Er det sammenheng mellom spilladferd og skolemotivasjon?
Abstract
Fra undersøkelser som Barn og medier (Medietilsynet, 2016a, 2018) dokumenteres barn og
unges medieforbruk og vaner. Dataspill er blitt en naturlig del av mange barn og unges liv og
er for mange er en viktig fritidsaktivitet (Medietilsynet, 2016b). Denne oppgaven ser på
mulige sammenhenger mellom ungdoms spilladferd på fritiden og motivasjon på skolen. For
spilladferd er det undersøkt vaner som tidsbruk, foretrukken spillplattform og holdninger til
spill. For å undersøke skolemotivasjon er det sett på forventinger til karakterer, deltakelse
trivsel og mulighet for medbestemmelse. Av teori blir det sett på motivasjonsteorier og teorier
som har med spill og spilladferd å gjøre.
Utvalget i oppgaven er ungdom som går de to siste årene på videregående, studieprogram
Medier og kommunikasjon. Det er innhentet data i to omganger med en spørreundersøkelse
med 94 respondenter og det er også gjennomført seks intervjuer.
Funn fra undersøkelsene er at det kun er på noen områder der det er klare sammenhenger
mellom ungdom som spiller mye og skolemotivasjon. Mens det er få forskjeller mellom jenter
og gutter når det gjelder skolearenaen er det klare forskjeller mellom kjønn når det gjelder
spilladferd. Generelt beskriver oppgaven at ungdommene trives godt på skolen, men at de
føler lite læringsutbytte. De er allikevel generelt fornøyd med sin egen innsats og
skoleprestasjoner.
Description
Master i IKT-støttet læring