Blar i Publikasjoner fra Cristin på tittel
Viser treff 3231-3250 av 3256
-
“You get tired of remaining in a state of fear“- professionals’ experiences of self-care facing suicidality in psychiatric wards
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Aim: The aim of this study is to explore mental healthcare professionals (MHCPs) experiences related to own emotions when encountering patients at risk of suicide in psychiatric wards and their family members. Methodology ... -
“You have to be street smart”: Street capital and the social organisation of risk among people who inject drugs in Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2024)This study explores the social organisation of risk among injecting drug users in Norway. Based on qualitative interviews with 80 people who regularly injected drugs, recruited from harm reduction services in five Norwegian ... -
Young adults with disabilities and their transitions to adult life and services: A sociocultural analysis of parents’ perspectives on their involvement
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This paper explores parents’ perspectives on their involvement in their children’s transitions to adult life and services in the context of young adults with disabilities in Norway. Based on semi-structured interviews, the ... -
Young people with long-term health challenges experiences in transition to adulthood: A qualitative metasynthesis
(Journal of Advanced Nursing;Volume 77, Issue 2, Peer reviewed; Journal article, 2020-11-27)Aims: The aim of this study was to describe the experiences of the transition to adulthood for young people with long-term health challenges. Design: The metasynthesis approach was based on the guidelines by Sandelowski ... -
Your privacy for a discount? Exploring the willingness to share personal data for personalized offers
(Peer reviewed; Journal article, 2022) -
Youth in Residential Facilities: “Am I Safe?,” “Do I Matter?,” and “Do You Care?”
(Residential Treatment for Children & Youth;Volume 40, 2023 - Issue 1, Peer reviewed; Journal article, 2022)Youth in residential facilities need to perceive that they are safe. Their perceptions of the quality of treatment and care they receive are affected by how staff behave toward and communication with them as well as by the ... -
Yrkesfaglæreren som nøkkelperson i utdanning av helsefagarbeidere
(OsloMet Avhandling;2022 nr 45, Doctoral thesis, 2022)I mitt doktorgradsarbeid undersøker jeg hvordan yrkesfaglæreren kan forberede elevene for arbeidslivet ved hjelp av verktøy utarbeidet i og for arbeidslivet, samt lærerens betydning for at elevene velger å fullføre utdanningen ... -
Yrkesfaglærerens paradoks: Utdanne til fagarbeid eller videre studier?
(Nordic Journal of Vocational Education and Training;Vol. 11, No. 2, Peer reviewed; Journal article, 2021-06-18)This article refers to the vocational teachers’ reflections from experiences with students on the upper-secondary level health-care worker studies in Norway, who have a different purpose and basis for their education than ... -
Zero-Trust Cybersecurity Approach for Dynamic 5G Network Slicing with Network Service Mesh and Segment-Routing over IPv6
(International Conference on Development and Application Systems;, Conference object, 2022)As the 5G mobile networks become widely adopted across various industries and verticals, additional requirements for strengthening their security emerge. Traditional security approaches have been successful in preventing ... -
Å beslutte med henblikk på risiko? Når politikken dytter ansvaret over på barnevernets ansatte
(Peer reviewed; Journal article, 2017)Artikkelens tema er hvordan barnevernet, gjennom sine kommunikative beslutninger, skaper praksis. Mer konkret har jeg undersøkt hvordan saksbehandlerne i barnevernets undersøkelser kommer fram til beslutninger gjennom å ... -
Å bevare makt: Strategier med barns fellesskap i barnehagen
(Barn – forskning om barn og barndom i Norden;Vol. 40, No. 4, Peer reviewed; Journal article, 2022)Målet med denne studien er å undersøke hvilke strategier pedagoger i flerkulturelle barnehager bruker for å skape og opprettholde fellesskap mellom barna. Studien bygger på ni semistrukturerte, individuelle intervjuer med ... -
Å bli tatt med storm av en bibeltekst: Nick Caves transformative lesning av Markusevangeliet.
(Kirke og kultur;, Peer reviewed; Journal article, 2023)I 1998 publiserte forlaget Canongate pocketutgaver til noen av skriftene i Det nye testamente. De spurte da Nick Cave om han ville skrive en introduksjon til et av skriftene. Han sto helt fritt til å velge, og valget falt ... -
Å falle mellom alle stoler under koronapandemien. Kulturarbeidere med multiple tilknytningsformer til arbeidslivet
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Da koronapandemien rammet Norge var det avgjørende at myndighetene kom med treffsikre kompenserende tiltak mot inntektstap. En særlig sårbar gruppe var yrkesutøvere uten fast ansettelse med flere tilknytningsformer samtidig. ... -
Å gjøre det implisitte eksplisitt: bruk av modellering som støtte for elevers arbeid med tekstrevisjon
(Norsklæreren;, Peer reviewed; Journal article, 2023)I studien deltok tre norsklærere fra to ulike skoler med sine respektive norskklasser på vg2. To av klassene gjennomførte tre prosessorienterte skriveforløp, og én av klassene fire. I alle forløpene skrev elevene førsteutkast ... -
Å gjøre «hørestyrke» til en mindre fortelling om barns språk
(Peer reviewed; Journal article, 2022)I boka Lyttende pedagogikk trekker Ann Åberg og Hillevi Lenz Taguchi (2006) hørestyrke fram som en del av en lyttende pedagogikk. I boka refereres det til Filip som omtaler hørestyrke som å høre nøye etter. Vi er inspirert ... -
Å involvere barnehagelærere i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Sammendrag Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (Kunnskapsdepartementet, 2017) fordrer at barnehagene støtter flerspråklige barns utvikling av både hjemmespråket og norsk eller samisk. Dette krever at barnehagelærere ... -
Å lære hvordan: Forslag til et nytt mål utover å lære om og av religion
(Nordidactica;Vol 11, Nr 2021: 1, Peer reviewed; Journal article, 2021-03-22)Som et nytt tilskudd til den kjente distinksjonen mellom lære om og lære av religion, introduserer artikkelen «å lære hvordan» man får og kan få kunnskap om religion som et tredje alternativ. I artikkelens første del ... -
Å skape et uenighetsfellesskap Historisk tidsskrift som debattforum
(Historisk Tidsskrift (Norge);Bind 100, nr. 4-2021, Peer reviewed; Journal article, 2021-12-15)I denne artikkelen studerer vi hvordan Historisk tidsskrift (HT) har fungert som debattforum for norske historikere, ut fra spørsmålet om diskusjon fungerer faglig sammenbindende, splittende og/eller grenseskapende. I ... -
Å skape et uenighetsfellesskap: Historisk tidsskrift som debattforum
(Peer reviewed; Journal article, 2021)I denne artikkelen studerer vi hvordan Historisk tidsskrift (HT) har fungert som debattforum for norske historikere, ut fra spørsmålet om diskusjon fungerer faglig sammenbindende, splittende og/eller grenseskapende. I ... -
Å ta empirien på alvor v.2.0.
(Peer reviewed; Journal article, 2022)I denne artikkelen drøftes status og utfordringer vedrørende grunnlagstenkningen for kunnskap og vitenskap innen systemisk praksis. Bakgrunnen er en bekymring for at vårt fagfelt i hovedsak er inspirert av teorier hentet ...