• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Sentraladministrasjonen
  • Publikasjoner fra Cristin
  • View Item
  •   Home
  • Sentraladministrasjonen
  • Publikasjoner fra Cristin
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Å gjøre det implisitte eksplisitt: bruk av modellering som støtte for elevers arbeid med tekstrevisjon

Jahnsen, Vanja Røkkum
Peer reviewed, Journal article
Published version
Thumbnail
View/Open
VA_Jahnsen%231.2023.pdf (11.58Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3078219
Date
2023
Metadata
Show full item record
Collections
  • LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning [492]
  • Publikasjoner fra Cristin [2639]
Original version
https://www.norskundervisning.no/nyheter-og-artikler/norsklreren-1-23
Abstract
I studien deltok tre norsklærere fra to ulike skoler med sine respektive norskklasser på vg2. To av klassene gjennomførte tre prosessorienterte skriveforløp, og én av klassene fire. I alle forløpene skrev elevene førsteutkast av korttekster på skolen som de deretter leverte inn til læreren. Korttekster er tekster i et format som elevene ville møte til skriftlig eksamen i norsk i vg3. Slike tekster skal ikke overskride 250 ord, og elevene skal vise kunnskap om et norskfaglig område i form av en kort og konsis tekst med god struktur. Elevene fikk skriftlige lærerkommentarer på førsteutkastene og reviderte tekstene på bakgrunn av disse i ei påfølgende norskøkt. Hvert skriveforløp innebar altså skriving av førsteutkast, skriftlige lærerkommentarer på utkastet og revisjon av tekstutkastene. Det var opp til lærerne å bestemme temaer og utforme de faktiske skriveoppgavene innenfor rammene av skriving av førsteutkast, lærerrespons, revisjon og endelig innlevering.
Publisher
Landslaget for norskundervisning
Series
Norsklæreren;
Journal
Norsklæreren

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit