Å gjøre det implisitte eksplisitt: bruk av modellering som støtte for elevers arbeid med tekstrevisjon
Peer reviewed, Journal article
Published version
View/ Open
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
Abstract
I studien deltok tre norsklærere fra to ulike skoler med sine respektive norskklasser på vg2. To av klassene gjennomførte tre prosessorienterte skriveforløp, og én av klassene fire. I alle forløpene skrev elevene førsteutkast av korttekster på skolen som de deretter leverte inn til læreren. Korttekster er tekster i et format som elevene ville møte til skriftlig eksamen i norsk i vg3. Slike tekster skal ikke overskride 250 ord, og elevene skal vise kunnskap om et norskfaglig område i form av en kort og konsis tekst med god struktur. Elevene fikk skriftlige lærerkommentarer på førsteutkastene og reviderte tekstene på bakgrunn av disse i ei påfølgende norskøkt. Hvert skriveforløp innebar altså skriving av førsteutkast, skriftlige lærerkommentarer på utkastet og revisjon av tekstutkastene. Det var opp til lærerne å bestemme temaer og utforme de faktiske skriveoppgavene innenfor rammene av skriving av førsteutkast, lærerrespons, revisjon og endelig innlevering.