Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJahnsen, Vanja Røkkum
dc.date.accessioned2023-07-12T08:43:38Z
dc.date.available2023-07-12T08:43:38Z
dc.date.created2023-05-11T14:12:35Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.issn0332-7264
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078219
dc.description.abstractI studien deltok tre norsklærere fra to ulike skoler med sine respektive norskklasser på vg2. To av klassene gjennomførte tre prosessorienterte skriveforløp, og én av klassene fire. I alle forløpene skrev elevene førsteutkast av korttekster på skolen som de deretter leverte inn til læreren. Korttekster er tekster i et format som elevene ville møte til skriftlig eksamen i norsk i vg3. Slike tekster skal ikke overskride 250 ord, og elevene skal vise kunnskap om et norskfaglig område i form av en kort og konsis tekst med god struktur. Elevene fikk skriftlige lærerkommentarer på førsteutkastene og reviderte tekstene på bakgrunn av disse i ei påfølgende norskøkt. Hvert skriveforløp innebar altså skriving av førsteutkast, skriftlige lærerkommentarer på utkastet og revisjon av tekstutkastene. Det var opp til lærerne å bestemme temaer og utforme de faktiske skriveoppgavene innenfor rammene av skriving av førsteutkast, lærerrespons, revisjon og endelig innlevering.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherLandslaget for norskundervisningen_US
dc.relation.ispartofseriesNorsklæreren;
dc.titleÅ gjøre det implisitte eksplisitt: bruk av modellering som støtte for elevers arbeid med tekstrevisjonen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doihttps://www.norskundervisning.no/nyheter-og-artikler/norsklreren-1-23
dc.identifier.cristin2146965
dc.source.journalNorsklærerenen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel