dc.contributor.author | Jahnsen, Vanja Røkkum | |
dc.date.accessioned | 2023-07-12T08:43:38Z | |
dc.date.available | 2023-07-12T08:43:38Z | |
dc.date.created | 2023-05-11T14:12:35Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.issn | 0332-7264 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3078219 | |
dc.description.abstract | I studien deltok tre norsklærere fra to ulike skoler med sine respektive norskklasser på vg2. To av klassene gjennomførte tre prosessorienterte skriveforløp, og én av klassene fire. I alle forløpene skrev elevene førsteutkast av korttekster på skolen som de deretter leverte inn til læreren. Korttekster er tekster i et format som elevene ville møte til skriftlig eksamen i norsk i vg3. Slike tekster skal ikke overskride 250 ord, og elevene skal vise kunnskap om et norskfaglig område i form av en kort og konsis tekst med god struktur. Elevene fikk skriftlige lærerkommentarer på førsteutkastene og reviderte tekstene på bakgrunn av disse i ei påfølgende norskøkt. Hvert skriveforløp innebar altså skriving av førsteutkast, skriftlige lærerkommentarer på utkastet og revisjon av tekstutkastene. Det var opp til lærerne å bestemme temaer og utforme de faktiske skriveoppgavene innenfor rammene av skriving av førsteutkast, lærerrespons, revisjon og endelig innlevering. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Landslaget for norskundervisning | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Norsklæreren; | |
dc.title | Å gjøre det implisitte eksplisitt: bruk av modellering som støtte for elevers arbeid med tekstrevisjon | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |
dc.identifier.doi | https://www.norskundervisning.no/nyheter-og-artikler/norsklreren-1-23 | |
dc.identifier.cristin | 2146965 | |
dc.source.journal | Norsklæreren | en_US |