• Kritikk av den liberale populismekritikk 

      Shammas, Victor Lund (Agora : Journal for metafysisk spekulasjon;01-02 / 2020 (Volum 37), Peer reviewed; Journal article, 2020-11-28)
      Populisme kommer av det latinske ordet populus, som blant annet betyr «folk». Populisme er altså en slags «folk»-isme, en appell til folket. Vi gjenfinner ordet populus i det romerske slagordet Senātus Populusque Rōmānus ...
    • Kritikken av barnevernet: Kan vi forvente en endring av praksis? 

      Aamodt, Hilde Anette (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Barnevernet har en avgjørende rolle i en velferdsstat som skal sørge for at barn og familier er inkludert i samfunnet på en god måte. Samtidig utsettes tjenesten for markant kritikk fra mange hold. For eksempel rapporterer ...
    • Kritisk design literacy i grunnskolen. Fire narrativ i utvikling av designkompetanse for bærekraft 

      Lutnæs, Eva (FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk;Vol 14 Nr. 3 (2021): Education for new practice – Technology, design and sustainability across professions II. Special Issue, Peer reviewed; Journal article, 2021-07-02)
      Menneskene har med sine kreative krefter erstattet natur med kultur i et slikt omfang at en ny geologisk epoke er foreslått, antropocen. Design som disiplin bærer i seg en transformativ agenda – alltid på vei mot noe nytt. ...
    • Kritisk skriving på barnetrinnet 

      Gedde-Dahl, Trine; Stavem, Gro Marie; Øgreid, Anne Kristine (Acta Didactica Norden (ADNO);, Peer reviewed; Journal article, 2022)
      De siste tiårene har flere empiriske studier undersøkt kritisk literacy i en didaktisk kontekst. De fleste av disse studiene er gjort i ungdomsskolen og den videregående skolen der kritisk literacy er undersøkt som lesing, ...
    • Kritisk tenkning og Minecraft i lærerutdanningen: en studie av samfunnsfagundervisning om det industrielle gjennombruddet i Norge 

      Eie, Siv; Andersen, Renate; Mifsud, Louise; Mørch, Anders Irving; Rustad, Mikkel Bertram (Nordidactica;, Peer reviewed; Journal article, 2023)
      This article discusses how Minecraft can be used as a learning resource in facilitating historical empathy and critical thinking in teaching social studies. Minecraft is a sandbox video game reminiscent of digital Lego, ...
    • Kritisk tenkning og Minecraft i lærerutdanningen: en studie av samfunnsfagundervisning om det industrielle gjennombruddet i Norge 

      Eie, Siv; Andersen, Renate; Mifsud, Louise; Mørch, Anders; Rustad, Mikkel Bertram (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      This article discusses how Minecraft can be used as a learning resource in facilitating historical empathy and critical thinking in teaching social studies. Minecraft is a sandbox video game reminiscent of digital Lego, ...
    • Kritisk tenkning – fra intensjon til praksisfortolkning En analyse av barnetrinnslæreres forståelse av kritisk tenkning 

      Reffhaug, Marthe Berg Andresen; Jegstad, Kirsti Marie; Andersson-Bakken, Emilia (Acta Didactica Norden (ADNO);Vol 16, Nr. 2 (2022): Kritisk literacy på fagenes premisser, Peer reviewed; Journal article, 2022-09-06)
      Kritisk tenkning har fått økt aktualitet gjennom Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Selv om kritisk tenkning har fått en sentral posisjon, er ikke begrepet entydig definert. Defini­sjonsmakten er dermed gitt til mottakerne av ...
    • Kulturpolitikk og festivaler 

      Takle, Marianne; Henningsen, Erik; Bøhler, Kjetil Klette; Bergsli, Heidi; Knudsen, Jan Sverre; Dokken, Therese; Røberg, Karl Ingar Kittelsen (Chapter; Research report, 2023)
      Denne rapporten drøfter om Kulturrådets tilskuddsordninger til festivaler fungerer etter hensikten som kunst- og kulturpolitisk virkemiddel. Det sentrale spørsmålet vi reiser, er: I hvilken grad og hvordan fører tilskuddet ...
    • Kunnskapsgrunnlaget for barn, unge og foreldres medvirkning i barnevernet: Vurdering av relevante systematiske oversikter 

      Hestevik, Christine Hillestad; Kirkehei, Ingvild; Evensen, Line (Research report, 2021-08-16)
      Barne-, ungdoms og familiedirektoratet (Bufdir) ønsket et kunnskapsgrunnlag om barn og unges samt foreldres medvirkning i barnevernet, basert på forskning. I dette kunnskapsgrunnlaget ønsket Bufdir svar på følgende spørsmål: ...
    • Kunnskapsområdene i barnehagelærerutdanningen – en umulig modell? Utfordringer ved faglig integrasjon og profesjonsretting 

      Havnes, Anton (Nordic Studies in Education;Vol. 41, No. 2, 2021, Peer reviewed; Journal article, 2021-05-06)
      As typical for professional education, early childhood teacher education (ECTE) aims to integrate knowledge from a wide range of disciplinary fields. With the 2013 reform of the Norwegian ECTE national curriculum the 10 ...
    • Kunnskapsproblemet og utforsking med ulike metoder: Å lære om vis-a-vis å lære hvordan 

      Aukland, Knut (Prismet;Årgang 73, hefte 1-2: Utforsking av religioner og livssyn med ulike metoder, Peer reviewed; Journal article, 2022-06-22)
      Hvilken kunnskap skal utforsking med ulike metoder lede til? Som et bidrag til å svare på dette spørsmålet presenterer artikkelen en kunnskapstabell som tilbyr et fagspesifikt språk for å beskrive ulike kunnskapsformer i ...
    • Kunnskapssamfunnet og nasjonen - den internasjonale vendingen 

      Helsvig, Kim Gunnar (Nytt Norsk Tidsskrift;Nr. 1 / 2022 / Årg. 39, Peer reviewed; Journal article, 2022-03-24)
      Begrepet «kunnskapssamfunnet» festet seg fra slutten av 1980-årene. Siden den tid har det gitt mål og retning til en internasjonal vending i norsk skole og utdanning. Det norske utdanningssystemet, som i omkring 150 år ...
    • Kvasir-Capsule, a video capsule endoscopy dataset 

      Smedsrud, Pia H; Thambawita, Vajira L B; Hicks, Steven; Gjestang, Henrik; Olsen Nedrejord, Oda; Næss, Espen; Borgli, Hanna; Jha, Debesh; Berstad, Tor Jan; Eskeland, Sigrun Losada; Lux, Mathias; Espeland, Håvard; Petlund, Andreas; Dang Nguyen, Duc Tien; Garcia, Enrique; Johansen, Dag; Schmidt, Peter Thelin; Toth, Ervin; Hammer, Hugo Lewi; de Lange, Thomas; Riegler, Michael Alexander; Halvorsen, Pål (Scientific Data;8, Article number: 142 (2021), Peer reviewed; Journal article, 2021-05-27)
      Artificial intelligence (AI) is predicted to have profound effects on the future of video capsule endoscopy (VCE) technology. The potential lies in improving anomaly detection while reducing manual labour. Existing work ...
    • Kvasir-Instruments and Polyp Segmentation Using UNet 

      Keprate, Arvind (Nordic Machine Intelligence (NMI);Vol. 1 No. 1 (2021): MedAI: Transparency in Medical Image Segmentation, Peer reviewed; Journal article, 2021-11-01)
      This paper aims to describe the methodology used to develop, fine-tune and analyze a UNet model for creating masks for two datasets: Polyp Segmentation and Instrument Segmentation, which are part of MedAI challenge. For ...
    • Kvinner med innvandrerbakgrunn og deres møte med helsearbeidere 

      Bergsli, Oddhild; Hellne-Halvorsen, Ellen Beate (Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Vol. 5, No. 1 2020, Peer reviewed; Journal article, 2020-04-23)
      Denne artikkelen tematiserer hvordan kvinner med innvandrerbakgrunn erfarer møte med helsepersonell i helsesektoren. Studien tar utgangspunkt i intervju med førstegenerasjons kvinner fra Pakistan diagnostisert med diabetes ...
    • Lack of recognition at the societal level heightens turnover considerations among Nordic eldercare workers: a quantitative analysis of survey data 

      Elstad, Jon Ivar; Vabø, Mia (BMC Health Services Research;21, Article number: 747 (2021), Peer reviewed; Journal article, 2021-07-27)
      Background: Recruiting and retaining staff are standing challenges in eldercare. Low pay, difficult working conditions, and social relations at the workplace impact on turnover intentions. Few studies have used quantitative ...
    • LAM professionals' roles and attitudes to user participation in Norway and Sweden 

      Johnston, Jamie; Huvila, Isto; Jochumsen, Henrik; Khosrowjerdi, Mahmood; Mierzecka, Anna; Pálsdóttir, Ágústa (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Recent studies provide insights into library, archive and museum (LAM) professionals' attitudes toward user participation, yet they do not address how the diversity of roles LAM professionals assume may influence their ...
    • Lamotrigine effects on immune gene expression in larval zebrafish 

      Mochol, Monika; Whatmore, Paul; Taubøll, Erik; Landmark, Cecilie Johannessen; Ropstad, Erik; Svalheim, Sigrid; Fraser, Thomas (Epilepsy Research;Volume 178, December 2021, 106823, Peer reviewed; Journal article, 2021-11-26)
      Purpose: Despite growing evidence that neuroinflammation and pro-inflammatory cytokines are involved in the pathogenesis of seizures and epilepsy, this knowledge has not been incorporated in the proposed mechanism of action ...
    • Language Beliefs of English Teachers in Norway: Trajectories in Transition? 

      Tishakov, Therese Marie; Tsagari, Dina (Languages;Volume 7 / Issue 2, Peer reviewed; Journal article, 2022-06-01)
      Language teachers struggle to shift from monolingual ideologies and pedagogical practices, as advocated for in the promotion of multilingualism and inclusive pedagogy. Additionally, the role of English as a multilingua ...
    • Large-Scale Blended Learning Design in an Undergraduate Interprofessional Course in Norway: Students’ Perspectives from an Exploratory Study. 

      Almendingen, Kari; Molin, Marianne; Saltyte Benth, Jurate (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Background: The purpose of this study was to assess learning outcomes and student satisfaction after participating in a large-scale interprofessional (IPL) blended learning course. Methods and findings: In this ...