SIFO Rapport: Nye registreringer
Viser treff 61-80 av 328
-
Kunnskap om personlig økonomi
(SIFO Rapport;2020:10, Research report, 2020-09-14)Denne rapporten handler om å identifisere kunnskap som er avgjørende for å oppnå en trygg og bærekraftig økonomisk situasjon for folk i Norge. Vi undersøker hvor denne kunnskapen kommer fra, og hvilke kunnskapskanaler som ... -
Mestring og sårbarhet ved netthandel - En kartlegging av digital forbrukerkompetanse i Norge etter EU- kommisjonens Digital Competence Framework for Consumers
(SIFO Rapport;2020:11, Research report, 2020)Denne rapporten bruker EU-kommisjonens Digital Competence Framework for Consumers for å undersøke hvordan digital forbrukerkompetanse ved netthandel fordeler seg i befolkningen. Rapporten presenterer funn fra en landsdekkende ... -
Økonomiske rådgivningssaker i Nav 2019
(SIFO Rapport;2020:09, Research report, 2020-05-28)Hovedmålet med denne rapporten er å gi en oversikt over den totale saksmengden og saksbehandlingsutfall på feltet økonomisk rådgivning i Nav. Hovedinteressen for Barne- og familiedepartementet, som er oppdragsgiver for ... -
Inngåtte gjeldsordninger ved tre namsfogdembeter i 2017
(SIFO Rapport;2019:02, Research report, 2019-05-28)Til nå har den forskningsbaserte kunnskapen om hvordan gjeldsordningsloven fungerer som sikkerhetsnett nesten utelukkende vært bygget på empiri fra Oslo. Med denne studien, som bygger på data fra andre steder i Norge, har ... -
Forbrukernes forståelse av lokal mat
(Fagrapport 1-2008, Report, 2008)Rapporten gir en oversikt over forskning på lokal mat utført ved SIFO siden 2005 ved ”Consumers conceptions of local food”, et prosjekt støttet av den franske-norske stiftelsen. Målet er å oppfatte hva ulike aktører i ... -
Kampen om lokalene
(Rapport 10-1998, Report, 1998)I denne rapporten har vi sett på markedet for kjøp og leie av dagligvarerelaterte lokaler, med det for øye å se etter mekanismer av betydning for slike vertikale bindinger og etableringshindringer. Vi har fokusert på kampen ... -
Kjøkkenpraksis og mathygiene
(Fagrapport 3-2011, Report, 2011)Nummer: Fagrapport nr.3-2011 Tilknyttede prosjekter Kjøkkenhygiene -
Kroppserfaringer og slankevaner
(Fagrapport 5-2007, Report, 2007)Vi lever i en tid hvor kropp og kroppsfasong står i fokus. Kroppen er en identitetsmarkør som forteller hvem vi er. En slank kropp uttrykker kontroll og beherskelse, mens en stor kropp gir signaler om forfall og lav moral. ... -
10 år - endring og stabilitet i forbruk og holdninger til kjøtt
(Oppdragsrapport 2-2008, Report, 2008)Landsrepresentative undersøkelser om kjøttforbruk og holdninger til kjøtt ble gjennomført i 1997, 2000, 2001, 2004 og 2007. Forbruksfrekvens av kjøtt er stadig økende, spesielt gjelder dette kylling. Spesielt kostholdsdebatter ... -
Kriseatferd. Svake forbrukeres holdninger til og finansiering av forbruk
(Rapport 9-1998, Report, 1998)Temaet for denne rapporten er hvilken holdning svake forbrukere har til forbruk og hvordan de finansierer forbruket sitt. Temaet deles inn i tre problemstillinger. Den første problemstillingen er å finne fruktbare ... -
Markedsføring av økologiske produkter i utvalgte land
(Oppdragsrapport 13-2007, Report, 2007)I denne rapporten ser vi på utviklingen i de økologiske markedene i Storbritannia, Tyskland, Danmark, Sverige og Norge. Vi ser på markedenes volum og vekst, på sertifiserings- og merkeordninger og de viktigste aktørene. ... -
Ikke drikk vann fra springen!
(Oppdragsrapport 1-2008, Report, 2008)I oktober 2007 ble det funnet parasitter i drikkevannet på tre steder i Oslo som får drikkevann fra Oset vannrenseanlegg. Som et føre-var-tiltak ble det anbefalt å ikke drikke vann direkte fra springen, men å koke det i ... -
Forbrukertilfredshet 2008
(Oppdragsrapport 3-2008, Report, 2008)På oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet har SIFO beregnet en indeks som skal måle forbrukertilfredshet (FTI) i Norge. Hensikten med å rangere utvalgte markeder etter FTI-skår, er å framskaffe informasjon om ... -
Symbolmerking av sunn mat
(Oppdragsrapport 12-2007, Report, 2007)I denne rapporten presenteres resultat fra en kvantitativ telefonsurvey (N=1000) blant norske forbrukere (18-80 år) i februar-mars 2007 om merking av matvarer, med fokus på forbrukernes meninger om og bruk av symbolmerking ... -
Forbruks- og livsstilsjournalistikk i NRK
(Fagrapport 3-2013, Report, 2013)Forbruks- og servicejournalistikkens oppkomst og vekst som journalistisk diskurs siden slutten av 1970-årene er et av de mest markante trekkene i norsk og vestlig journalistikk. I kjølvannet av velstandsutviklingen, ... -
Forbrukerinteresser i hvite/brunevaremarkedet
(Fagrapport 1-2010, Report, 2010)Denne rapporten undersøker hvordan forbrukerinteressene fungerer i hvite/brunevaremarkedet, og hvor gjennomsiktig markedet er. Hvor oversiktlig er markedet for forbrukerne? Hvor lett er det eksempel for forbrukerne å ... -
Tillit til kjøtt
(Oppdragsrapport 14-2010, Report, 2010)Rapporten drøfter karakteristiske trekk ved den norske forsyningsmåten for kjøtt. Drøftingen bygger på kjent kunnskap om tilbudssiden, reguleringsformer og etterspørselssesiden, og knytter dette sammen til et overgripende ... -
Om framtidens forbruksvaner - et 30 års perspektiv
(Fagrapport 1-2014, Report, 2014)Nummer: Fagrapport nr. 1-2014 Tilknyttede prosjekter Framtidens forbrukervaner -
Betalingsproblemer og livsfaser
(Fagrapport 2-2014, Report, 2014)Nummer: 2-2014 Tilknyttede prosjekter Financialisation of Social Welfare