Browsing SIFO Rapport by Title
Now showing items 101-120 of 334
-
Gårdshandel som innkjøpsaktivitet og fritidsopplevelse
(Oppdragsrapport 3-2010, Report, 2010)Formålet med denne rapporten er å undersøke omfanget og betydningen av gårdsmat og gårdshandel som et tilbud til forbrukere og ferierende turister i Norge. Rapporten diskuterer spesielt hvordan gårdshandel inngår som del ... -
Gjeldsordninger i velstands-Norge
(Oppdragsrapport 7-2005, Report, 2005)Analysen er basert på en gjennomgang av 193 gjeldsordningssaker ved Oslo byfogdembete — 97 fra 1999 og 96 fra 2004. Sammensetningen av søkergruppen på de to måletidspunktene sammenliknes for å identifisere variasjoner i ... -
Gjeldsordninger under press
(Oppdragsrapport 3-2005, Report, 2005)Analysen er basert på en gjennomgang av 78 endringssaker ved Oslo byfogdembete i 2003. Rapporten tar bl.a. for seg begrunnelsene for begjæringene, de økonomiske endringene som er skjedd i skyldnernes økonomi siden ... -
GMO-mat eller ikke: Har det vært endringer i forbrukernes syn på genmodifisert mat fra 2017 til 2020?
(Rapport;3-2020, Research report, 2020)GMO-teknologien har i en årrekke vært gjenstand for offentlig debatt i Norge og i mange andre land. Diskusjonen omhandler muligheter, bruk, fordeler, risikoer, trygghet og begrensninger. I denne studien har vi sett nærmere ... -
Gode intensjoner søker eierskap
(Rapporter 13-2010, Report, 2010)Retningslinjene for markedsføring mot barn og unge er løst forankret og trenger et klarere eierskap skal de fungere Tilknyttede prosjekter none -
Grensehandel Sverige og Danmark 2004
(Oppdragsrapport 9-2004, Report, 2004)Nordmenn handler andre varer i Sverige enn i Danmark. I Sverige er det en større andel som handler kjøtt, meierivarer og andre matvarer, mens i Danmark er det relativt flere som handler vin og brennevin. Nordmenn handler ... -
Grunnlagsdokument – forbrukervinkling på Public Key Infrastructure (PKI)
(Oppdragsrapport 8-2004, Report, 2004)I denne rapporten anlegges et forbrukerperspektiv på utviklingen av PKI i Norge. Det vil si at vi bygger opp argumentasjonen rundt forbrukernes posisjon, deres holdninger og atferd, og benytter dette som bakgrunn for å ... -
Grønne kalkulatorer 2012
(Report, 2013)Grønne kalkulatorer er online tjenester som er utviklet for å hjelpe forbrukere å velge grønt ved å beregne miljøbelastningen av eget forbruk. Basert på en studie av 13 grønne kalkulatorer, konkluderer denne studien med ... -
Gulrot og kålrot
(Oppdragsrapport 12-2005, Report, 2005)Til tross for at norske forbrukere møter et lite variert tilbud av gulrot og kålrot i butikkene bidrar vaner, sosiale og kulturelle normer - samt aktuelle samfunnsdebatter på matområdet - til å befeste gulrot og kålrot ... -
Handel av reiserelaterte tjenester blant “profesjonelle” aktører i Norge og USA
(Oppdragsrapport 12-2001, Report, 2001)Nummer: 12-2001 -
Har hvitevarenes levetid endret seg fra 1998 til 2017?
(Oppdragsrapport nr. 2-2018, Report, 2018)Mellom 1998 og 2017 har tiden som forbruker beholder et produkt, det vi her kaller for levetiden på kjøleskap i norske husholdninger, falt med gjennomsnittlig halvannet år. Tilsvarende, i samme periode har levetiden på ... -
Helse- og miljøfarlige kjemikalier
(Oppdragsrapport 3-2000, Report, 2000)Denne rapporten bygger på resultater fra en publikumsundersøkelse utført på oppdrag fra, og i samarbeid med; Riksrevisjonen. Oppdragets formål var å foreta en representativ publikumsundersøkelse knyttet til ... -
Hindringer for mobilitet i bankmarkedet
(Fagrapport 2-2004, Report, 2004)Nummer: 2-2004 Hvorfor skifter ikke bank-kundene til rimeligste bank? Basert på denne studien kan vi skille mellom fire forskjellige kunderelasjoner som vil bidra til manglende mobilitet. Én type relasjon føres tilbake ... -
Holdninger til eiendomsmeglere og grunner til å selge bolig selv
(Fagrapport 6-2012, Report, 2012)En undersøkelse rettet mot et representativt utvalg av befolkningen viser at 71 prosent ønsker å benytte megler dersom de skal selge bolig i dag. 15 prosent vil benytte megler eller advokat kun til oppgjør, fire prosent ... -
Husholdningenes innkjøps- og spisemønster under pandemien
(Rapport;15-2021, Report, 2021)Dette prosjektet har tatt sikte på å innhente kunnskap om befolkningens reaksjoner under pandemien med hensyn til innkjøps- og spisemønster. Dette har blitt vurdert i lys av strategier for matvareberedskap og matforsyning ... -
Husholdsøkonomi og likestilling
(Oppdragsrapport 6-2013, Report, 2013)Rapportens tema er husholdsøkonomi og likestilling. Diverse litteratur på feltet blir presentert, samt en del data fra norske hushold. I rapporten inngår et spørreskjema for en videre oppfølging av husholdsøkonomi og ... -
Hva koster gratis?
(Oppdragsrapport nr. 11-2016, Report, 2016)«Det er gratis, og det skal det fortsette å være» er den inviterende meldingen når du logger deg på Facebook. På en måte kan vi si at prosjektet som denne rapporten er et resultat av, nettopp ønsker å undersøke hvor gratis ... -
Hvem taper i markedene? Hvilke markeder er problematiske?
(Oppdragsrapport 12-2016, Report, 2016)På oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementets forbrukeravdeling følger SIFO EU-kommisjonens forbrukerstudier, med særlig vekt på̊ Consumer Markets Scoreboards. Disse gjennomføres nå hvert annet år blant forbrukere ... -
Hverdagsteknologi - forbrukernes hjelpemidler i velferdssamfunnet?
(Oppdragsrapport steknologi.pdf, Report, 2016)Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved HiOA har på oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet utredet eventuelle behov og muligheter for å utvikle en informasjonsportal om og for hverdagsteknologi og velferdsteknologi. ... -
Hvilke faktorer påvirker forbrukernes spisemønster av fisk og sjømat?
(SIFO-rapport;6-2023, Report, 2023)Gjennom en spørreundersøkelse blant nordmenn finner vi at de fleste mener at fisk smaker godt. Vi finner videre at det er vanlig å spise fisk/sjømat til middag 1-2 ganger i uken. Dvs. det spises mindre fisk enn anbefalingene ...