• Seleksjon og ignorering 

      Jacobsen, Eivind; Borgen, Svein Ole; Heidenstrøm, Nina (Oppdragsrapport 2-2011, Report, 2011)
      Rapporten er en undersøkelse av merkemangfoldet i dagligvarehandelen, med utgangspunkt i den pågående offentlige debatten om “merkejungelen” som et kaos av symboler, bilder, logoer og tekst. Vi ønsker å vite hvordan ...
    • «Sharenting» – til barnets beste? Personvern og kritisk medieforståelse knyttet til foreldres deling av egne barn i sosiale medier 

      Reich, Clara Julia; Bøyum, Live; Teigen, Helene Fiane; Steinnes, Kamilla Knutsen (SIFO-rapport;9-2023, Report, 2023)
      Denne rapporten handler om sharenting - foresattes deling av innhold om barna sine på sosiale medier - i en norsk kontekst. Formålet med rapporten er å kartlegge hvordan deling foregår og å øke forståelse for foresattes ...
    • SIFOs Referansebudsjett for forbruksutgifter 2021 

      Austgulen, Marthe Hårvik; Alecu, Andreea Ioana; Naterstad, Anders (Rapport;3-2021, Report, 2021)
      Denne rapporten presenterer referansebudsjettet for 2021, en oppsummering av de viktigste endringene som er gjortsammenlignet med referansebudsjettet for 2020 og en oppsummering av grunnlaget disse endringene er basert på. ...
    • SIFOs Referansebudsjett for forbruksutgifter 2022 

      Austgulen, Marthe Hårvik; Alecu, Andreea Ioana; Lynum, Markus (Rapport;4-2022, Report, 2022)
      Denne rapporten presenterer referansebudsjettet for 2022. Rapporten er en oppsummering av de viktigste endringene fra fjorårets budsjett, og summerer opp grunnlaget disse endringene er basert på. I 2022-versjonen av ...
    • SIFOs referansebudsjett for forbruksutgifter 2023 

      Austgulen, Marthe Hårvik; Ansteensen, Ann-Kristin; Alecu, Andreea Ioana; Blomberg, Lilli Wolland (SIFO-rapport;2-2023, Report, 2023)
      I denne prosjektrapporten presenterer vi referansebudsjettet for 2023 og hvordan vi har arbeidet med årets oppdatering. I 2023-versjonen av referansebudsjettet har grunnlaget for forbruksområdet «husholdningsartikler» blitt ...
    • SIFOs referansebudsjett for forbruksutgifter 2024 

      Austgulen, Marthe Hårvik; Ansteensen, Ann-Kristin; Alecu, Andreea Ioana (SIFO-rapport;3-2024, Report, 2024)
      I denne prosjektrapporten presenterer vi referansebudsjettet for 2024 og hvordan vi har arbeidet med årets oppdatering. I 2024-versjonen av referansebudsjettet har grunnlaget for forbruksområdene «lek og mediebruk» og ...
    • SIFOs Referansebudsjett for forbruksutgifter – andre halvår 2022 

      Austgulen, Marthe Hårvik; Alecu, Andreea Ioana (Rapport;7-2022, Report, 2022)
      Denne prosjektrapporten presenterer en oppdatert versjon av referansebudsjettet for 2022 hvor kostnadene er justert i henhold til prisutviklingen i markedene. Nye priser er hentet inn for forbruksområdene «Barnehagekostnader», ...
    • Sjetteklassingers digitale hverdag 

      Smedsrud, Erikka (Fagrapport 1-2012, Report, 2012)
      Denne rapporten om barns digitale mediehverdag og de kjønnsmessige aspektene slike praksiser har er en bearbeiding av en forfatterens mastergrad ved Sosialantropologisk Institutt, Universitetet i Oslo, innlevert våren 2011. ...
    • Sjøforsvaret i ny drakt 

      Bjerck, Mari; Vestvik, Marit (Oppdragsrapport 3-2012 Tilknyttede prosjekter Uni-2012, Report, 2012)
      Nummer: 3-2012 Tilknyttede prosjekter Uni-Form
    • Skjønnhet og helse 

      Roos, Gun; Rysst, Mari (Report, 2011)
      Nummer: 1-2011 Innhold image(arrow) Innledning: Utseendets sosiale betydning Av Ingun Grimstad Klepp, Gun Roos og Mari Rysst image(arrow) ”Å se bra ut”: kroppsidealer og kroppspraksiser i Norge Av Mari Rysst ...
    • Skummelt gøy! 

      Kjørstad, Ingrid (Oppdragsrapport 1-2005, Report, 2005)
      Nummer: 1-2005 Tilknyttede prosjekter IKTsatsning: Digitale medier og forbruk
    • Spis deg sunn, slank, sterk, skjønn, smart og sexy - finnes en diett for alt? 

      Bugge, Annechen Bahr (SIFO-report;4-2012, Research report, 2012-09)
      Sammendrag Denne studien er en leveranse på prosjektet HealthMeal. Possibilities and barriers for increased consumption of fish and vegetables in meals at home and outside home. En viktig målsetting i prosjektet er å ...
    • Spise eller kaste? 

      Hebrok, Marie; Steinnes, Kamilla Knutsen; Heidenstrøm, Nina; Tangeland, Torvald (Oppdragsrapport nr. 10-2018, Report, 2018)
      Denne rapporten presenterer en studie av betydningen av hvordan forbrukerne gjør vurderinger av matens holdbarhet og spiselighet, samt betydningen av datomerking og tilleggsmerking for matsvinnet i norske husholdninger. ...
    • Strømkunder på vandring 

      Alfnes, Frode; Dulsrud, Arne (Fagrapport 4-2015, Report, 2015)
      Nummer: Fagrapport nr. 4-2015
    • Strømpebukser under lupen 

      Laitala, Kirsi (Oppdragsrapport 1-2002, Report, 2002)
      Nummer: 1-2002 Tilknyttede prosjekter Testing av tekstiler på oppdrag
    • Symbolmerking av sunn mat 

      Roos, Gun (Oppdragsrapport 12-2007, Report, 2007)
      I denne rapporten presenteres resultat fra en kvantitativ telefonsurvey (N=1000) blant norske forbrukere (18-80 år) i februar-mars 2007 om merking av matvarer, med fokus på forbrukernes meninger om og bruk av symbolmerking ...
    • Systematisk kartlegging av reklame for usunn mat rettet mot barn og unge på tv og internett 

      Bugge, Annechen Bahr; Rosenberg, Thea Grav; Vebjørg, Tingstad (SIFO-report;9-2016, Research report, 2016)
      Hensikten med denne studien er å presentere en systematisk gjennomgang av usunn mat- og drikkereklame som vises på mediekanaler som er mye brukt av barn og unge. Resultatet er et ledd i evalueringen av MFUs bransjestyrte ...
    • Søndagshandel og åpningstider - synspunkter og holdninger i endring? 

      Lavik, Randi (Arbeidsnotat 7-1999, Report, 1999)
      Denne våren har åpningstidsebatten i media vært ekstra høyrøstet. SIFO har over lengre tid arbeidet med åpningstidsproblematikken innen varehandelen, og vi ønsket derfor å se om denne debatten hadde påvirket forbrukernes ...
    • Søte jenter og tøffe gutter. En kunnskapsoppsummering om barn som forbrukere i et kjønnsperspektiv 

      Steinnes, Kamilla Knutsen; Mainsah, Henry (Rapport;1-2019, Research report, 2019)
      I denne kunnskapsoppsummeringen belyser vi hvordan barn og unge må forholde seg som forbrukere i kjønnede markeder. Litteraturgjennomgangen tar primært for seg nordisk forskning av nyere dato som omhandler barn og unge i ...