• Preferences of key actors on key issues in EU consumer policy 

      Austgulen, Marthe Hårvik; Bøyum, Live Standal (Report;15-2019, Research report, 2019)
      The aim of this report is to investigate what characterises the perceptions of and preferences in EU consumer policy of various actor types that are involved in shaping and implementing this policy. More specifically, ...
    • Prisforskjeller og grensehandel mellom Norge og Sverige 

      Lavik, Randi (Oppdragsrapport 5-2003, Report, 2003)
      I rapporten presenteres prisforskjeller på typiske grensehandelsprodukter, kjente merkevarer og alkoholholdige drikkevarer. I tillegg presenteres utviklingen i prisnivå i Norge og Sverige sammenlignet med EU spesielt, ...
    • Prisforskjeller, prisutvikling og prisspredning i Norge og Sverige – 2002, 2003 og 2004 

      Lavik, Randi (Fagrapport 3-2004, Research report, 2004)
      Merkevarer mat var i oktober 2003 gjennomsnittlig 15 prosent lavere i Sverige enn i Norge, mens merkevarer ”non-food” var 8 prosent lavere. Dette var en reduksjon fra oktober 2002, da merkevarene samlet var 22 pro-sent ...
    • Prismarginer for kjøtt 1989-1999 

      Strand, Marit (Rapport 1-2001, Report, 2001)
      Nummer: 1-2001
    • Prissammenligning av handlekurv mellom Lidl og andre norske lavpriskjeder 

      Dulsrud, Arne; Lavik, Randi (Oppdragsrapport 14-2004, Report, 2004)
      Nummer: 14-2004 Tilknyttede prosjekter Prismålinger
    • Product lifetime in European and Norwegian policies 

      Heidenstrøm, Nina; Strandbakken, Pål; Haugrønning, Vilde; Laitala, Kirsi (Report;11-2021, Report, 2021)
      The objective in this report is to better understand how the increased product lifetime option has been positioned in policies over the past twenty years. By means of policy document analysis, we explore product lifetime ...
    • Produktlevetid og miljø 

      Strandbakken, Pål (Fagrapport 7-2007, Report, 2007)
      Nummer: 7-2007
    • Reklamasjonsfrister 

      Strandbakken, Pål; Bøyum, Live Standal (Oppdragsrapport nr. 7-2017, Report, 2017)
      Økt levetid for produkter gir redusert energibruk, redusert forurensning og redusert materialbruk. Derfor forutsetter vi helt generelt at langsommere utskiftingstakt er en miljømessig fordel. Det kan være vanskelig for ...
    • Reklame i lærebøker i grunnskolen 

      Kjørstad, Ingrid (Oppdragsrapport 4-2003, Report, 2003)
      Rapporten er laget på oppdrag fra Læringssenteret og tar sikte på en kartlegging av reklame i lærebø-ker i grunnskolen. Vi har gjennomført en kartlegging av lærebøker i grunnskolen utgitt etter august 2000. Dette er lærebøker ...
    • Reklame rettet mot barn på Internett - en forstudie 

      Borch, Anita (Arbeidsrapport 2-1998, Report, 1998)
      Reklame har de siste tiårene vært et tema i samfunnsvitenskapelig forskning. Enkelte studier fokuserer på avsenders intensjoner eller mottakers opplevelser og påvirkning av reklame. Andre fokuserer på reklamebudskapet i ...
    • Reklame særlig rettet mot barn 

      Lunde, Tormod; Sverdrup, Sidsel (Arbeidsrapport 7-1995, Report, 1995)
      Denne rapporten studerer ulike aspekter ved barn og reklame. Den er et bidrag som blant annet har til hensikt å studere forbrukernes syns­punkter i en debatt som hittil i stor grad har vært preget av myn­dig­heter og ...
    • Retusjert reklame og kroppspress 

      Roos, Gun; Rysst, Mari (Oppdragsrapport 1-2014, Report, 2014)
      Nummer: 1-2014 Tilknyttede prosjekter Kroppspress
    • Review of the Norwegian reference budget 

      Austgulen, Marthe Hårvik; Borgeraas, Elling (Project report No. 4-2018, Report, 2018)
      This report presents a review of the Norwegian reference budget in light of similar European initiatives. The key aims of this reference budget review is to ensure that the Norwegian budget is valid and reliable, and that ...
    • RFID in Society – Preparing for the Internet of Things Case Criteria & Selection Part 1 of 4 

      Slettemeås, Dag; Storm-Mathisen, Ardis; Helle-Valle, Jo (Professional report nr. 2-2017, Research report, 2017)
      This is the first of four reports from the RCN-financed project RFID in Society – Preparing for the Internet of Things (2010- 2017). In addition to articles, conference papers, an exhibition, presentations, media contributions ...
    • RFID in Society – Preparing for the Internet of Things. Case Analyses & Evaluation. Part 2 of 4 

      Slettemeås, Dag; Storm-Mathisen, Ardis; Helle-Valle, Jo (Professional report nr. 3-2017, Research report, 2017)
      This report is the second of four deliverables stemming from the RCN-financed project RFID in Society – Preparing for the Internet of Things (2010-2017). In addition to articles, conference papers, an exhibition, ...
    • RFID in Society – Preparing for the Internet of Things. Final Report & Summary Part 4 of 4 

      Slettemeås, Dag; Storm-Mathisen, Ardis; Helle-Valle, Jo (Professional report nr. 5-2017, Research report, 2017)
      This is the final of four project reports stemming from the RCN-financed project RFID in Society – Preparing for the Internet of Things (2010-2017). In addition to articles, conference papers, an exhibition, presentations, ...
    • RFID in Society – Preparing for the Internet of Things. Handbook of Methods Part 3 of 4 

      Slettemeås, Dag; Storm-Mathisen, Ardis; Helle-Valle, Jo (Professional report nr. 4-2017, Research report, 2017)
      This report is the third of four reports stemming from the RCN-financed project RFID in Society – Preparing for the Internet of Things (2010-2017). In addition to articles, conference papers, an exhibition, presentations, ...
    • Sammenfatning av evaluering av markedsføringsloven 

      Brusdal, Ragnhild; Lavik, Randi (Oppdragsrapport 3-2014, Report, 2014)
      Rapporten oppsummerer seks rapporter fra prosjektet om callsentre (kundesentre) som startet i 2010. I prosjektet inngår flere undersøkelser av forbrukere og telefonsalg samt kartlegging av kundesentre, både kommersielle ...
    • Sammenlignende prisundersøkelse mai 2001 

      Lavik, Randi (Oppdragsrapport 8-2001, Report, 2001)
      mai 2001 ble det gjennomført en sammenlignende prisundersøkelse i 11 dagligvarekjeder i Oslo. Dette er en oppfølging av en tilsvarende undersøkelse høsten 2000, i hhv Oslo-området og Kristiansands-området (Lavik 2000). ...
    • Sårbare bilder på sosiale medier: En studie om bildedelingskultur, kommersielle påvirkninger og kritisk medieforståelse blant ungdom 

      Steinnes, Kamilla Knutsen; Teigen, Helene Fiane (Rapport;17-2021, Report, 2021)
      Deling av sårbare bilder på sosiale medier er blitt en stor del av dagens ungdomskultur. Sårbare bilder er subjektivt definert og omhandler bilder man ikke vil skal havne på avveie og sees av andre de ikke var tiltenkt. ...