Prisforskjeller, prisutvikling og prisspredning i Norge og Sverige – 2002, 2003 og 2004
Research report
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/20.500.12199/5424Utgivelsesdato
2004Metadata
Vis full innførselSamlinger
- SIFO Rapport [334]
Sammendrag
Merkevarer mat var i oktober 2003 gjennomsnittlig 15 prosent lavere i Sverige enn i Norge, mens merkevarer ”non-food” var 8 prosent lavere. Dette var en reduksjon fra oktober 2002, da merkevarene samlet var 22 pro-sent lavere i Sverige enn i Norge. Denne reduksjonen i prisforskjeller skyldes valutakursendringer. Typiske grensehandelsvarer var anslått til å være 42 prosent lavere i febr/mars 2004. I mars 2004 var vin gjennom-snittlig 31 prosent billigere i Sverige enn i Norge, mens brennevin var 12 prosent billigere i Sverige enn i Norge. Prisspredning på merkevarer og typiske grensehandelsprodukter er stor både i Norge og Sverige. Tilknyttede prosjekter Pris og konkurranse