• Kjøtt og reklame 

      Vittersø, Gunnar; Rosenberg, Thea Grav (Oppdragsrapport nr. 4-2014, Report, 2014)
      Forbruket av kjøtt har økt betydelig de siste 25 årene. Sett fra et miljø- og helseperspektiv er dette en uheldig utvikling. Denne rapporten fokuserer på markedsføring og reklame for kjøtt som en av flere faktorer som ...
    • Kjøtt, holdninger og endring - en oppfølgingsstudie 

      Bjørkum, Ellen (Oppdragsrapport 10-2001, Report, 2001)
      Rapporten retter søkelyset mot utviklingen i kjøttforbruk og i ulike holdninger til kjøtt i Norge i perioden 1997 til 2000, og for noen utvalgte tema fra 2000 til 2001. Hovedformålet er å undersøke endringer fram til 2000. ...
    • Kjøtt, holdninger og endring 1997 til 2004 

      Kjørstad, Ingrid; Lavik, Randi (Oppdragsrapport 5-2005, Report, 2005)
      Det ble gjennomført landsrepresentative undersøkelser om kjøttforbruk og holdning til kjøtt i 1997, 2000, 2001 og 2004. Det ble gjennomført landsrepresentative undersøkelser om kjøttforbruk og holdning til kjøtt i 1997, ...
    • Kjøttfrie spisevaner – hva tenker forbrukerne? 

      Bugge, Annechen Bahr; Alfnes, Frode (Oppdragsrapport nr. 14-2018, Report, 2018)
      I denne rapporten ser vi nærmere på betydningen av kjøtt, fisk, melk og meieriprodukter i kostholdet. I hvilken grad synes norske forbrukere at kjøtt er nødvendig for å få en velsmakende, sunn, næringsrik og komplett middag? ...
    • Klesforbruk i Norge 

      Laitala, Kirsi; Klepp, Ingun Grimstad (Fagrapport 2-2016, Report, 2016)
      Denne rapporten gir en samlet gjennomgang av sentrale temaer omkring klesforbruket i Norge. Denne rapporten gir en samlet gjennomgang av sentrale temaer omkring klesforbruket i Norge. Rapporten er skrevet for å danne ...
    • Klær og miljø: Innkjøp, gjenbruk og vask 

      Laitala, Kirsi; Klepp, Ingun Grimstad (Rapport;2-2020, Research report, 2020)
      Rapporten diskuterer klesanskaffelser og vedlikehold i dagens Norge basert på en spørreundersøkelse om bærekraftig forbruk. Respondentene rapporterte at de hadde anskaffet i gjennomsnitt 23,5 plagg i løpet av det siste ...
    • Det kommer jo an på hva folk vil ha…liksom 

      Mordal, Tove L. (Oppdragsrapport 11-2001, Report, 2001)
      Nummer: 11-2001
    • Den kommersielle ungdomstiden 

      Brusdal, Ragnhild (Fagrapport 6-2004, Report, 2004)
      Rapporten ser på skoleelever i ungdomsskolen og videregående og deres forbruk på en rekke områder. Hva de bruker penger på, og hva dette varierer med. Rapporten ser på skoleelever i ungdomsskolen og videregående og deres ...
    • Kommersielt trykk og markedsføring mot barn og unge 

      Brusdal, Ragnhild (Arbeidsrapport 5-1999, Report, 1999)
      Dette notatet gir et innblikk i hva norske barn utsettes for av markedsføring på skolen, i fritiden og gjennom ulike medier og hvordan de reagerer på dette. Det gir også et innblikk i hva det vil si å være ung i dag, i ...
    • Kompetansesenteret for gjeldsrådgivning i Nord-Trøndelag. Sluttrapport fra en følge-evaluering 

      Poppe, Christian; Borgeraas, Elling; Bakkeli, Nan Zou (Rapport;8-2020, Research report, 2020)
      Nord-Trøndelag-prosjektet har vært et unikt prosjekt i norsk sammenheng. Dette er det eneste eksemplet på en regional sentralisering av kreditorforhandlingene, hvor 23 kommuner i Nord-Trøndelag samarbeider gjennom sju ...
    • Kompetente forbrukere? 

      Berg, Lisbet (Fagrapport 3-2005, Research report, 2005)
      Det er en meget klar sammenheng mellom forbrukerkompetanse og refleksiv forbrukerpraksis. Datamaterialet gir ikke grunnlag for å hevde at forbrukerne i Norge er spesielt godt og bredt orientert i markedene. Heller ikke kan ...
    • Kravspesifikasjon for innkjøp av klær til enslige mindreårige asylsøkere 

      Almgren, Sara (Oppdragsrapport 8-2010, Report, 2010)
      Nummer: 8-2010 Tilknyttede prosjekter none
    • Kreft og levekår 

      Borgeraas, Elling (Oppdragsrapport 11-2005, Report, 2005)
      Rapporten inngår som dokumentasjonsrapport til forprosjektet ”Kreft og personlig økonomi” i regi av Kreftforeningen. Rapporten inngår som dokumentasjonsrapport til forprosjektet ”Kreft og personlig økonomi” i regi av ...
    • Kriseatferd. Svake forbrukeres holdninger til og finansiering av forbruk 

      Tufte, Per Arne; Borgeraas, Elling (Rapport 9-1998, Report, 1998)
      Temaet for denne rapporten er hvilken holdning svake forbrukere har til forbruk og hvordan de finansierer forbruket sitt. Temaet deles inn i tre problemstillinger. Den første problemstillingen er å finne fruktbare ...
    • Kroppserfaringer og slankevaner 

      Hauge, Benedicte (Fagrapport 5-2007, Report, 2007)
      Vi lever i en tid hvor kropp og kroppsfasong står i fokus. Kroppen er en identitetsmarkør som forteller hvem vi er. En slank kropp uttrykker kontroll og beherskelse, mens en stor kropp gir signaler om forfall og lav moral. ...
    • Kroppsrelatert matforbruk og helse 

      Bugge, Annechen Bahr (Report, 2014)
    • KRUS final report: Enhancing local value chains in Norway 

      Klepp, Ingun Grimstad; Tobiasson, Tone Skårdal; Haugrønning, Vilde; Vittersø, Gunnar; Grøva, Lise; Kvingedal, Torhild; Espelien, Ingvild; Kubberød, Elin (Oppdragsrapport;8-2019, Research report, 2019)
      Fra prosjektet startet i 2015 og frem til slutten i 2019 har KRUS hatt to mål: å forbedre markedet for og verdien av norsk ull og kartlegge mulighetene for lokal produksjon som et skritt mot bærekraft i klesindustrien. ...
    • Kundesamfunnet. Et essay om utviklingstrekk ved årtusenskiftet 

      Frønes, Ivar; Brusdal, Ragnhild (Arbeidsnotat 3-1999, Report, 1999)
      Kundesamfunnet refererer til at kunderollen blir mer og mer framtredende i vårt samfunn. Ikke bare som et markedsfenomen, ved at kundene blir sterkere på markedet, men som et kulturelt utviklingstrekk. Å betrakte seg selv ...
    • Kunnskap om personlig økonomi 

      Bakkeli, Nan Zou (SIFO Rapport;2020:10, Research report, 2020-09-14)
      Denne rapporten handler om å identifisere kunnskap som er avgjørende for å oppnå en trygg og bærekraftig økonomisk situasjon for folk i Norge. Vi undersøker hvor denne kunnskapen kommer fra, og hvilke kunnskapskanaler som ...
    • Kunnskapsoppsummering om temaet matsvinn på forbrukernivå i Norge og Europa 

      Steinnes, Kamilla Knutsen; Hebrok, Marie (Rapport;14-2019, Research report, 2019)
      Denne rapporten presenterer en kunnskapsoppsummering om forskningsprosjekter på matsvinn på forbrukernivå i Norge og Europa, organisasjoner, initiativer og bevegelser og deres arbeid mot matsvinn på forbrukernivå (f.eks. ...