• Prissammenligning av handlekurv mellom Lidl og andre norske lavpriskjeder 

      Dulsrud, Arne; Lavik, Randi (Oppdragsrapport 14-2004, Report, 2004)
      Nummer: 14-2004 Tilknyttede prosjekter Prismålinger
    • Tillit til mat i det norske markedet 

      Torjusen, Hanne (Oppdragsrapport 11-2004, Report, 2004)
      Nummer: 11-2004 Denne rapporten drøfter spørsmål omkring forbrukeres oppfatninger om trygg mat og hvordan de oppfatter og vurderer ulike aktører i matvaresystemet i denne sammenhengen. Denne rapporten drøfter spørsmål ...
    • Norsk mat i et åpent marked 

      Jacobsen, Eivind (Oppdragsrapport 12-2004, Report, 2004)
      Det lar seg ikke gjøre å sette opp en enkel liste over evige norske konkurransefordeler og ulemper. Disse vil endre seg i takt med kontekstuelle forhold rundt markedskonkurransen. Det lar seg ikke gjøre å sette opp en ...
    • Å sette pris på hylleplassen 

      Dulsrud, Arne; Beckstrøm, Jan Roar (Fagrapport;2-2005, Report, 2005)
      Hylleplassavgifter betyr at leverandører må betale for få adgang til butikkhyllene – et tema som er meget omstridt i internasjonal faglitteratur og konkurransepolitikk. Forsvarerne hevder at slike avgifter fremmer effektiv ...
    • Kompetente forbrukere? 

      Berg, Lisbet (Fagrapport 3-2005, Research report, 2005)
      Det er en meget klar sammenheng mellom forbrukerkompetanse og refleksiv forbrukerpraksis. Datamaterialet gir ikke grunnlag for å hevde at forbrukerne i Norge er spesielt godt og bredt orientert i markedene. Heller ikke kan ...
    • Gjeldsordninger under press 

      Poppe, Christian (Oppdragsrapport 3-2005, Report, 2005)
      Analysen er basert på en gjennomgang av 78 endringssaker ved Oslo byfogdembete i 2003. Rapporten tar bl.a. for seg begrunnelsene for begjæringene, de økonomiske endringene som er skjedd i skyldnernes økonomi siden ...
    • Tillitens triangler 

      Berg, Lisbet (Fagrapport 1-2005, Report, 2005)
      Forbrukerne i Norge har i utgangspunktet oftere tillit til at Mattilsynet enn markedet kan ivareta matvaresikkerheten. Forbrukerne i Norge har i utgangspunktet oftere tillit til at Mattilsynet enn markedet kan ivareta ...
    • Kjøtt, holdninger og endring 1997 til 2004 

      Kjørstad, Ingrid; Lavik, Randi (Oppdragsrapport 5-2005, Report, 2005)
      Det ble gjennomført landsrepresentative undersøkelser om kjøttforbruk og holdning til kjøtt i 1997, 2000, 2001 og 2004. Det ble gjennomført landsrepresentative undersøkelser om kjøttforbruk og holdning til kjøtt i 1997, ...
    • Gulrot og kålrot 

      Dragland, Steinar; Olsen, Nina Veflen; Vittersø, Gunnar; Rødbotten, Marit (Oppdragsrapport 12-2005, Report, 2005)
      Til tross for at norske forbrukere møter et lite variert tilbud av gulrot og kålrot i butikkene bidrar vaner, sosiale og kulturelle normer - samt aktuelle samfunnsdebatter på matområdet - til å befeste gulrot og kålrot ...
    • Skummelt gøy! 

      Kjørstad, Ingrid (Oppdragsrapport 1-2005, Report, 2005)
      Nummer: 1-2005 Tilknyttede prosjekter IKTsatsning: Digitale medier og forbruk
    • Gjeldsordninger i velstands-Norge 

      Tufte, Per Arne; Poppe, Christian (Oppdragsrapport 7-2005, Report, 2005)
      Analysen er basert på en gjennomgang av 193 gjeldsordningssaker ved Oslo byfogdembete — 97 fra 1999 og 96 fra 2004. Sammensetningen av søkergruppen på de to måletidspunktene sammenliknes for å identifisere variasjoner i ...
    • Kreft og levekår 

      Borgeraas, Elling (Oppdragsrapport 11-2005, Report, 2005)
      Rapporten inngår som dokumentasjonsrapport til forprosjektet ”Kreft og personlig økonomi” i regi av Kreftforeningen. Rapporten inngår som dokumentasjonsrapport til forprosjektet ”Kreft og personlig økonomi” i regi av ...
    • Trade not aid 

      Vramo, Lill Margrethe (Fagrapport 2-2006, Research report, 2006)
      Denne rapporten tar utgangspunkt i en konkret handelsbevegelse mellom et selskap i Sør - Asia og et selskap i Norden, og er i så måte en studie av globalisering i det 21. århundre. I nettopp denne handelsbevegelsen følger ...
    • Forbruksforskning som forbrukerpolitikk 1939-1984 

      Hegnes, Jannike Wehn (Fagrapport 6-2006, Research report, 2006)
      Nummer: 6-2006
    • Barndommens små voksne 

      Ukjent forfatter (Fagrapport 4-2006, Research report, 2006)
      Debatter i media den siste tiden har vist en økt bekymring for markedsføringen i det offentlige rom, med spesielt bekymring for en seksualisering av barndommen. Rapporten tar for seg barnemoten og fremstillingen av barn i ...
    • Julens mat og måltider 

      Bugge, Annechen Bahr (SIFO-report;1-2006, Research report, 2006)
      In this report we have taken a closer look at food and the significance of meals during the Christmas season. Among the questions that the report set out to answer are: What is traditional Norwegian Christmas food? What ...
    • Etisk politisk forbruk 

      Vittersø, Gunnar; Torjusen, Hanne; Roos, Gun; Jacobsen, Eivind; Terragni, Laura (Oppdragsrapport 13-2006, Report, 2006)
      Nummer: 13-2006 Tilknyttede prosjekter SIFO-survey Etisk- politisk forbruk
    • Betalingsproblemer i et sosialt perspektiv 

      Poppe, Christian (Oppdragsrapport 10-2006, Report, 2006)
      Nummer: 10-2006
    • Trassig tillit? 

      Berg, Lisbet (Oppdragsrapport7-2006, Report, 2006)
      Dette notatet er laget på oppdrag av Forbrukerrådet, som også har deltatt aktivt i problem-formuleringsfasen og utvelging av hvilke spørsmål som er tatt med i spørreskjemaet. Temaet for utredningen er hvordan e. coli-saken ...
    • Barrierer for gode energiløsninger i husholdningene 

      Strandbakken, Pål (Oppdragsrapport 12-2006, Report, 2006)
      Nummer: 12-2006