• Fra rent til nyvasket 

      Klepp, Ingun Grimstad (Fagrapport 2-2003, Report, 2003)
      Rapporten undersøker hvorfor vi vasker. Hva ønsker vi å oppnå ved å legge tøyet i vaskemaskinen? Det mest nærliggende svaret er at vi ønsker å få tøyet rent. Og sikkert er dette en del av svaret. Men det forklarer verken ...
    • Forbrukere og utviklingen av bredbånd i Norge - fra borger til kunde? 

      Helle-Valle, Jo; Slettemeås, Dag (Oppdragsrapport 6-2003, Report, 2003)
      Rapporten ”Forbruker og utviklingen av bredbånd i Norge – fra borger til kunde?” anlegger et forbrukerorientert pers-pektiv på bredbåndsutviklingen. Dette står i kontrast til debatten på feltet som har vært dominert av ...
    • Tillits- og lojalitetsfremmende e-handelsstrategier for Reisefeber.no 

      Slettemeås, Dag; Kjørstad, Ingrid (Oppdragsraport 10-2003, Report, 2003)
      Dette prosjektet er et samarbeid mellom nettreiseselskapet Reisefeber.no og SIFO (Statens institutt for forbruksforskning). Prosjektets ho-vedmål er å utvikle et nytt forretningskonsept for det internettbaserte reisebyrået ...
    • Prisforskjeller og grensehandel mellom Norge og Sverige 

      Lavik, Randi (Oppdragsrapport 5-2003, Report, 2003)
      I rapporten presenteres prisforskjeller på typiske grensehandelsprodukter, kjente merkevarer og alkoholholdige drikkevarer. I tillegg presenteres utviklingen i prisnivå i Norge og Sverige sammenlignet med EU spesielt, ...
    • Familiens trojanske hester? En kvalitativ undersøkelse av bruk av digitale medier i norske hjem 

      Helle-Valle, Jo (Oppdragsrapport 1-2003, Report, 2003)
      Dette prosjektet er et kvalitativt studium av bruken av digitale IKT i norske hjem, og er et samarbeid mellom Telenor, NRK, Norsk Tipping og SIFO. Datagrunnlaget består av fire familier som hver har tilbrakt en ettermiddag ...
    • Tradisjonsmatfestivalenes tvetydighet 

      Hegnes, Atle Wehn (Fagrapport 3-2003, Report, 2003)
      Rapporten omfatter en spesiell type festivaler som har oppstått rundt produktene rakfisk, gama-lost og smalahove, og som omtales som tradisjonsmatfestivaler. Metoden har en overordnet kva-litativ karakter, og faller inn ...
    • Trust in Food in Europe. A comparative analysis 

      Poppe, Christian; Kjærnes, Unni (Report;5-2003, Report, 2003)
      In the wake of the turbulence around food related topics in Europe over the past couple of decades, consumer trust has become a key issue. A number of previous surveys have shown considerable variation in the levels of ...
    • Prisforskjeller, prisutvikling og prisspredning i Norge og Sverige – 2002, 2003 og 2004 

      Lavik, Randi (Fagrapport 3-2004, Research report, 2004)
      Merkevarer mat var i oktober 2003 gjennomsnittlig 15 prosent lavere i Sverige enn i Norge, mens merkevarer ”non-food” var 8 prosent lavere. Dette var en reduksjon fra oktober 2002, da merkevarene samlet var 22 pro-sent ...
    • Bivirkninger ved bruk av kosmetiske produkter 

      Berg, Lisbet (Oppdragsrapport 1-2004, Report, 2004)
      Omtrent to av tre kvinner og hver annen mann rapporterer om ubehag, plage eller skade etter bruk av kosmetikk og toalettartikler. Det er svært få som per. i dag følger opp eventuelle problemer med å klage inn sine dårlige ...
    • Grensehandel Sverige og Danmark 2004 

      Lavik, Randi (Oppdragsrapport 9-2004, Report, 2004)
      Nordmenn handler andre varer i Sverige enn i Danmark. I Sverige er det en større andel som handler kjøtt, meierivarer og andre matvarer, mens i Danmark er det relativt flere som handler vin og brennevin. Nordmenn handler ...
    • Kan noen hjelpe til med pisking og røring? 

      Helstad, Sigrid Knutsdatter (Oppdragsrapport 2-2004, Report, 2004)
      Nummer: 2-2004 Tilknyttede prosjekter Tester av husholdsprodukter
    • Vurdering av undertøy til brannvesen 

      Rødningen, Engebret; Laitala, Kirsi (Oppdragsrapport 5-2004, Report, 2004)
      SIFO har sammenfattet alle testresultatene på de testete egenskapene til ullundertøy fra Ullfrotte Original, Troll og Devold. Det er gitt en vurdering og sammenlikning av hver egenskap for disse produkter. Følgende ...
    • Vurdering av en gensers passform 

      Laitala, Kirsi (Oppdragsrapport 7-2004, Report, 2004)
      Oppdragsgiver ”Bitten 2 AS” har sendt en genser til SIFO for vurdering av passform. Genseren er strikket med raglanfelling og høy hals som brettes ned. Plagget har en utradisjonell form i overgangen mellom bol/ermer og ...
    • Virkninger av endringer i plan- og bygningsloven 

      Ukjent forfatter (Oppdragsrapport 4-2004, Report, 2004)
      Rapporten presenterer opplegg og resultater fra en empirisk studie med utgangspunkt i private tiltaks-haveres byggesaker, som ledd i en mer omfattende evaluering av virkninger knyttet til endringer i plan- og bygningsloven, ...
    • Dress med press – En studie av mannlig klesbruk i stortingssalen 

      Pettersen, Kristine (Fagrapport 7-2004, Report, 2004)
      Dressbruk er i dag ikke pålagt de mannlige stortingsrepresentantene. Forfatteren diskuterer derfor hvorfor de mannlige stortingsrepresentantene mener dress er naturlig i stortingssalen på Stortinget. Dressbruk er i dag ...
    • Tanker fra nye kjøkken 

      Helstad, Sigrid Knutsdatter; Bergh, Tone Kristin; Amilien, Virginie (Fagrapport 1-2004, Report, 2004)
      Last ned film Last ned film Nummer: 1-2004 Rapport med en 20 min. videofilm som vedlegg. Denne rapporten bygger på intervjuer med 20 ulike personer som nylig hadde skiftet kjøkken. Intervjuene ble foretatt i Oslo ...
    • Grunnlagsdokument – forbrukervinkling på Public Key Infrastructure (PKI) 

      Slettemeås, Dag (Oppdragsrapport 8-2004, Report, 2004)
      I denne rapporten anlegges et forbrukerperspektiv på utviklingen av PKI i Norge. Det vil si at vi bygger opp argumentasjonen rundt forbrukernes posisjon, deres holdninger og atferd, og benytter dette som bakgrunn for å ...
    • Den kommersielle ungdomstiden 

      Brusdal, Ragnhild (Fagrapport 6-2004, Report, 2004)
      Rapporten ser på skoleelever i ungdomsskolen og videregående og deres forbruk på en rekke områder. Hva de bruker penger på, og hva dette varierer med. Rapporten ser på skoleelever i ungdomsskolen og videregående og deres ...
    • Hindringer for mobilitet i bankmarkedet 

      Borgeraas, Elling; Berg, Lisbet (Fagrapport 2-2004, Report, 2004)
      Nummer: 2-2004 Hvorfor skifter ikke bank-kundene til rimeligste bank? Basert på denne studien kan vi skille mellom fire forskjellige kunderelasjoner som vil bidra til manglende mobilitet. Én type relasjon føres tilbake ...
    • Test av vaskemaskiners ullvaskprogram 

      Ukjent forfatter (Oppdragsrapport 15-2004, Report, 2004)
      Nummer: 15-2004