• Handel av reiserelaterte tjenester blant “profesjonelle” aktører i Norge og USA 

      Kjørstad, Ingrid; Lavik, Randi (Oppdragsrapport 12-2001, Report, 2001)
      Nummer: 12-2001
    • I år som i fjor – en landsrepresentativ studie av antatte julegavekostnader 2001 

      Borch, Anita (Oppdragsrapport 24-2001, Report, 2001)
      Nummer: 24-2001
    • Leveringspresisjon i dagligvarebutikkene i Finnmark 

      Lavik, Randi (Oppdragsrapport 23-2001, Report, 2001)
      Nummer: 23-2001
    • Hvorfor går klær ut av bruk? 

      Klepp, Ingun Grimstad (Rapport 3-2001, Report, 2001)
      Denne rapporten handler om hvorfor kvinner slutter å bruke klær og ønsker å kvitte seg med dem. Årsakene til avhending diskuteres i forhold til kvinnenes klesvaner. Klesvaner er både hvordan vi kler oss, og hva vi tenker ...
    • Distribusjon av fisk i Norge 

      Ukjent forfatter (Rapport 4-2001, Report, 2001)
      Nummer: 4-2001
    • Kjøtt, holdninger og endring - en oppfølgingsstudie 

      Bjørkum, Ellen (Oppdragsrapport 10-2001, Report, 2001)
      Rapporten retter søkelyset mot utviklingen i kjøttforbruk og i ulike holdninger til kjøtt i Norge i perioden 1997 til 2000, og for noen utvalgte tema fra 2000 til 2001. Hovedformålet er å undersøke endringer fram til 2000. ...
    • Forbrukerperspektiv på standardisering av varer og tjenester 

      Throne-Holst, Harald (Oppdragsrapport 2-2001, Report, 2001)
      Nummer: 2-2001
    • Sammenlignende prisundersøkelse mai 2001 

      Lavik, Randi (Oppdragsrapport 8-2001, Report, 2001)
      mai 2001 ble det gjennomført en sammenlignende prisundersøkelse i 11 dagligvarekjeder i Oslo. Dette er en oppfølging av en tilsvarende undersøkelse høsten 2000, i hhv Oslo-området og Kristiansands-området (Lavik 2000). ...
    • Betalingsproblemer 1999-2000 

      Poppe, Christian (Oppdragsrapport 1-2001, Report, 2001)
      I kjølvannet av voksende gjeldsbyrder, renteoppgang, prisøkninger på bl.a. bensin og boliger, og forestående innstramminger over statsbudsjettet ble år 2000 et år hvor husholdningenes betalingsproblemer igjen ble satt på ...
    • Test av 11 elektriske vaffeljern 

      Bergh, Tone Kristin (Oppdragsrapport 4-2001, Report, 2001)
      På oppdrag fra Forbrukerrapporten har Statens institutt for forbruksforskning, SIFO, testet 11 elektriske vaffeljern. Det finnes mange merker og modeller på det norske markedet så det kan være greit å ha gjort seg noen ...
    • Tillit og transaksjoner 

      Dulsrud, Arne (Fagrapport 2-2002, Report, 2002)
      Nummer: 2-2002 Tema for rapporten er tillitens betydning i økonomiske transaksjoner, belyst gjennom studiet av kontrakts-relasjoner i eksporten av hvitfiskprodukter. Materialet studien bygger på er kvalitativt, og ...
    • Fra vafler og hamburger til elghakk og hjortestek 

      Amilien, Virginie (Fagrapport 4-2002, Report, 2002)
      Nummer: 4-2002 Prosjektet setter søkelyset på matkultur innen reiselivsbransjen. Vi er opptatt av hvor sentralt matkulturen står i restaurantenes og hotellenes tilbud til sine gjester, og i hvilken grad gjestene er ...
    • Dyr er ikke bare mat 

      Berg, Lisbet (Oppdragsrapport 10-2002, Report, 2002)
      Dette er andre del av Dyrevelferdsstudien, og er basert på 1000 telefonintervjuer utført av Opinion as i perioden 7. – 17. oktober 2002. Hensikten med denne delen av prosjektet har vært å skissere et bilde av folks ...
    • Strømpebukser under lupen 

      Laitala, Kirsi (Oppdragsrapport 1-2002, Report, 2002)
      Nummer: 1-2002 Tilknyttede prosjekter Testing av tekstiler på oppdrag
    • Vurdering av plagg for Design Forum as 

      Laitala, Kirsi (Oppdragsrapport 6-2002, Report, 2002)
      Nummer: 6-2002 Tilknyttede prosjekter Testing av tekstiler på oppdrag
    • Minstestandard for forbruksutgifter 

      Borgeraas, Elling; Øybø, Anne Marie (Oppdragsrapport 8-2003, Report, 2003)
      SIFOs oppdrag har vært å utvikle en minstestandard for forbruk, med utgangspunkt i SIFOs standardbudsjett for forbruksutgifter. Minstestandarden skal inngå i sosialdepartementets arbeid med å utarbeide anbefalte ...
    • Forbrukerhensyn, helsemessig trygg mat og nytt Mattilsyn 

      Jacobsen, Eivind (Oppdragsrapport 11-2003, Report, 2003)
      Hva er forbrukerretting, og hvordan skal den norske matforvaltningen forbrukerrettes og oppnå legitimitet og tillit i befolkningen? I denne rapporten nærmer vi oss disse spørsmålene ved å se nærmere på sentrale dokumenter ...
    • Vask og stell av ull 

      Klepp, Ingun Grimstad (Fagrapport 7-2003, Report, 2003)
      Rapporten gjør rede for vaner og holdninger knyttet til bruk og stell av ull og proble-mer knyttet til dette. Målsettingen med rapporten er å gjøre stell av ull enklere gjen-nom innformasjon om egenskaper ved ullvaskemidler, ...
    • Reklame i lærebøker i grunnskolen 

      Kjørstad, Ingrid (Oppdragsrapport 4-2003, Report, 2003)
      Rapporten er laget på oppdrag fra Læringssenteret og tar sikte på en kartlegging av reklame i lærebø-ker i grunnskolen. Vi har gjennomført en kartlegging av lærebøker i grunnskolen utgitt etter august 2000. Dette er lærebøker ...
    • Brukertilpasset tjenestekvalitet 

      Ukjent forfatter (Fagrapport 6-2003, Report, 2003)
      Avhandlingen omfatter en eksplorerende, helhetlig studie fra tjenestesektoren. Den dekker tre aktørnivåer (et styrings- og ledelsesnivå, en førstelinjen og et brukernivå) og relasjoner mellom disse. Formålet er å bidra ...