Blar i SIFO Rapport på utgivelsesdato
Viser treff 41-60 av 327
-
Handel av reiserelaterte tjenester blant “profesjonelle” aktører i Norge og USA
(Oppdragsrapport 12-2001, Report, 2001)Nummer: 12-2001 -
I år som i fjor – en landsrepresentativ studie av antatte julegavekostnader 2001
(Oppdragsrapport 24-2001, Report, 2001)Nummer: 24-2001 -
Leveringspresisjon i dagligvarebutikkene i Finnmark
(Oppdragsrapport 23-2001, Report, 2001)Nummer: 23-2001 -
Hvorfor går klær ut av bruk?
(Rapport 3-2001, Report, 2001)Denne rapporten handler om hvorfor kvinner slutter å bruke klær og ønsker å kvitte seg med dem. Årsakene til avhending diskuteres i forhold til kvinnenes klesvaner. Klesvaner er både hvordan vi kler oss, og hva vi tenker ... -
Kjøtt, holdninger og endring - en oppfølgingsstudie
(Oppdragsrapport 10-2001, Report, 2001)Rapporten retter søkelyset mot utviklingen i kjøttforbruk og i ulike holdninger til kjøtt i Norge i perioden 1997 til 2000, og for noen utvalgte tema fra 2000 til 2001. Hovedformålet er å undersøke endringer fram til 2000. ... -
Forbrukerperspektiv på standardisering av varer og tjenester
(Oppdragsrapport 2-2001, Report, 2001)Nummer: 2-2001 -
Sammenlignende prisundersøkelse mai 2001
(Oppdragsrapport 8-2001, Report, 2001)mai 2001 ble det gjennomført en sammenlignende prisundersøkelse i 11 dagligvarekjeder i Oslo. Dette er en oppfølging av en tilsvarende undersøkelse høsten 2000, i hhv Oslo-området og Kristiansands-området (Lavik 2000). ... -
Betalingsproblemer 1999-2000
(Oppdragsrapport 1-2001, Report, 2001)I kjølvannet av voksende gjeldsbyrder, renteoppgang, prisøkninger på bl.a. bensin og boliger, og forestående innstramminger over statsbudsjettet ble år 2000 et år hvor husholdningenes betalingsproblemer igjen ble satt på ... -
Test av 11 elektriske vaffeljern
(Oppdragsrapport 4-2001, Report, 2001)På oppdrag fra Forbrukerrapporten har Statens institutt for forbruksforskning, SIFO, testet 11 elektriske vaffeljern. Det finnes mange merker og modeller på det norske markedet så det kan være greit å ha gjort seg noen ... -
Tillit og transaksjoner
(Fagrapport 2-2002, Report, 2002)Nummer: 2-2002 Tema for rapporten er tillitens betydning i økonomiske transaksjoner, belyst gjennom studiet av kontrakts-relasjoner i eksporten av hvitfiskprodukter. Materialet studien bygger på er kvalitativt, og ... -
Fra vafler og hamburger til elghakk og hjortestek
(Fagrapport 4-2002, Report, 2002)Nummer: 4-2002 Prosjektet setter søkelyset på matkultur innen reiselivsbransjen. Vi er opptatt av hvor sentralt matkulturen står i restaurantenes og hotellenes tilbud til sine gjester, og i hvilken grad gjestene er ... -
Dyr er ikke bare mat
(Oppdragsrapport 10-2002, Report, 2002)Dette er andre del av Dyrevelferdsstudien, og er basert på 1000 telefonintervjuer utført av Opinion as i perioden 7. – 17. oktober 2002. Hensikten med denne delen av prosjektet har vært å skissere et bilde av folks ... -
Strømpebukser under lupen
(Oppdragsrapport 1-2002, Report, 2002)Nummer: 1-2002 Tilknyttede prosjekter Testing av tekstiler på oppdrag -
Vurdering av plagg for Design Forum as
(Oppdragsrapport 6-2002, Report, 2002)Nummer: 6-2002 Tilknyttede prosjekter Testing av tekstiler på oppdrag -
Minstestandard for forbruksutgifter
(Oppdragsrapport 8-2003, Report, 2003)SIFOs oppdrag har vært å utvikle en minstestandard for forbruk, med utgangspunkt i SIFOs standardbudsjett for forbruksutgifter. Minstestandarden skal inngå i sosialdepartementets arbeid med å utarbeide anbefalte ... -
Forbrukerhensyn, helsemessig trygg mat og nytt Mattilsyn
(Oppdragsrapport 11-2003, Report, 2003)Hva er forbrukerretting, og hvordan skal den norske matforvaltningen forbrukerrettes og oppnå legitimitet og tillit i befolkningen? I denne rapporten nærmer vi oss disse spørsmålene ved å se nærmere på sentrale dokumenter ... -
Vask og stell av ull
(Fagrapport 7-2003, Report, 2003)Rapporten gjør rede for vaner og holdninger knyttet til bruk og stell av ull og proble-mer knyttet til dette. Målsettingen med rapporten er å gjøre stell av ull enklere gjen-nom innformasjon om egenskaper ved ullvaskemidler, ... -
Reklame i lærebøker i grunnskolen
(Oppdragsrapport 4-2003, Report, 2003)Rapporten er laget på oppdrag fra Læringssenteret og tar sikte på en kartlegging av reklame i lærebø-ker i grunnskolen. Vi har gjennomført en kartlegging av lærebøker i grunnskolen utgitt etter august 2000. Dette er lærebøker ... -
Brukertilpasset tjenestekvalitet
(Fagrapport 6-2003, Report, 2003)Avhandlingen omfatter en eksplorerende, helhetlig studie fra tjenestesektoren. Den dekker tre aktørnivåer (et styrings- og ledelsesnivå, en førstelinjen og et brukernivå) og relasjoner mellom disse. Formålet er å bidra ...