• Loppemarked - mye mer enn man tror. En studie av loppemarkeder i Oslo 

      Briel, Trond S. (Rapport 4-1999, Report, 1999)
      Rapporten tar for seg loppemarkeder i Oslo til inntekt for foreninger eller veldedige formål. Loppemarked bygger på en dugnadsånd blant frivillige, ofte foreldre, som gjennom sitt arbeid skaffer inntekter til diveres ...
    • Opprinnelsesmerking av mat 

      Bjørkum, Ellen (Rapport 3-1999, Report, 1999)
      Målsettingen med denne studien er å oppnå bedre innsikt i og forståelse av forbrukerens oppfatninger og tanker om opprinnelses-merking av mat generelt og kjøtt spesielt. Spørsmålet om opprinnelsesmerking av kjøtt er ...
    • Bruk av drikkevarer - hvem, hva og hvor? 

      Bye, Elin (Rapport 8-1999, Report, 1999)
      Hensikten med prosjektet er å bidra til økt kunnskap om forbruket av uli-ke drikkevarer. Bakgrunnen for dette er de til dels store endringer som har funnet sted i konsumet av de ulike drikkevarene i løpet av de senere år. ...
    • Miljømonitor. Stabilitet og endring i forbrukernes miljøengasjement 

      Nyberg, Anders (Rapport 6-1999, Report, 1999)
      Denne rapporten er den siste i et større prosjekt (1995-97) hvor vi har forsøkt å registrere endringer i miljøpolitisk kultur, miljøengasjement og sammenhengen mellom holdninger og handlinger over tid. Rapporten baserer ...
    • Økologisk produsert mat: Forbrukernes vurderinger og bruksmønster 

      Nyberg, Anders; Wandel, Margareta; Torjusen, Hanne (Rapport 5-1999, Report, 1999)
      Forbrukerne har rett til å føle seg trygge på at maten de spiser ikke utgjør en fare for liv og helse. For forbrukerne er det derfor viktig å få informasjon slik at man kan gjøre velbegrunnede valg.
    • Det norske måltidsmønsteret - ideal og praksis 

      Bugge, Annechen Bahr; Døving, Runar (SIFO-report;2-2000, Research report, 2000)
      Dette er en studie om det norske måltidsmønsteret. Hensikten med prosjektet var å øke kunnskapen om hvilken rolle og verdi måltidet har i den moderne hverdagen. Studien har vært delt i to overordnede problemområder. På den ...
    • Alminneliggjøring av reiseformidleres nettjenester 

      Borch, Anita (Opdragsrapport 1-2000, Report, 2000)
      Økt økonomisk velferd, mer ferie og fritid, samt økt forbruk av reise- og opplevelsesorienterte tjenester gir reiselivsformidlere håp for framtiden. Samtidig setter mer individuelle forbrukerpreferanser, økt konkurranse ...
    • Tillit til mat i kugalskapens tid 

      Berg, Lisbet (Rapport 5-2000, Report, 2000)
      I denne rapporten presenteres resultater fra tre overlappende sett av datamaterialer: Først sammenlignes forbrukere i Norge med forbrukere i 15 andre europeiske land på to indekser over forbrukertillit. Deretter sammenlignes ...
    • Helse- og miljøfarlige kjemikalier 

      Tufte, Per Arne; Lavik, Randi (Oppdragsrapport 3-2000, Report, 2000)
      Denne rapporten bygger på resultater fra en publikumsundersøkelse utført på oppdrag fra, og i samarbeid med; Riksrevisjonen. Oppdragets formål var å foreta en representativ publikumsundersøkelse knyttet til ...
    • Fra eggvendte laken til festlig lapp på baken 

      Klepp, Ingun Grimstad (Arbeidsrapport 3-2000, Report, 2000)
      Denne rapporten tar for seg endringer i omtalen av ulike teknikker for å økonomisere med tekstiler gjennom det 20.-århundre. Materialet til undersøkelsen består av 80 håndarbeidsbøker, samt noen tidsskrifter og dameblader. ...
    • Barn og Internett-reklame 

      Kjørstad, Ingrid (Rapport 7-2000, Report, 2000)
      Formålet med rapporten er å gi et innblikk i hvilken kunnskap og forståelse 12-åringer har for ulike former for reklame på Internett. Internett er et relativt nytt medium, men allerede en naturlig del av hverdagen for mange ...
    • Ungdommers måltider. En studie av livssituasjon, mat og kjønn 

      Guzman, Maria A.; Kjærnes, Unni; Bjørkum, Ellen (Rapport 6-2000, Report, 2000)
      I denne kvalitative studien tar vi utgangspunkt i en gruppe ungdom som har egen husholdning. Siktemålet er å få en forståelse av ungdoms mat-vaner i overgangen mellom foreldrehjemmet og den første etablering utenfor hjemmet. ...
    • Det norske måltidsmønsteret 

      Bugge, Annechen Bahr; Døving, Runar (Rapport 2-2000, Report, 2000)
      Forholdet mellom holdning og handling har her vært viktig. Flere kvantitative studier viser at noe over halvparten av representative utvalg anser seg som miljøbevisste forbrukere. Hva folk oppgir å gjøre i praksis har ...
    • Miljøvernets plass i hverdagslivet. Intervjuer med utvalgte forbrukere 

      Ukjent forfatter (Rapport 8-2000, Report, 2000)
      Formålet med dette prosjektet har vært å studere miljøvernets plass i folks mer eller mindre travle hverdagsliv. Hvor langt har miljøbevisstheten trengt inn i forbrukernes daglige rutiner?
    • Dagligvaretilgang i ulike regioner - utvikling 1980-2000 

      Lavik, Randi (Oppdragsrapport 5-2001, Report, 2001)
      Nummer: 5-2001
    • Det kommer jo an på hva folk vil ha…liksom 

      Mordal, Tove L. (Oppdragsrapport 11-2001, Report, 2001)
      Nummer: 11-2001
    • Prismarginer for kjøtt 1989-1999 

      Strand, Marit (Rapport 1-2001, Report, 2001)
      Nummer: 1-2001
    • Fra Helios til Prix 

      Vittersø, Gunnar (Oppdragsrapport 15-2001, Report, 2001)
      Nummer: 15-2001