Blar i SIFO Rapport på tittel
Viser treff 121-140 av 329
-
Hvordan mestrer unge voksne forbrukerrollen?
(Oppdragsrapport 1-2016, Report, 2016)Denne kvalitative studien tyder på at unge voksne i Norge ofte er uerfarne i forbrukerrollen. Denne kvalitative studien tyder på at unge voksne i Norge ofte er uerfarne i forbrukerrollen. Men de har betydelig kjøpekraft, ... -
Hvordan vurderer norske forbrukere utvalgte markeder? Hovedresultater fra Markets Monitoring Survey runde 1 og 2.
(Rapport;14-2021, Report, 2021)Sett under ett har norske forbrukere et noe høyere nivå av tillit til markedene sammenlignet med forbrukere i EU27. Andelene av forbrukere i Norge som opplever problemer er - for de fleste markedene – på omtrent samme nivå ... -
Hvorfor går klær ut av bruk?
(Rapport 3-2001, Report, 2001)Denne rapporten handler om hvorfor kvinner slutter å bruke klær og ønsker å kvitte seg med dem. Årsakene til avhending diskuteres i forhold til kvinnenes klesvaner. Klesvaner er både hvordan vi kler oss, og hva vi tenker ... -
”Hvorfor kan ikke bare alle produkter være bærekraftige?” Hvordan forbrukere oppfatter og påvirkes av markedsføring med bærekraftpåstander
(Rapport;16-2021, Report, 2021)Formålet med denne rapporten er å få en bedre forståelse av hvordan markedsføring med bærekraftpåstander kommuniseres til norske forbrukere gjennom nettbutikker og sosiale medier, og hvordan forbrukerne oppfatter og håndterer ... -
Hvorfor ser jeg denne reklamen? Forbrukerutfordringer ved personalisert annonsering i digitale medier
(SIFO-rapport;1-2024, Report, 2024)Rapporten tar utgangspunkt i personalisering av reklameinnhold rettet mot forbrukere i digitale medier. Forbrukere har i dag selv et stort ansvar for å samtykke til bruk av både personlige og sensitive (særlige kategorier) ... -
Hvorfor øker antall gjeldsordningssaker i Oslo?
(Report, 2013)Antall åpnede gjeldsordningssaker i Oslo har steget fra 180 i 1999 og 212 i 2004 til 445 i 2011. Ved å sammenligne et representativt antall åpnede saker fra de tre årene har den foreliggende rapporten som mål å identifisere ... -
I år som i fjor – en landsrepresentativ studie av antatte julegavekostnader 2001
(Oppdragsrapport 24-2001, Report, 2001)Nummer: 24-2001 -
Identitetstyveri
(Oppdragsrapport 6-2011, Report, 2011)I denne rapporten ser vi på utbredelse av identitetstyverier i Norge. 6,8 prosent av befolkningen på 18 år og eldre sier de er blitt utsatt for identitetstyveri en eller flere ganger. Vi har anslått dette til å utgjøre ca ... -
Identitetstyveri i tillitsfulle systemer
(Oppdragsrapport 2-2010, Report, 2010)Identitetstyveri – eller uautorisert tilegning og misbruk av en annens identitet - benyttes i ulike former for svindel og representerer i følge Datatilsynet (2009) en risiko for norske enkeltpersoner og bedrifter i form ... -
Ikke drikk vann fra springen!
(Oppdragsrapport 1-2008, Report, 2008)I oktober 2007 ble det funnet parasitter i drikkevannet på tre steder i Oslo som får drikkevann fra Oset vannrenseanlegg. Som et føre-var-tiltak ble det anbefalt å ikke drikke vann direkte fra springen, men å koke det i ... -
Ikke-vestlige forbrukere og sunnhetsmerking av næringsmidler
(Report, 2009)Dette er en mindre kvalitativ undersøkelse av ikke-vestlige forbrukeres oppfatninger og bruk av sunnhetsmerking av mat basert på observasjoner i butikk og kvalitative intervjuer med 10 innvandrerkvinner i Alna bydel i ... -
Indikatorer for forbruksutviklingen i Norge
(Oppdragsrapport 1-2015, Report, 2015)Nummer: Oppdragsrapport nr.1 -2015 På oppdrag fra Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet har SIFO utviklet en metodikk for å beskrive og evaluere ... -
Inkasso i Norden - En sammenligning av inkassosystemene i Sverige, Danmark og Norge
(Oppdragsrapport 6-2007, Report, 2007)Nummer: 6-2007 -
Inngåtte gjeldsordninger ved tre namsfogdembeter i 2017
(SIFO Rapport;2019:02, Research report, 2019-05-28)Til nå har den forskningsbaserte kunnskapen om hvordan gjeldsordningsloven fungerer som sikkerhetsnett nesten utelukkende vært bygget på empiri fra Oslo. Med denne studien, som bygger på data fra andre steder i Norge, har ... -
Jul – pynt, gaver, klær og mat
(Rapport;12-2019, Research report, 2019)I denne rapporten er det sett nærmere på hvilken betydning og rolle pynt, gaver, klær og mat har i juleritualet. Resultatene av spørreundersøkelsen viser at hvordan vi feirer jul er preget av stabilitet og relativt små ... -
Julens mat og måltider
(SIFO-report;1-2006, Research report, 2006)In this report we have taken a closer look at food and the significance of meals during the Christmas season. Among the questions that the report set out to answer are: What is traditional Norwegian Christmas food? What ... -
Kampen om lokalene
(Rapport 10-1998, Report, 1998)I denne rapporten har vi sett på markedet for kjøp og leie av dagligvarerelaterte lokaler, med det for øye å se etter mekanismer av betydning for slike vertikale bindinger og etableringshindringer. Vi har fokusert på kampen ... -
Kan noen hjelpe til med pisking og røring?
(Oppdragsrapport 2-2004, Report, 2004)Nummer: 2-2004 Tilknyttede prosjekter Tester av husholdsprodukter -
Kartlegging av ekstrautgifter
(Oppdragsrapport nr. 6-2018, Report, 2018)På oppdrag fra Arbeids- og sosialdepartementet har SIFO gjennomført en kartlegging av ekstrautgifter knyttet til grunnstønadsordningen. Prosjektet består av to delprosjekter. Formålet med det første delprosjektet er å ... -
Kartlegging av manipulerende spilldesign. Delrapport 1 fra prosjektet «Pay to play»
(SIFO-rapport;12-2023, Report, 2023)Videospill er designet på bakgrunn av belønningssystemer for å holde spillerne engasjerte, og en betydelig andel av profitten fra spillindustrien kommer fra forbrukernes kjøp inne i spillene. Formålet med rapporten er å ...