Blar i SAM - Institutt for sosialfag på emneord "VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialt arbeid: 360"
Viser treff 1-20 av 25
-
Aktivitetsplikt for sosialhjelpsmottakere - har lovgiveren funnet opp hjulet på nytt?
(Tidsskrift for erstatningsrett, forsikringsrett og trygderett; 4, Journal article; Peer reviewed, 2015-04)Regjeringens begrunnelse for lovendringen som medfører at det skal stilles vilkår om aktivitet ved tildeling av økonomisk sosialhjelp, er at en slik aktivitetsplikt anses som den beste måten å bistå søkerne med overgang ... -
Barnet i meldingsteksten
(Journal article; Peer reviewed, 2012)Artikkelen er en tekstanalyse av bekymringsmeldinger fra barnehagene til barnevernet. Når personalet uroer seg for bestemte barn som tilbringer hverdagen sin i barnehagen, har de et ansvar for å melde fra til barneverntjenesten. ... -
Barns rett til deltakelse i barnevernet: Samspill og meningsarbeid
(Sosiologi i dag;42 (3-4), Journal article; Peer reviewed, 2012)Barns rett til deltakelse oppfattes som regel som en rett til å bli hørt og ha innflytelse i sin egen sak. I forskningsprosjektet ”Snakk med oss”. Profesjonsutøvelse og barns deltakelse, ser vi barns rett til deltakelse ... -
Children's confidences, parents' confessions : child welfare dialogues as technologies of control
(Qualitative social work;Online before print, Journal article; Peer reviewed, 2011-11-28)The article presents findings from a detailed examination of dialogical sequences recorded in written documents from Norwegian child welfare services. Using a frame drawn from Foucault’s theory of technologies of control, ... -
Collective participation in child protection services : partnership or tokenism?
(European Journal of Social Work;, Journal article; Peer reviewed, 2010-12-17)Denne artikkelen drøfter hvordan kollektiv medvirkning kan involvere brukere i bedring av barnevernets tjenester. Resultater fra aksjonsforskningsprosjektet ‘Brukermedvirkning og profesjonell praksis i barnevernet’ er ... -
Da norske jøder ikke fantes
(Nytt Norsk Tidsskrift;27 (3), Journal article; Peer reviewed, 2010)Det hadde bodd jøder i landet i noe mer enn en generasjon da annen verdenskrig brøt ut. Spilte det noen rolle at de aller fleste var norske statsborgere da deportasjonene var et faktum? Under krigen inngikk det i den ... -
Dealing with the Past in the Transition from Care. A post-structural analysis of young people's accounts.
(Children and youth services review;33 (12), Journal article; Peer reviewed, 2011-12)Young people experiencing the transition from care often are weighed down by their past, both through their early experiences, but also by the way their past is made relevant in encounters with others. The aim of this ... -
Doing it step by step: A flipped classroom approach to teaching statistical analysis in social work
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Social workers should be trained in both qualitative and quantita- tive research methods, irrespective of whether they aspire to con- duct research on their own or use research to inform their practice. The apparently ... -
En Norvège, les discours des droits et du contrôle dans une culture du bien-être
(Chapter; Peer reviewed, 2010)Consacrée à la Norvège, cette contribution traite de l’aspiration, née dans l’après-guerre, à une société et un système éducatif pour tous, derrière lesquelles se cache un besoin de contrôle et de rationalisation. Le passage ... -
Er institusjonen alltid et onde og familien alltid et gode?
(Norges Barnevern;87 (3), Journal article; Peer reviewed, 2010)Debatten om bruk av institusjoner i barnevernet har vært en av de viktigste i dette feltet de senere årene. Sentrale barnevernmyndigheter har gitt føringer om at tiltak som innebærer at barn og ungdom kan bli værende i ... -
Exploring Knowledge through Peer Tutoring in a Transitional Learning Community: An Alternative Way of Teaching Counseling Skills to Students in Social Work Education
(Social Work Education;, Journal article; Peer reviewed, 2011-03-24)Learning to be a professional child welfare worker involves learning counseling skills. In Norway, these skills have long been taught by teachers, but recent reforms in higher education initiated by the Bologna Process ... -
Familieråd – frigjørende sosialt arbeid innenfor enmanualbasert modell?
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Family-Group Conferences – a manual-based model for empowering social work? This study addresses the claimed controversy between professionalism as evidence-based and professionalism that acknowledges local contexts ... -
Grensearbeid: Barnevernets møte med foreldrekonfliktsaker
(Fontene forskning;(2), Journal article; Peer reviewed, 2012)Tema for denne artikkelen er barnevernets møte med foreldrekonfliktsaker. Barn som har ikke-samboende foreldre med høyt konfliktnivå kan være i en sårbar livssituasjon. Å bistå disse familiene kan være en utfordring for ... -
Kompetanseutvikling hos veiledere i Kvalifiseringsprogrammet
(Fontene forskning;7(2), Journal article; Peer reviewed, 2014)Artikkelen omhandler opplæringsprogrammet og oppfølgingsmodellen «Helhetlig, prinsippstyrt og metodisk tilnærming» (HPMT) i lys av kompetanseutvikling hos veiledere innen Kvalifiseringsprogrammet. HPMT ble utviklet ... -
Marginalised groups protest against social welfare and public health: conceptualising the challenge for social workers
(European Journal of Social Work;Volume 23, 2020 - Issue 6: Social work research, humans right and social justice in a changing welfare society, Journal article; Peer reviewed, 2020-09-16)As neoliberalisation and other global disruptions change the understanding of human rights and social justice for social workers, how are protests organised by marginalised groups against social welfare and public health ... -
Nav-reformen : sosialarbeidernes profesjon utfordres
(Fontene forskning;(1), Journal article; Peer reviewed, 2010-06)Tema for denne artikkelen er om sosialarbeidernes språk endres i møtet med Nav-organiseringen: Om det skjer endringer i sosialarbeidernes profesjonsdiskurs, som igjen fører til endringer i faglig praksis. Artikkelen ... -
Partnership in Practice Research : a Norwegian Experience
(Social Work & Society;9 (1), Journal article; Peer reviewed, 2011)This article outlines some of the issues involved in developing partnerships between service users, practitioners and researchers. It discusses these through some experience in Oslo as part of a national level agreement ... -
Samvær etter omsorgsovertakelse - en undersøkelse av praksis fra fylkesnemnder og lagmannsretter
(OsloMet Skriftserie;Nr. 4, Book; Peer reviewed; Research report; Report, 2021)I løpet av de siste årene er Norge gjentatte ganger blitt dømt av Den europeiske menneskerettsdomstolen (EMD) for brudd på retten til familieliv i Den europeiske menneskerettskonvensjonen (EMK) artikkel 8. Per 14. oktober ... -
Service Users' Self-Narratives on Their Journey from Shame to Pride: Tales of transition
(Journal of Evidence-Informed Social Work;12(1), Journal article; Peer reviewed, 2015-01-13)As part of a course on changing attitudes developed by KREM, a Norwegian service user organization, narratives are used to explore and understand identity formation. The process is based on the role of shame in the lives ... -
Sosial kapital blant marginaliserte
(Fontene forskning;(1), Journal article; Peer reviewed, 2010-01)Begrepet sosial kapital i moderne samfunnsvitenskap er knyttet til en sentral idé i sosialt arbeid – at sosiale relasjoner og nettverk representerer ressurser som kan hjelpe folk videre i livet. I forskningen er denne ...