• Areal til skapende lek, læring og utforskning i barnehagen 

      Fønnebø, Bente; Rolfsen, Christian Nordahl (Tidsskrift for Nordisk Barnehageforskning;7, Journal article; Peer reviewed, 2014-01-13)
      Artikkelen handler om vilkårene for og reguleringer knyttet til utforskning, lek og læring inne og ute i barnehagen med særlig vekt på personalets rolle. Dette ses i lys av forskning om barns trivsel eller stressfaktorer ...
    • Exploring iPads in Practitioners' Repertoires for Language Learning and Literacy Practices in Kindergarten 

      Sandvik, Margareth; Smørdal, Ole; Østerud, Svein (Journal article; Peer reviewed, 2012-03)
      We have explored the role of a tablet computer (the Apple iPad) and a shared display as extensions of a practitioner’s repertoire for language learning and literacy practices in a multicultural kindergarten. In collaboration ...
    • Hvordan kommer matematisk meningsskaping til syne i barns lek? : en casestudie 

      Flottorp, Vigdis (Nordisk Barnehageforskning;3 (3), Journal article; Peer reviewed, 2010-12-10)
      I analyze an episode from field work in a multilingual day-care centre in Oslo. I examine verbal and non-verbal expressions. The children are 5 years old, and the mathematics is about classification. The children are ...
    • Kultur som mangfold og enfold i barnehagen 

      Kasin, Olav (Nordisk barnehageforskning;3 (2), Journal article; Peer reviewed, 2010)
      In this article I focus on cultural diversity as it is presented in the Norwegian Framework Plan for the Content and Tasks of Kindergartens. In Norway ’Kindergarten’ refers to any kind of Early Childhood Education and Care ...
    • Kunstmøtet som estetisk erfarings - og læringsprosess. En undersøkelse av små barns møter med skulptur 

      Waterhouse, Ann-Hege Lorvik (Techne A;17, Journal article; Peer reviewed, 2011)
      Hensikten med denne artikkelen er å belyse små barns møter med kunst gjennom kroppslig interaksjon. Artikkelen bygger på en undersøkelse gjennomført i en småbarnsavdeling i en Oslobarnehage. Hensikten med undersøkelsen ...
    • The limitations of multiculturalism in Norwegian early childhood education 

      Hovdelien, Olav (International Journal of Inclusive Education;18(11), Journal article; Peer reviewed, 2014-01-17)
      In Norway, 9 out of 10 children between the ages of one and five participate in an educational formation programme which, despite around half of the kindergartens being privately owned, is regulated by a common law and ...
    • Medstudentrespons : et eksempel på en studentaktiv læringsform i Arbeidsplassbasert førskolelærerutdanning (ABf) 

      Haug, Kristin Holte (Chapter; Peer reviewed, 2009)
      Medstudentrespons er en av flere studentaktive læringsformer som benyttes i en klasse bestående av minoritetsspråklige studenter ved HiOs arbeidsplassbaserte førskolelærerutdanning (ABf)1. Medstudentrespons inngår som en ...
    • Play for learning and learning for play: children's play in a toddler group 

      Greve, Anne (Tidsskrift for Nordisk Barnehageforskning;6(27), Journal article; Peer reviewed, 2013-10-26)
      There is a concern that children’s ri ght to play is restricted as a resu lt of the governments’ narrow focus on school preparatory activities and learning. Play and learning are rights embodied in the United Nations ...
    • “Playing with words as if it was a rap game” : hip-hop street language in Oslo 

      Knudsen, Jan Sverre (Chapter; Peer reviewed, 2010-09-01)
    • Research on Children in ECEC Under Three in Norway : Increased Volume, Yet Invisible 

      Greve, Anne; Solheim, Morten (International Journal of Early Childhood;42, Journal article; Peer reviewed, 2010-10-07)
      The aim of this article is to provide a review of research on the youngest children (0–3) in Norwegian kindergartens. The review deals with research from the last two decades. The article also discusses critical initiatives ...
    • Research Reconsiderations Concerning Cultural Differences 

      Becher, Aslaug Andreassen (Contemporary Issues in Early Childhood; 5(1), Academic article; Peer reviewed, 2004)
      ‘Minority children’ experience a lot of shifts in their cultural contexts. The author’s work as a professional teacher in multicultural classes enabled her to focus on the research questions presented in this article. ...
    • Rom for medvirkning? : om kvaliteter i samspillet mellom førskolelærer og barn 

      Bae, Berit (Barn;27 (1), Journal article; Peer reviewed, 2009)
      Lov om barnehager slår fast at barn skal ha rett til medvirkning (§3), og rammeplanen gir retningslinjer for hvordan dette skal forståes. Opplevelser av at det finnes mennesker rundt barna som deler deres engasjement og ...
    • Samspill mellom barn og voksne ved måltidet : muligheter for medlæring? 

      Bae, Berit (Nordisk barnehageforskning;2 (1), Journal article; Peer reviewed, 2009-02)
      I denne artikkelen rettes oppmerksomheten mot samspill og ikke-intendert læring, dvs. aspekter ved den erfarte læreplanen, basert på samspill ved måltidet. Det som analyseres er medlæring, dvs. prosesser som er innbakt ...
    • The significance of the personal in constructing gender equity practises in kindergartens 

      Askland, Leif (He Kupu;3(3), Journal article; Peer reviewed, 2013)
      To realise the ambitious objectives of the Kindergarten Act is a challenge for all workers in Early Childhood Teacher Education. This is not only in relation to equality, gender equity and democracy, but in respect to the ...
    • Små barns medvirkning i samlingsstunder 

      Eide, Brit Johanne; Os, Ellen; Samuelsson, Ingrid Pramling (Nordisk Barnehageforskning;5 (4), Journal article; Peer reviewed, 2012)
      In day schedules of early childhood education, circle time has traditionally been one of the core situations. According to the Convention on the Rights of the Child, children should be given opportunity to influence their ...
    • Utvikling av barnehagepersonalets relasjonelle praksis - samarbeid mellom teori og praksis 

      Bae, Berit (Tidsskriftet FoU i praksis;3 (1), Journal article; Peer reviewed, 2009)
      Denne artikkelen tar utgangspunkt i prosjekter som bygger på samarbeid mellom teori og praksis, med fokus på kvaliteter i relasjonsprosesser mellom barnehagepersonale og barn. I motsetning til deduktive oppfatninger ...
    • Vennskap mellom de yngste barna i barnehagen 

      Greve, Anne (Nordisk barnehageforskning;2,(2), Journal article; Peer reviewed, 2009)
      Vennskap er både et fenomen og en begrepsmessig konstruksjon, som man kan hevde er problematisk for en utenforstående å observere. Med utgangspunkt i et livsverdensperspektiv har jeg studert hvordan vennskap mellom små ...