Samspill mellom barn og voksne ved måltidet : muligheter for medlæring?
Original version
Bae, B. (2009). Samspill mellom barn og voksne ved måltidet : muligheter for medlæring? Nordisk barnehageforskning, 2 (1), 3-15Abstract
I denne artikkelen rettes oppmerksomheten mot samspill og ikke-intendert læring, dvs. aspekter ved
den erfarte læreplanen, basert på samspill ved måltidet. Det som analyseres er medlæring, dvs. prosesser som er
innbakt i og foregår sammen med andre aktiviteter. Empirisk sett tar framstillingen utgangspunkt i en mikroanalytisk
undersøkelse av dialoger mellom førskolelærer og barn i to barnehager i Oslo, hvor samspill i tre ulike situasjoner,
derav måltidet, ble videofilmet med jevne mellomrom i løpet av et år. Ut fra analyse av videomaterialet
ble det utviklet to kategorier for å skille mellom samspill av ulik kvalitet, nemlig romslige og trange mønstre (Bae,
2004, 2005, 2007). I denne artikkelen vil framstillingen bli begrenset til romslige mønstre. Problemstillingen som
drøftes er: Hvilke medlæringsmuligheter inneholder romslige samspill for de barna som er aktivt involvert, og for
de som observerer samspillet? Fortolkende analyser viser at i tillegg til det som har kommet fram i tidligere forskning
om kunnskap om ernæring, gode spisevaner og bordskikk etc., kan måltidet også romme medlæringsmuligheter
om samtaleferdigheter og samarbeide rundt praktiske ting. Uten at dette blir eksplisitt fokusert, så inneholder
måltidet også muligheter for læring angående verdsetting av forskjellighet og mangfold, samt det å vise solidaritet
i forhold til andre.