Blar i TKD - Master i Estetiske fag på emneord "VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283"
Viser treff 1-20 av 28
-
Aktualisering av Sløydtradisjoner. En studie av et historisk læreverk i sløyd
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven tar for seg en del av sløydens historie i norsk grunnskole og retter oppmerksomheten på hvordan fagets historie kan brukes i dagens undervisning. Formålet med oppgaven er å rett et fokus mot trearbeid ... -
At det kommer fra oss - Elevmedvirkning og kunstpedagogikk i utviklingen av en musikkteaterforestilling på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av kunstpedagogisk praksis på ungdomstrinnet. Studien baserer seg på det overordnede perspektivet elevmedvirkning, og tar utgangspunkt i en produksjonsprosess der elever har ... -
Bygg din egen fremtid: Fremtidsscenariobygging i faget kunst og håndverk. Fagdidaktiske muligheter og samfunnsetiske perspektiver.
(Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven handler om de fagdidaktiske mulighetene, innenfor grunnskole- faget kunst og håndverk, som kan ligge i et arbeid med fremtidsscenariobygging hentet fra industri- og produktdesign. Undersøkelsen og ... -
Det tenkende øyet : en undersøkelse av samtidsfotografi som kunstdidaktisk potensiale i kunst og håndverksfaget
(Master thesis, 2012)This master thesis questions whether a survey of contemporary photography can highlight the potential for art didactics in the general treatment of photography by the art and craft subject. T ... -
Digitale verktøy i Kunst og håndverk - Læreres undervisningspraksis, muligheter og begrensninger
(Master thesis, 2017)Denne mastergradsavhandlingen undersøker hvordan digitale verktøy brukes i Kunst og håndverk, samt hvilke forklaringer som kan ligge bak denne bruken, i grunnskoler med og uten en spesiell digital satsning. Bakgrunnen ... -
En undersøkelse av formidlingstilbudene rettet mot ungdom ved Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design - Museet for samtidskunst, Bergen Kunstmuseum og Centre Pompidou
(Master thesis, 2012)Denne masteroppgaven er en caseundersøkelse av formidlingsstrategier som brukes i tilbud rettet mot ungdom ved Museet for samtidskunst, Bergen Kunstmuseum og Centre Pompidou. Problemstillingen er: Hvordan kan en case-studie ... -
Forbruk, miljø og bærekraft i utvalgte norske strategidokumenter om utdanning (2004- 2015) - Utfordringer for Kunst og håndverksfaget
(Master thesis, 2016)Denne masteravhandlingen tar for seg tematikken miljø og bærekraft i faget Kunst og håndverk. For å undersøke denne tematikken har jeg valgt å undersøke ni utvalgte strategidokumenter om utdanning innenfor ulike fagfelt. ... -
Formell kompetanse i kunst og håndverk - betydning, prioritering og konsekvenser
(Master thesis, 2015)I denne mastergradsavhandlingen rettes fokuset mot lærerens formelle fagkompetanse i faget Kunst og håndverk i grunnskolen. Statistikk viser at det er svært mange lærere som underviser uten formell fagkompetanse i faget ... -
Fotografi og studiespesialiserende formgivingsfag : betrakning og tilknytning
(Master thesis, 2012)This master thesis focuses on upper secondary education Specialization in general studies for the programme area Art, craft and design Formgivingsfag. The aim is to achieve understanding about this programmes value and ... -
Håndskrift i skolen. Refleksjoner om håndskrift i utvalgte strategidokumenter utgitt av Kunnskapsdepartementet 2007 - 2016
(Master thesis, 2017)Denne masteravhandlingen tar for seg temaet håndskrift i skolen. For å undersøke dette temaet har jeg valgt å utføre kvalitativ dokumentanalyse av tre strategiplaner. Dette har jeg valgt for å undersøke hvilken prioritering ... -
Hvem er redd for dem skumle ulv - et lekfilosofisk teaterprosjekt
(Master thesis, 2017)Forskningsprosjektets hensikt har vært å utforske hvordan man med utgangspunkt i barns lek kan utvikle en lekfilosofisk teaterforestilling. Videre har forskningen gått inn i hvilken påvirkning forestillingen kan ha for ... -
I møtet mellom materialitet og mening : en undersøkelse av rådende holdninger og fremtidige perspektiver til faget kunst og håndverk
(Master thesis, 2012)During my study in Teacher Training of Design, Art and Crafts I lacked a more critical, exploring and reflecting approach towards the visual culture that plays an important role in our everyday life. In the practical periods ... -
Kunst og håndverk som et utgangspunkt for tverrfaglig undervisning for grunnskolelærere
(Master thesis, 2017)Denne masteravhandlingen retter fokuset mot grunnskolelæreres egne ord om hvilken innvirkning deres utdanning innen faget Kunst og håndverk har på deres bruk av tverrfaglig undervisning. Med Ludvigsenutvalget i 2015 og ... -
Lærer, jeg er ferdig! Faglæreres tanker og praksis rundt elevers motivasjon og mening ved vurdering for læring i skolefaget Kunst og håndverk
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven tar for seg Kunst og håndverkslæreres underveisvurdering og hvordan de ivaretar en elevers skapergnist i det de veileder. Jeg har gjort en casestudie av tre lærere og kartlagt deres posisjoneringer og ... -
Lærerkompetanse i trearbeid. En undersøkelse av faglærerutdanningen i design, kunst og håndverk v/HSN og HiOA
(Master thesis, 2017)Denne masteravhandlingens overordnede tema er lærerkompetanse i trearbeid. Undersøkelsen dreier seg om kompetanse, verdsetting og undervisning ved faglærerutdanningen i design, kunst og håndverk ved Høgskolen i Sørøst-Norge, ... -
Maleundervisning i videregående skole – Fagdidaktiske ideologier og relasjonen til samtidens kunstfelt.
(Master thesis, 2014)Masteroppgaven omhandler maleundervisningens praksis innen et utvalg videregående skoler. Maleundervisning er en del av praksisen innen faget Visuelle Kunstfag, ved utdanningsprogrammet Studiespesialisering med ... -
Materialbruk i faget Kunst og håndverk - i forhold til et bærekraftig danningsperspektiv
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven tar for seg materialbruk i faget Kunst og håndverk i forhold til et bærekraftig perspektiv. Hensikten med oppgaven er å sette større fokus på mulighetene og viktigheten av en bærekraftig praksis rundt ... -
Nettbrett i kunst og håndverk - Muligheter og utfordringer
(Master thesis, 2015)Masteroppgavens overordnede tema er digital kompetanse i skapende kontekst med nettbrett. Masteroppgaven befinner seg i spenningsfeltet mellom det praktisk-estetiske og det teoretiske. Oppgavens perspektiver knytter ... -
Portrett i tiden : en undersøkelse av portrettmaleriets betydning i samtiden, - en case-studie av en barne- og ungdomsskole og et museum
(Master thesis, 2012)This thesis, Portrett i tiden, is written by Marte Lin A. Andersen, as part of the degree Masters in Arts and Crafts (120 credits), Subject 3, the master's (60 credits). The thesis is focused on the painted portrait, ... -
Relasjoner mellom menneske og ting - materialitet og forbruk i et designdidaktisk perspektiv
(Master thesis, 2017)I denne masteravhandlingen står menneskers relasjoner til ting i fokus. Ulike sider ved materiell kultur og perspektiver fra designforskning vil presenteres. Avhandlingen har et fagdidaktisk formål, rettet mot undervisning ...