• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for teknologi, kunst og design (TKD)
  • TKD - Master Theses
  • TKD - Master i Estetiske fag
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for teknologi, kunst og design (TKD)
  • TKD - Master Theses
  • TKD - Master i Estetiske fag
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Maleundervisning i videregående skole – Fagdidaktiske ideologier og relasjonen til samtidens kunstfelt.

Rottem, Karoline Vatne
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Rottem_Karoline_Vatne.pdf (33.47Mb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/2119
Date
2014
Metadata
Show full item record
Collections
  • TKD - Master i Estetiske fag [234]
Abstract
Masteroppgaven omhandler maleundervisningens praksis innen et utvalg videregående skoler.

Maleundervisning er en del av praksisen innen faget Visuelle Kunstfag, ved utdanningsprogrammet

Studiespesialisering med formgivningsfag.

Selve undersøkelsen vil knytte seg til følgende hovedproblemstilling:

Hvordan kan en undersøkelse av faglæreres maleundervisning i videregående skole

synliggjøre fagdidaktiske ideologier i faget Visuelle kunstfag?

På bakgrunn av erfaringer fra undersøkelsen, belyses og drøftes hvordan de

fagdidaktiske ideologiene i skolefeltet relateres til samtidens kunstfelt.

Jeg har i undersøkelsen intervjuet syv lærere fra seks ulike videregående skoler, og anvendt

observasjon hos fire av disse for innsamling av empiri. Oppgaven belyser hvordan disse

malepraksisene synliggjør fagdidaktiske ideologier som del av det kunst- og

håndverksdidaktiske fagfeltet. Ideologiene er teoretisk forankret i tradisjoner innen fagfeltet.

Jeg har gått inn i disse problemstillingene med et ønske om å utvikle bevissthet rundt

maleundervisningens rammer i skolen, og samtidig peke på det fagdidaktiske potensialet som

teori og praksis innenfor samtidskunstmaleri representerer. Masteroppgaven har en

hovedvinkling mot det fagdidaktiske og teoretiske.
 
This master thesis is concerned with practices in painting classes within a selection of upper

secondary schools. Painting classes are a part of the practice within the subject Visual Arts

(Visuelle kunstfag), in the education program ”Studiespesialisering med formgivningsfag”.

The survey is based around the following main research question:

How can a survey of lectures’ practices in painting classes demonstrate educational

ideologies in the subject of Visual Arts?

The relation of the educational ideologies in the school sector to the contemporary art

sector is demonstrated and discussed in light of the experiences made in the survey.

In the survey I have interviewed seven teachers from six different upper secondary schools,

and applied observation on four of these, for the collection of empirical data. The thesis

illustrates how the different practices in painting classes highlight educational ideologies as

part of the Arts and Crafts educational field. The ideologies are theoretically rooted in

traditions within the field of study. I have approached the research questions with a desire to

develop awareness of the framework around the practices in painting classes in schools, while

giving attention to the educational potential that theory and practice within contemporary

painting represents. The thesis has a major educational and theoretic bias.
 
Description
Master i estetiske fag
Publisher
Høgskolen i Oslo og Akershus

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit