Nettbrett i kunst og håndverk - Muligheter og utfordringer
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/2659Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Masteroppgavens overordnede tema er digital kompetanse i skapende kontekst med
nettbrett. Masteroppgaven befinner seg i spenningsfeltet mellom det praktisk-estetiske og
det teoretiske. Oppgavens perspektiver knytter relasjoner mellom kunnskap, digital
kompetanse og kompetanseheving i møte med kunst og håndverksfagets egenart i forhold
til oppgavens problemstilling. Masteroppgaven undersøker nettbrettets skapende potensial
i kunst og håndverk og spørsmål knyttet til handlingsrommet for kompetanseheving hos
kunst og håndverkslærere i møte med ny teknologi. Målet er å utvide forståelseshorisonten
for eksisterende praksis.
Masteroppgaven benytter flere metoder for å undersøke problemstillingen. Intervju av en
kunst og håndverkslærer som underviser ved en digital foregangsskole,
kartlegging/undersøkelse ulike kunnskapsleverandører, og undersøkelse av nettbrettets
skapende potensiale i egen praktisk-estetisk undersøkelse. Masteroppgavens praktiskestetiske
undersøkelse i form av tekst skal fungere som en artikulert presentasjon av en
skapende prosess med digitale verktøy. This master’s thesis overall theme is digital competence (literacy) in a creative context. The
thesis bridges a practice-led and a theoretical approach to the research question. The main
perspectives of the thesis builds relations between knowledge, digital competence,
upgrading of skills and proficiency in relation to arts and crafts education and the research
question. The thesis examines the creative potential of tablets in the arts and crafts subject
and questions related to a teacher’s possibilities for updating of skills and competence with
new technology. The aim is to advance knowledge that will lead to a new understanding
about practice.
Several methods are used to examine the master thesis´ research questions. An arts and
crafts teacher who has included tablets in her educational practice is interviewed, resources
where teachers in arts and crafts can update their skills are examined alongside a personal
investigation of creative processes with a tablet. This part of the thesis is meant to be an
articulated presentation of the creative process.
Beskrivelse
Master i estetiske fag