At det kommer fra oss - Elevmedvirkning og kunstpedagogikk i utviklingen av en musikkteaterforestilling på ungdomstrinnet
Abstract
Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av kunstpedagogisk praksis på ungdomstrinnet.
Studien baserer seg på det overordnede perspektivet elevmedvirkning, og tar utgangspunkt i en
produksjonsprosess der elever har medvirket i utviklingen av en devised-inspirert
musikkteaterforestilling. Målet med undersøkelsen er å synliggjøre kunstpedagogens rolle med
hensyn til å forvalte elevers medvirkning i en faglig og kunstnerisk kontekst, og de didaktiske
og danningsmessige utfordringene som gjør seg gjeldende når medvirkningen skal ivaretas
innenfor skolens rammer. Studien er forankret i en hermeneutisk forståelseshorisont, der den
reflekterte praktiker og etnografien utgjør de metodologiske perspektivene. De praktiske
forskningsmetodene er representert ved deltakende observasjon og feltnotater, samt intervju
av syv elever og en lærerinformant. Teorien omfatter både kunstpedagogikk, generell
pedagogikk, dannelsesteorier, kunstnerisk lederskap og pedagogisk psykologi. Gjennom
analysen av datamaterialet kommer jeg fram til tre temaer som svarer på oppgavens
hovedproblemstilling og forskningsspørsmål: Elevenes autonomi i den skapende prosessen, de didaktiske
rammenes betydning for elevenes medvirkning og kunstpedagogens tilretteleggelse for skapende virksomhet.
Studien konkluderer med at kunstpedagogens forvaltning av status og faglige kompetanse har
stor innvirkning på elevenes mulighet for å medvirke aktivt i forestillingsarbeidet. Det er
derfor sentralt at kunstpedagogen inviterer til en kontinuerlig dialog gjennom hele
produksjonsprosessen. I tillegg kommer studien fram til at kunstpedagogen må legge til rette
for at forestillingsproduksjonen blir en praktisk og utforskende arena. Dette handler om å gi
elevene rammer som gjør utforsking mulig, og impulser som kan transformeres til skapende
handling. Når elevene deltar i praktisk utforsking blir forestillingsprosjektet i større grad en
inkluderende arena for elever med ulik erfaring og forutsetninger. Ut fra disse funnene foreslår
jeg en potensiell vei videre i feltet, der jeg blant annet nevner utvikling av modeller for
ensemblearbeid i skolen, de mulighetene og begrensninger som ligger i selve
musikkteatersjangeren, samt dramaturgiske inngangers impliksjoner for deltakernes innflytelse
på prosessen. This thesis is a qualitative study of art educational practice in the development of a devised
inspired musical performance in lower secondary. With a focus on student participation, I
investigate how the art teacher can facilitate and manage students' participation within the
school’s framework. The study is based on a hermeneutical understanding where the reflective
practitioner and ethnography constitutes the methodological perspectives. I have used
participant observation, field notes and interviews of seven students and a teacher informant
to generate data. The theory includes art pedagogy, general pedagogy, formation theories,
artistic leadership and educational psychology. Through the analysis of my data, I present
three relevant themes connected to my research questions: Pupils' autonomy in the creative process,
didactic frames and student participation and the art teacher’s facilitation of creative activity. The study
concludes that the art theacher’s demonstration of status and professional skills have a major
impact on students’ real participation in the process. It is therefore crucial to have a contiuous
dialogue with the students, and involve them in decisions affecting the product. Moreover, the
study shows that having a practical approach is essential when the aim is to include all
students. This means giving the students impulses, and a focus that makes practical
exploration possible. Based on these findings, I suggest a potential way forward in the field.
Description
Master i estetiske fag