Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEriksson, Stig A.
dc.contributor.advisorBjerkestrand, Karin Brunvathne
dc.contributor.authorSivertsen, Christine
dc.date.accessioned2016-10-03T11:41:30Z
dc.date.available2016-10-03T11:41:30Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/3356
dc.descriptionMaster i estetiske fagen_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en kvalitativ studie av kunstpedagogisk praksis på ungdomstrinnet. Studien baserer seg på det overordnede perspektivet elevmedvirkning, og tar utgangspunkt i en produksjonsprosess der elever har medvirket i utviklingen av en devised-inspirert musikkteaterforestilling. Målet med undersøkelsen er å synliggjøre kunstpedagogens rolle med hensyn til å forvalte elevers medvirkning i en faglig og kunstnerisk kontekst, og de didaktiske og danningsmessige utfordringene som gjør seg gjeldende når medvirkningen skal ivaretas innenfor skolens rammer. Studien er forankret i en hermeneutisk forståelseshorisont, der den reflekterte praktiker og etnografien utgjør de metodologiske perspektivene. De praktiske forskningsmetodene er representert ved deltakende observasjon og feltnotater, samt intervju av syv elever og en lærerinformant. Teorien omfatter både kunstpedagogikk, generell pedagogikk, dannelsesteorier, kunstnerisk lederskap og pedagogisk psykologi. Gjennom analysen av datamaterialet kommer jeg fram til tre temaer som svarer på oppgavens hovedproblemstilling og forskningsspørsmål: Elevenes autonomi i den skapende prosessen, de didaktiske rammenes betydning for elevenes medvirkning og kunstpedagogens tilretteleggelse for skapende virksomhet. Studien konkluderer med at kunstpedagogens forvaltning av status og faglige kompetanse har stor innvirkning på elevenes mulighet for å medvirke aktivt i forestillingsarbeidet. Det er derfor sentralt at kunstpedagogen inviterer til en kontinuerlig dialog gjennom hele produksjonsprosessen. I tillegg kommer studien fram til at kunstpedagogen må legge til rette for at forestillingsproduksjonen blir en praktisk og utforskende arena. Dette handler om å gi elevene rammer som gjør utforsking mulig, og impulser som kan transformeres til skapende handling. Når elevene deltar i praktisk utforsking blir forestillingsprosjektet i større grad en inkluderende arena for elever med ulik erfaring og forutsetninger. Ut fra disse funnene foreslår jeg en potensiell vei videre i feltet, der jeg blant annet nevner utvikling av modeller for ensemblearbeid i skolen, de mulighetene og begrensninger som ligger i selve musikkteatersjangeren, samt dramaturgiske inngangers impliksjoner for deltakernes innflytelse på prosessen.en_US
dc.description.abstractThis thesis is a qualitative study of art educational practice in the development of a devised inspired musical performance in lower secondary. With a focus on student participation, I investigate how the art teacher can facilitate and manage students' participation within the school’s framework. The study is based on a hermeneutical understanding where the reflective practitioner and ethnography constitutes the methodological perspectives. I have used participant observation, field notes and interviews of seven students and a teacher informant to generate data. The theory includes art pedagogy, general pedagogy, formation theories, artistic leadership and educational psychology. Through the analysis of my data, I present three relevant themes connected to my research questions: Pupils' autonomy in the creative process, didactic frames and student participation and the art teacher’s facilitation of creative activity. The study concludes that the art theacher’s demonstration of status and professional skills have a major impact on students’ real participation in the process. It is therefore crucial to have a contiuous dialogue with the students, and involve them in decisions affecting the product. Moreover, the study shows that having a practical approach is essential when the aim is to include all students. This means giving the students impulses, and a focus that makes practical exploration possible. Based on these findings, I suggest a potential way forward in the field.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Oslo og Akershusen_US
dc.subjectkunstpedagogisk praksisen_US
dc.subjectungdomsskolenen_US
dc.subjectelevmedvirkningen_US
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Film- og teatervitenskap: 170::Teatervitenskap: 172en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.titleAt det kommer fra oss - Elevmedvirkning og kunstpedagogikk i utviklingen av en musikkteaterforestilling på ungdomstrinneten_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel