Blar i TKD - Master i Estetiske fag på tittel
Viser treff 100-119 av 238
-
Kunst og digital fabrikasjon: Muligheter og begrensninger for kunstnerisk utvikling i skaperverksteder
(MEST;2020, Master thesis, 2020)Masteravhandlingen er et resultat av min inntreden i skaperbevegelsen, og kan sees som en forlengelse av min bacheloravhandling om «rapid prototyping» i kunstneriske prosesser. Fra tiden som studentmentor ved OsloMet ... -
Kunst og håndverk i grunnskolen: Holdninger som eksisterer i dag
(Master thesis, 2014)I denne masteroppgaven rettes fokus mot kunnskap og holdninger om skolefaget Kunst og håndverk For å komme nærmere en forståelse av hvorfor situasjonen i Kunst og håndverk er slik den er, tar jeg utgangspunkt i en casestudie ... -
Kunst og håndverk som et utgangspunkt for tverrfaglig undervisning for grunnskolelærere
(Master thesis, 2017)Denne masteravhandlingen retter fokuset mot grunnskolelæreres egne ord om hvilken innvirkning deres utdanning innen faget Kunst og håndverk har på deres bruk av tverrfaglig undervisning. Med Ludvigsenutvalget i 2015 og ... -
Kunst og kvinner i en kjønnssensitiv kontekst
(Master thesis, 2014)Kvinner har ikke hatt de samme forutsetningene som menn i kunsten og har måtte kjempe for sin plass i institusjoner og i samfunnet. Hvordan kan kvinnelige kunstneres fremstilling av kropp og kroppslige referanser i perioden ... -
Kunst og næring - en studie av forutsetninger for økt samarbeid
(Master thesis, 2014)Formålet med oppgaven har vært å belyse hvilke forutsetninger som skal til for å skape et økt samarbeid mellom kunst/kultur og næring i praksis og hvordan organisasjonen Arts & Business kan bidra til dette. Kreativitet ... -
Kunstinstitusjoners bruk av Instagram -en casestudie av hvilke strategier et utvalg nordiske kunstinstitusjoner bruker på det sosiale media Instagram
(Master thesis, 2017)Sosiale media utfordrer de tradisjonelle mediene som arena for kommunikasjon, formidling, markedsføring og dialog. Den digitale teknologien har gjort oss til delaktige aktører, vi er alle potensielle produsenter av innhold. ... -
Kunstsøndag med Fargehatter. Hvordan utvikle medskapning sammen med en barnegruppe gjennom praktisk kunstformidling på det nye Nasjonalmuseet.
(Master thesis, 2023)The master's thesis is based on research of own practice with a group of children in the project "Art Sundays with Color Hats". The aim was to offer art experiences to children through consecutive meetings at the National ... -
Kvinnen fra sør - En studie av organisasjonen «Faudhias sisters Organization» og deres sosialpolitiske teaterarbeid for kvinner i Tanzania
(Master thesis, 2016)Hensikten med denne masterstudien er å undersøke hvordan organisasjonen «Faudhias Sisters Organization» arbeider sosialpolitisk med emansipatorisk teaterarbeid for å bedre den tanzanianske kvinnens stilling i Swahilikysten. ... -
Lag noe dere synes er moro sjæl! En autoetnografisk prosessanalyse av en devised humorforestilling og dens potensiale som identitetsmarkør
(MEST;2021, Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven undersøker hvordan en devised humorforestilling kan forstås som humor, som demokratisk fenomen, og samlet sett som identitetsmarkør for de involverte i prosessen. Gjennom en kvalitativ, autoetnografisk ... -
Legitimering av programmering i skolen
(MEST;2019, Master thesis, 2019)I Norge har digitaliseringen av skolen har vært på dagsorden i lang tid. Skolen er innrettet etter fem grunnleggende ferdigheter, hvor digitale ferdigheter sidestilles med lesing, skriving, regning og muntlige ferdigheter. ... -
Lek og alvor - å uttrykke seg selv og det man tenker eller føler gjennom skapende og spontan handling i en skapende prosess
(Master thesis, 2018)Oppgaven beskriver en enkeltcase-studie hvor anvendelse av psykodrama og andre kreative uttrykksformer blant en gruppe mennesker i rusbehandling undersøkes. Utgangspunktet for studien var å finne ut mer om hvordan ... -
Likestilling av dramaturgiske virkemidler, som dramadidaktisk strategi: Dramaundervisning hvor ordene ikke spiller hovedrollen
(MEST;2021, Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven henvender seg til pedagoger, særlig til dramapedagoger i videregående skole. Oppgaven er en kvalitativ undersøkelse av hvordan likestilling av dramaturgiske virkemidler kan fungere som dramadidaktisk ... -
Liv til minner: om utfordringer i reminisensteater i møte mellom unge skuespillere og eldre historiefortellere
(MEST;2021, Master thesis, 2021)Med denne reminisensteaterstudien henvender jeg meg til lesere som er interessert i og/eller arbeider med reminisensteater i samarbeid med ungdommer. Ved å peke på utfordringer, foreslå løsninger og mulige forbedringsmuligheter ... -
Lyd som materiale i Kunst og håndverk
(MEST;2022, Master thesis, 2022)Målet for avhandlingen er å finne ut mer om hva lyd er, hvordan den kan lages, hva den kan bety og hvordan lyd kan benyttes didaktisk i Kunst og håndverk. Gjennom dette utforskes det om arbeid med lyd og lydkunst kan være ... -
Lytte til landskap: En kvalitativ undersøkelse av kunstneriske strategier i arbeid med lydlandskap
(MEST;2019, Master thesis, 2019)Lyd omkranser oss og er alltid en del av våre liv. Den fyller og former de landskap som vi ferdes i og er en aktiv del av hver eneste dag. Denne masteravhandlingen har som hensikt å undersøke om kunstneriske strategier i ... -
Lytting som inngang til likeverdighet og deltakelse: Om ikke-verbal kommunikasjon i dramaundervisning på vgs
(MEST;2021, Master thesis, 2021)I denne studien undersøker jeg kommunikasjonen i dramaklasserommet, der empirien baseres på to undervisningsøkter med en dramaklasse på videregående skole. Jeg ønsker å møte elever i en likeverdig dialog, samtidig som faget ... -
Lærer, du må lære oss å tegne først: En undersøkelse om modellering som undervisningsmetode i tegning
(MEST;2022, Master thesis, 2022)Denne masteravhandlingen undersøker modellering som undervisningsmetode i tegneopplæring ved Grønland voksenopplæringssenter. Undersøkelsen er foretatt blant elever i fengselsundervisningen. Modelleringsmetodene som er ... -
Lærer, jeg er ferdig! Faglæreres tanker og praksis rundt elevers motivasjon og mening ved vurdering for læring i skolefaget Kunst og håndverk
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven tar for seg Kunst og håndverkslæreres underveisvurdering og hvordan de ivaretar en elevers skapergnist i det de veileder. Jeg har gjort en casestudie av tre lærere og kartlagt deres posisjoneringer og ... -
Lærerkompetanse i trearbeid. En undersøkelse av faglærerutdanningen i design, kunst og håndverk v/HSN og HiOA
(Master thesis, 2017)Denne masteravhandlingens overordnede tema er lærerkompetanse i trearbeid. Undersøkelsen dreier seg om kompetanse, verdsetting og undervisning ved faglærerutdanningen i design, kunst og håndverk ved Høgskolen i Sørøst-Norge, ... -
Maleri – Relevans og verdsettelse av maleri i utdanningsprogrammet Kunst, design og arkitektur i den videregående skole
(MEST;2020, Master thesis, 2020)Denne masteravhandlingen ser på i hvilken grad det undervises i maleri, og eventuelt hvordan og hvorfor det gjøres, i det studieforbedrende utdanningsprogrammet Kunst, design og arkitektur (KDA) i den videregående skole. ...