Likestilling av dramaturgiske virkemidler, som dramadidaktisk strategi: Dramaundervisning hvor ordene ikke spiller hovedrollen
Abstract
Denne masteroppgaven henvender seg til pedagoger, særlig til dramapedagoger i videregående skole. Oppgaven er en kvalitativ undersøkelse av hvordan likestilling av dramaturgiske virkemidler kan fungere som dramadidaktisk strategi, med dramagrupper i videregående skole. Av praktiske forskningsmetoder har jeg benyttet observasjon, deltakende observasjon, videologg og spørreskjema, i praktisk undervisning med dramagrupper i videregående skole. Jeg har også benyttet tematisk bearbeiding av observasjonsnotater, logg og spørreskjema. Teorien som benyttes omfatter dramaturgi i dramadidaktisk kontekst, likestilt dramaturgi og teoretiske perspektiver på læreren som profesjonell og privat person. Jeg vil også trekke inn noe estetisk teori, læringsteori og trekke frem sentralt innhold i overordnet del i læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK20) (Kunnskapsdepartementet, 2020). Deltakerne i vår undersøkelse opplevde undervisningen med likestilt dramaturgi som ny og nyskapende. Undervisningen med likestilt dramaturgi var preget av godt læringsmiljø, flyt og konsentrasjon. I tillegg beskriver informantene en opplevd romslighet med ‘frihet til å skape’ og ‘frihet til å være meg’. Fra diskusjonen kommer det frem at likestilt dramaturgi er en didaktisk strategi som legger grunnlag for et godt læringsmiljø og frembringer potensiale for at alle elever kan oppleve skaperglede, utforskertrang mestring. Dette er sentrale målsetninger i LK20 (Kunnskapsdepartementet, 2020).