Liv til minner: om utfordringer i reminisensteater i møte mellom unge skuespillere og eldre historiefortellere
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2770907Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Med denne reminisensteaterstudien henvender jeg meg til lesere som er interessert i og/eller arbeider med reminisensteater i samarbeid med ungdommer. Ved å peke på utfordringer, foreslå løsninger og mulige forbedringsmuligheter ønsker jeg å bidra til å ruste lærere og deltakere til å gjennomføre et reminisensprosjekt. Studien baserer seg på arbeidet med å skape en forestilling som tar utgangspunkt i minner delt av beboere på et sykehjem. Gjennom å være deltakende observatør og reflekterende praktiker samt analysere medelevenes refleksjoner har jeg forsøkt å avdekke utfordringer i arbeidsprosessen. Utfordringene som blitt avdekket har blitt delt inn i seks kategorier: (1) tid, (2) generering av datamateriale og etikk, (3) devising i klasserommet, (4) scenerommet (5) muntlig fortelling og (6) prosess vs. produkt and. På bakgrunn av funnene har jeg valgt å utarbeide en sammenfattet veiledning (manual) med de sentrale elementer som kan tas i betraktingen dersom en ønsker å skape en god, ryddig og trygg prosess, både for elevene, deg som fasilitator og intervjuobjektene. With this master thesis, I address those who are interested in, and work with reminiscence theater in collaboration with youths. By pointing out challenges and pointing to solutions and opportunities for improvement, it can help to equip teachers, actors or/and participants carry out a similar project. The study is based on the work of creating a performance based on memories shared by residents of a nursing home. Through being a participatory observer, reflective practitioner and fellow students' reflections, I have tried to uncover challenges in the work process with the students from the interview phase to the end product. I have categorized the findings that have emerged within six areas: (1) time, (2) generation of data material and ethics, (3) devising in the classroom, (4) stage space, (5) oral storytelling and (6) process vs. product. Based on the findings, I have chosen to prepare a summary guide (manual) with the key elements that can be taken into account if one wants to create a good, orderly and safe process, both for the participants, you as the facilitator and the interviewees.