Blar i TKD - Master i Estetiske fag på tittel
Viser treff 193-212 av 238
-
Stemmelaboratoriet: En analyse av musikk i teaterhendelsen
(Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven handler om musikk som kommunikativt virkemiddel i teaterhendelsen. Med utgangspunkt i forestillingen Stemmelaboratoriet, har jeg her gjort en analyse av hvordan musikk har påvirket kommunikasjonen i ... -
Stille aksjoner: Tekstilens dialogiske handlingsrom undersøkt gjennom kunstpraksisene til Anne Karin Jortveit, Lise Bjørne Linnert og Kari Steihaug, diskutert med et utvidet perspektiv på relasjonell kunst.
(MEST;2022, Master thesis, 2022)Denne oppgaven undersøker tekstil som et mulig dialogisk og sensorisk medium og hvordan disse kvalitetene kan gjøre det egnet som medium i kunstprosjekter for å løfte politiske og samfunnsaktuelle spørsmål, kommunisere til ... -
Stories from a Geisha
(Master thesis, 2016) -
Strikkedesigneren i møte med ny teknologi: En reise gjennom begrensninger og muligheter i programvaren SDS-ONE® Apex4
(MEST;2021, Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven omhandler strikkedesigneren i møte med ny teknologi og hvilke begrensninger og muligheter som oppstår i en design- og produktutviklingsprosess. Oppgaven tar opp spørsmål som kunnskapstilegnelse, ... -
Strikking i dialog mellom tradisjon og samtid.
(Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven rettes fokus på strikking i dialog mellom tradisjon og samtid. For å komme nærmere en forståelse av hvordan strikking kan være del av både tradisjon og samtid, samt hvordan dette kan brukes stiller jeg ... -
Strukturerende virkemidler - En narratologisk undersøkelse av muntlig
(Master thesis, 2014)Since the early beginnings of human existence we have shared narratives with each other; from ancient cave paintings to the stories that we share from our everyday life by facebook statuses or the movies we watch on ... -
Studenters medvirkning i planlegging av studentboliger: En casestudie om planleggingen av studentboliger i Brenneriveien 11
(MEST;2018, Master thesis, 2018)I denne mastergradsavhandlingen retter jeg fokuset på studenters medvirkning i frem¬tidige studentboliger. Mangel på studentboliger har lenge vært et aktuelt og omdiskutert tema, og i dag kan studentsamskipnaden kun huse ... -
Stukket av : en undersøkelse av hvordan kunstneriske strategier og arbeidsformer i prosjekter som jobber praktisk med kunst, natur og miljø kan åpne for arbeid med miljørelaterte spørsmål i skolen
(Master thesis, 2013)The thesis that lies before you is a study on how practical projects can combine art, nature and environmental issues. The text ends in a reflection on how this project can open up for work on environmental issues in the ... -
Surrealistisk fotografi : virkelig uvirkelighet – eller uvirkelig virkelighet?
(Master thesis, 2013)This master thesis has its origin in the possibilities that lays in surreal photographic expressions, and the gap which occurs within the understanding of what surreal photography is about, when art theory meets practice. ... -
Symaskin-hardangersøm
(Master thesis, 2017)I denne masteroppgaven har jeg jobbet med temaet tradisjon og tradisjonelt håndverk. I 2015 skrev jeg en bacheloroppgave om broderi. Den tok utgangpunkt i mitt møte med moderne broderi, og hvordan dette inspirerte til å ... -
TAKE ME - I'M YOURS: Deltakelse i kunsten - et kunstnerisk forskningsprosjekt
(MEST;2020, Master thesis, 2020)Denne masterstudien omhandler ulike perspektiver på publikumsdeltakelse i kunsten. Undersøkelsesområdet ble valgt fordi jeg som aktør i kunstfeltet fant det utilfredsstillende at temaet vanligvis ble behandlet som omforent, ... -
Teater når øyeblikket er alt du har: Et essay om demensbrems
(MEST;2022, Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven undersøker jeg norske institusjonsteatre og hva som skal til for at teatrene skal satse på teatertilbud rettet mot personer med demens. Undersøkelsen startet med en antagelse om at det finnes få eller ... -
Tegnelærebøkers fagspråk – Med fokus på kontur og linje
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven har fokus på fagspråk i tegning. Jeg har analysert fire lærebøker i tegning fra litteraturlisten 2014 på faglærerutdannelsen i Formgiving, Kunst og håndverk på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA). Ved ... -
Tegning for grunnskolen: Analyser av vektlegging og verdsettelse av tegning i tre læreplaner (1939 – 1997)
(MEST;2019, Master thesis, 2019)I denne masteravhandlingen står ulike vektlegginger og verdsettelser av tegning i fokus. Som grunnlag for avhandlingens undersøkelse har følgende forskningsspørsmål blitt stilt: Hva vektlegges og verdsettes innen tegning ... -
Tegning og maleri i et flerkulturelt miljø - Holmlia-ungdommers refleksjoner
(Master thesis, 2016)Denne avhandlingen har fokus på tegning og maleri i et flerkulturelt miljø. Gjennom intervjuer med ungdom fra Holmlia, ønsker jeg å gi et innblikk i forholdet mellom etnisk kulturell bakgrunn og oppfatning av visuelle ... -
Tegning: Kategoriseringer og refleksjoner. -‐ Analyse av en tegnekampanje
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven omhandler tegning og har fokus på hvorfor vi bør tegne mer enn hva vi gjør i dag. Jeg har analysert deler av den engelske tegnekampanjen The Campaign for Drawing, og s ... -
Teikning: hand og tanke. : ei undersøking av teikneundervisninga på faglærarutdanninga
(Master thesis, 2011)Denne masteroppgåva har teikneundervisninga på den treårige faglærarutdanninga i formgiving, kunst og handverk som fokus. Målet med oppgåva er å bidra med refleksjon som kan ligge til grunn for å styrke studentar sin ... -
Tekstilt verkstedarbeid : co-design i språkopplæring av innvandrerkvinner
(Master thesis, 2012)Masteroppgaven er basert på en undersøkelse i Skole- og Tekstilverkstedet (Tekstilverkstedet) som er et språkopplæringssenter for minoritetskvinner. Tekstilverkstedet ligger i Alna bydel i Oslo, som har en stor andel av ... -
Teori og praksis hånd i hånd - Om det paradoksale skille mellom teori og praksis i faget Kunst og håndverk
(Master thesis, 2017)Denne avhandlingen fokuserer på det kunstige skillet mellom teori og praksis som man ser tendensen av, både i samfunnet og innad i kunst og håndverksfaget. Stortingsmeldingen Fag -Fordypning - Forståelse (Meld. St.28, 2016) ... -
Tid til å lære, tid til å forstå: Om organisering av tid som faktor for progresjon og dybdelæring i Kunst og håndverk
(MEST;2019, Master thesis, 2019)Avhandlingens problemområde tar for seg organisering av tid i skolefaget Kunst og håndverk i ungdomskolen. I lys av tidsbruk diskuteres også dybdelæring og progresjon som en påvirkelig faktor gjennom organisering av ...