Surrealistisk fotografi : virkelig uvirkelighet – eller uvirkelig virkelighet?
Abstract
This master thesis has its origin in the possibilities that lays in surreal photographic
expressions, and the gap which occurs within the understanding of what surreal photography
is about, when art theory meets practice. The thesis has the difference between professional
knowledge and common believes as focus, together with the relation between surrealistic art
history and contemporary surrealistic photography practice. In this meeting between
historical photo surrealism and contemporary understandings, I suggest didactic implications
related to the justification questions in the academic field. These factors are combined in the
following research question: How to use studies of surrealistic photography to enlighten the
justification questions in the academic field related to visual literacy?
To answer this question, I have used semiological methods for analyzing the conceptual
understanding of the surrealistic term, and for analyzing photographs that are representative
for key styles in historical surrealism. For the conceptual analyzes, I have used Roland
Barthes’ poststructural semiological system of myth for the creating of meta-signs and metalanguages.
For analyzing photographs, I have used Barthes semiological methods of
denotations and connotations, together with Charles Sanders Peirce’s use of the meta-sign as
an indexical sign. From the connotations I have identified some common similarities which I
have used to evaluate the relation contemporary photographs to historical surrealism and
surrealistic ideology. These contemporary photographs are either presented by photographers
or publishing houses as surrealistic, or they are photographs that I by myself consider having
surrealistic features.
Finally, I have put my experiences from this thesis into a didactic view and connected these
experiences to visual literacy and the justification questions in the academic field. Here I
discuss factors which inflect visual literacy, such as where the professional area of
responsibility starts and where it ends, and the dualistic relationship between the teacher’s
role in teaching and the teacher’s role in his own learning. Denne masteroppgaven har sitt utgangspunkt i de mulighetene til formidling av opplevelser
som surrealistisk fotografi kan gi, og det spriket i forståelse av hva surrealistisk fotografi
handler om som viser seg i møtet mellom kunstteori og praksis. Oppgaven har fokus på
forskjellen mellom fagkunnskap og hverdagskunnskap, hvor fotografi innen historisk
surrealisme knyttes sammen med samtidens surrealistiske fotopraksis. Møtet mellom
historisk fotosurrealisme og samtidens forståelser, vil jeg vise at har didaktiske implikasjoner
knyttet til fagfeltets grunnlagsproblematikk. Disse faktorene er samlet i følgende
problemstilling: Hvordan kan undersøkelser av surrealistisk fotografi belyse fagfeltets
grunnlagsproblematikk knyttet til visuell kompetanse?
For å svare på dette spørsmålet har jeg brukt semiologiske metoder til å analysere både
surrealismens begrepsmessige forståelse og et utvalg fotografier som er representative for
sentrale historiske fotosurrealistiske stilarter. Ved begrepsanalysene har jeg benyttet Roland
Barhthes mytiske poststrukturalistiske, semiologiske system for utledning av metategn og
metaspråk, mens jeg har ved bildeanalysene har brukt Barthes semiologiske denotasjons- og
konnotasjonsmetoder sammen med Charles Sanders Peirces beskrivelser av metategn som
indeksikalsk tegn. Fra bildekonnotasjonene har jeg identifisert fellestrekk som jeg sammen
med det indeksikalske tegnet har brukt til å vurdere samtidsfotografiers relasjon til historisk
fotosurrealisme. Disse samtidsfotografiene er enten laget av fotografer eller presentert av
forlag som knytter bildene opp mot surrealisme, eller det er bilder jeg selv opplever innehar
surrealistiske trekk.
Avslutningsvis setter jeg erfaringer fra masteroppgaven i et fagdidaktisk lys, og trekker linjer
til visuell kompetanse og fagfeltets grunnlagsproblematikk. Her drøfter jeg faktorer som
påvirker den visuelle fagkompetansen, hvor et faglig ansvarsområde starter og hvor det
slutter, og det dualistiske forholdet mellom lærerens rolle som underviser og lærerens rolle i egen læring.
Description
Master i formgiving, kunst og håndverk