Browsing HV - Master i Atferdsvitenskap by Subject "Atferdsanalyse"
Now showing items 1-20 of 60
-
Analyse av begrepene deriverte og emergente relasjoner samt hvordan begrepene studeres ved bruk av sorteringstest
(MALKS;2018, Master thesis, 2018)Stimulusekvivalens handler om at det oppstår relasjoner mellom stimuli uten direkte trening. Det benyttes ulike begreper for å beskrive utrente relasjoner, blant dem: deriverte relasjoner og emergente relasjoner. Det kan ... -
Anvendelse av funksjonell nær-infrarød spektroskopi i undersøkelser av autismespekterforstyrrelse.
(MALKS;2017, Master thesis, 2017) -
Approaches to understanding of remembering
(MALKS;2015, Master thesis, 2015)Article 1 gives an account of how cognitive psychology and behavior analysis understand and explain memory or remembering. Within behavior analysis, the most common procedure for studying remembering is matching-to-sample ... -
Autism and education in mainstream school settings (article 1). Behavioral intervention for children with autism in mainstream school setting ( article 2)
(MALKS;2013, Master thesis, 2013)Traditionally most children with autism have attended special schools. In many countries this changed in the 1990s. Many children with autism where instead enrolled in their local mainstream school, with varying degree ... -
Begrepsdannelse : om betydningen av overtrening i etableringen av stimulusekvivalensklasser
(Master thesis, 2010)Kognitiv psykologi og atferdsanalysens tilnærming til begreper og begrepsdannelse skiller seg av på viktige områder. Kognitiv psykologi har forskning og teoretisering om begreper som et sentralt arbeidsområde, og fokuset ... -
Behandlig og håndtering av aggressiv og voldelig atferd
(MALKS;2018, Master thesis, 2018)Det som betegnes som atferdsproblemer er et stadig tilbakevendende tema. I løpet av de siste ti årene har samfunnet etterlyst psykiatrisk behandling og omsorgsmetoder som faktisk virker. Fra fem til 15 prosent av alle ... -
A behavior analytic account of social categorizatio
(MALKS;2018, Master thesis, 2018)In the current article, social categorization was analyzed within the behavior analytic framework. Behavior analysis has been deemed unable to account for more complex behavior that seems to emerge without direct training. ... -
Beteendeändring relaterat till matsvinnsreduktion
(MALKS;2019, Master thesis, 2019)Matsvinn framstår som ett komplext och problematiskt tema i hela livsmedelskedjan. FN, regeringen och organisationer har utarbetat mål och projekt relaterat till reduktion av matsvinn. I sin helhet antyder det att individer ... -
Bruk av presisjonsopplæring innen et RtI rammeverk for å lære inn grunnleggende leseferdigheter.
(MALKS;2017, Master thesis, 2017)Lesing er ansett som en grunnleggende ferdighet i norsk skole og utviklingen av dårlige leseferdigheter kan føre til vansker i senere arbeidsliv og dagligliv. I tillegg er dårlige leseferdigheter vist å ha sammenheng med ... -
Categorization in Children with Autism
(MALKS;2015, Master thesis, 2015)Developing methods to teach functional language and more fluent speech in children with autism spectrum disorders (ASD) is a growing area of research. There are some findings that suggest that the ability to categorize may ... -
Conceptual approaches to culture and communication: Approaches from each of the three levels of selection
(MALKS;2016, Master thesis, 2016)B. F. Skinner suggested that selection by consequences is a process that occurs at three levels. Natural selection, selection of individual behavior and cultural selection. In this article we explore the third level of ... -
Confirmation bias: Prevalence and debiasing techniques
(MALKS;2019, Master thesis, 2019)‘Confirmation bias’ is a phenomenon that has been recognized by philosophers of science through centuries. The phenomenon is commonly defined as a tendency to favor confirmatory evidence in support of already stated ... -
Effekt av e-læringskurs i grunnleggende kunnskap om Early Intensive Behavioral Intervention: En scoping review og en empirisk studie
(MALKS;2022, Master thesis, 2022)Early Intensive Behavior Intervention (EIBI) er en effektiv og evidensbasert intervensjon for førskolebarn med ASF, som er basert på anvendt atferdsanalyse. Det er et omfattende og helhetlig opplæringstilbud. I Norge drives ... -
Effekten av feedback for å redusere bekreftelsestendenser og fremme læring
(MALKS;2022, Master thesis, 2022)Formålet med denne studien var å vise hvilken effekt ulik feedback kan ha på seleksjonsmønstre som viser bekreftelsestendenser. Det ble i den forbindelse vurdert både forsinket og umiddelbar feedback i forsøk på å redusere ... -
Effekten av lyttertrening for etablering av intraverbale responser
(MALKS;2018, Master thesis, 2018)Lyttertrening er foreslått som en mulig effektiv metode for etablering av intraverbale responser. Innenfor anvendt atferdsanalyse legges det vekt på at tiltak som gjennomføres skal ha empirisk støtte for effekt og at ... -
En atferdsanalytisk tilnærming til kategorisering
(MALKS;2018, Master thesis, 2018)Article 1 presents an overview of cognitive and behavior analytical approaches to categorization and concept formation. Particular emphasis is placed on how the phenomena can be understood in conjunction with the formation ... -
En atferdsanalytisk tolkning av depresjonsbehandling
(MALKS;2014, Master thesis, 2014)Depresjon er en av de mest prevalente psykiske lidelsene, og fører seg store konsekvenser for individer som rammes av tilstanden. Likevel har depresjon mottatt relativt lite oppmerksomhet fra atferdsanalytikere. Artikkel ... -
Et atferdsanalytisk perspektiv på gamification som læringsstrategi
(MALKS;2020, Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven tar for seg emnet digital spillbasert læring, også kalt digital gamification. Gjennom en litteraturgjennomgang blir det vurdert litteratur på emnet fra de siste seks årene med formål om å belyse relativ ... -
Etablering av betingede forsterkere
(MALKS;2013, Master thesis, 2013)Behavior-analytic research has developed two different procedures to condition stimuli as reinforcers. One procedure uses operant discrimination. A second procedure pairs the stimulus with a reinforcer (classical conditioning). ... -
Etablering av ferdigheter ved bruk av nettbrett hos mennesker med autismespekterforstyrrelse
(MALKS;2019, Master thesis, 2019)Dataassisterte intervensjoner er i flere år blitt brukt til etablering av ferdigheter hos mennesker med autismespekterforstyrrelse og/eller utviklingshemning. Men den teknologiske utviklingen har ført til at det i dag i ...