Analyse av begrepene deriverte og emergente relasjoner samt hvordan begrepene studeres ved bruk av sorteringstest
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/6651Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Stimulusekvivalens handler om at det oppstår relasjoner mellom stimuli uten direkte
trening. Det benyttes ulike begreper for å beskrive utrente relasjoner, blant dem: deriverte
relasjoner og emergente relasjoner. Det kan se ut til at bruken av begrepene har endret seg
over tid og at begrepene benyttes ulikt knyttet til hvilken teori forfatterne lener seg mot. For å
se nærmere på disse antagelsene ble det foretatt et litteratursøk i PsycINFO og PUBMED i
tidsrommet 1982-2017 for å se hvordan begrepene ble benyttet og om det var endring av bruk
over tid. Resultatene viste at begrepet emergente relasjoner ble benyttet oftere enn deriverte
relasjoner i tidsrommet 1982-1998, mens begrepet deriverte relasjoner dominerte noe mer i
tidsrommet 2000-2017. I artikkel 2 presenteres et eksperiment der 30 deltakere trener 12
betingede diskriminasjoner som baseline i tre klasser med fem medlemmer i hver. Dette
gjøres for å se nærmere på effekten av å innføre nye stimuli i en sorteringstest etter MTStrening.
Deltakerne ble randomisert fordelt på to grupper. Gruppe 1 hadde MTS trening og
MTS test, etterfulgt av en sorteringstest, mens gruppe 2 hadde MTS trening, sortering, MTS
test og sortering en gang til. Begge gruppene ble presentert for fem nye stimuli i
sorteringsoppgaven. Resultatene viser at 14 av 15 deltakere i gruppe 2 sorterer de nye
stimuliene i en egen haug. I gruppe 1 sorterer fem av 15 deltakere de nye stimuliene i en egen
haug, mens fem deltakere sorterer de nye stimuliene sammen med tre av de
eksperimentdefinerte klassene.
Beskrivelse
Master i læring i komplekse systemer