Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorArntzen, Erik
dc.contributor.authorWestgård, Anne
dc.date.accessioned2019-02-20T09:33:37Z
dc.date.available2019-02-20T09:33:37Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/6651
dc.descriptionMaster i læring i komplekse systemer
dc.description.abstractStimulusekvivalens handler om at det oppstår relasjoner mellom stimuli uten direkte trening. Det benyttes ulike begreper for å beskrive utrente relasjoner, blant dem: deriverte relasjoner og emergente relasjoner. Det kan se ut til at bruken av begrepene har endret seg over tid og at begrepene benyttes ulikt knyttet til hvilken teori forfatterne lener seg mot. For å se nærmere på disse antagelsene ble det foretatt et litteratursøk i PsycINFO og PUBMED i tidsrommet 1982-2017 for å se hvordan begrepene ble benyttet og om det var endring av bruk over tid. Resultatene viste at begrepet emergente relasjoner ble benyttet oftere enn deriverte relasjoner i tidsrommet 1982-1998, mens begrepet deriverte relasjoner dominerte noe mer i tidsrommet 2000-2017. I artikkel 2 presenteres et eksperiment der 30 deltakere trener 12 betingede diskriminasjoner som baseline i tre klasser med fem medlemmer i hver. Dette gjøres for å se nærmere på effekten av å innføre nye stimuli i en sorteringstest etter MTStrening. Deltakerne ble randomisert fordelt på to grupper. Gruppe 1 hadde MTS trening og MTS test, etterfulgt av en sorteringstest, mens gruppe 2 hadde MTS trening, sortering, MTS test og sortering en gang til. Begge gruppene ble presentert for fem nye stimuli i sorteringsoppgaven. Resultatene viser at 14 av 15 deltakere i gruppe 2 sorterer de nye stimuliene i en egen haug. I gruppe 1 sorterer fem av 15 deltakere de nye stimuliene i en egen haug, mens fem deltakere sorterer de nye stimuliene sammen med tre av de eksperimentdefinerte klassene.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for atferdsvitenskapen
dc.relation.ispartofseriesMALKS;2018
dc.subjectSorteringen
dc.subjectMatching-To-Sampleen
dc.subjectStimulusekvivalensen
dc.subjectDeriverte relasjoneren
dc.subjectEmergente relasjoneren
dc.subjectAtferdsvitenskapen
dc.subjectAtferdsanalyseen
dc.titleAnalyse av begrepene deriverte og emergente relasjoner samt hvordan begrepene studeres ved bruk av sorteringstesten
dc.title.alternativeEn oversikt over forekomsten og bruken av begrepene deriverte og emergente relasjoner. Artikkel 1en
dc.title.alternativeSortering av nye stimuli i en sorteringstest. Artikkel 2en
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel