Browsing HV - Master i Atferdsvitenskap by Subject "Atferdsanalyse"
Now showing items 21-40 of 60
-
Etablering av trenerferdigheter: en oversikt over anvendte opplæringsmetoder for "avgrensede repetisjoner" = Establishing training skills: a review of the applied training methods for discrete trials teaching: artikkel 1
(MALKS;2011, Master thesis, 2011)The purpose of article 1 is to present a review of the published literature on how to train staff to conduct discrete trials teaching (DTT). Autism spectrum disorders (ASD) are related with complex learning challenges. DTT ... -
Forebygging av angst hos barn
(MALKS;2016, Master thesis, 2016)Artikkel 1 Omtrent 15-20 % av barn og unge sliter med psykiske vansker hvorav angst er den mest vanligste lidelsen. Dersom ubehandlet kan angsten medføre en rekke negative konsekvenser i fremtiden. Angst har generelt vært ... -
Formasjon av stimulusklasser ved observasjon
(MALKS;2018, Master thesis, 2018)Forskere er enig om at læring gjennom modellering eller observasjon er viktig område i et utviklings- og læringsperspektiv. Observasjonslæringsferdigheter omtales ofte som en sentral del av etablering av sosial kompetanse ... -
Gjennomgang av evidensbasert leseopplæring med vekt på en atferdsanalytisk tilnærming, presisjonsopplæring ( artikkel 1)
(MALKS;2012, Master thesis, 2012)Det er behov for økt kunnskap om lese- og skrivevansker, og hvilke tiltak som er mest effektive for å fremme tidlig leseutvikling. Norske elever er svake lesere sammenlignet med elever i våre naboland, viser internasjonale ... -
Good Behavior Game: En atferdsanalytisk klasseromsintervensjon med effekter på læreratferd
(MALKS;2020, Master thesis, 2020)Denne oppgaven inneholder to artikler, en deskriptiv litteraturgjennomgang og en empirisk artikkel. Artikkel 1 går igjennom relevant litteratur på Good Behavior Game (GBG) sin effekt på læreratferd, nærmere bestemt om GBG ... -
Good Behavior Game: En atferdsanalytisk klasseromsintervensjon med kortsiktige- og langsiktige effekter
(MALKS;2018, Master thesis, 2018)Siden den første studien publisert av Good Behavior Game i 1969 av Barrish, Saunders og Wolf, har klasseromstiltaket blitt forsket en hel del på i mange sammenhenger. En rekke gjennomganger, meta-analyser, single case og ... -
Hvilke motiver for frivillig arbeid skiller individualister og kollektivister?
(MALKS;2018, Master thesis, 2018)Denne oppgaven er todelt, der artikkel 1 er en litteraturgjennomgang og artikkel 2 er en egen studie. I artikkel 1 legges det til grunn 7 empiriske artikler. Det diskuteres forskjeller mellom individualister og kollektivister ... -
Hvor viktig er inntektssikring, foreldrepåvirkning og tidligere skoleopplevelser for ungdom som står utenfor skole og arbeid? (En kvantitativ undersøkelse)
(MALKS;2018, Master thesis, 2018)Ti prosent av alle unge under 30 år står utenfor utdanning og arbeidsliv i Norge. Det er komplekse sammensatte årsaker til at ungdom står utenfor skole og arbeidsliv. Denne artikkelen har valgt å se på hvilken betydning ... -
Individtilpasset oppfølging av elever på videregående skole
(MALKS;2017, Master thesis, 2017)Tett oppfølging viser seg å være en av de avgjørende faktorene for elever som er utsatt for å droppe ut av videregående skole. I denne studien ønsker jeg å se nærmere på hvordan samtalene med elever med høyt fravær fra ... -
Kategoriseringsmodeller innenfor to vitenskapelige disipliner
(MALKS;2018, Master thesis, 2018)Den første artikkel er en teoretisk artikkel som tar for seg kategorisering. Kategorisering sett i fra to vitenskapelige disipliner. En liten introduksjon om teoriene innenfor feltet kognitiv psykologi og begrepsdannelse ... -
Kognitiv psykologi vs. atferdsanalyse: Valgatferd og belief-bias effekten
(MALKS;2018, Master thesis, 2018)Kognitiv psykologi er opptatt av menneskelig atferd og de mener at det som skiller mennesker fra andre dyr er evnen til kognisjon. Kognisjon innebærer mentale prosesser og strukturer mennesker bruker for å tenke seg frem ... -
Kulturell seleksjon og metakontingens
(MALKS;2013, Master thesis, 2013)Seleksjon som forklaring på endring benyttes både for å forklare endring av en art, individenes adferd og kulturer. Bestanddeler og endring innen kulturer er gjenstand for diskusjoner. Innen behaviorismen finnes det ... -
Leseopplæring basert på matriser hos barn med norsk som andrespråk
(MALKS;2017, Master thesis, 2017)Evnen til å lære å lese ligger latent i oss alle, men enkelte har større utfordringer når det kommer til å lære og lese. Det kan være mange ulike grunner til dette. Hvilken metode som egner seg best til leseopplæring har ... -
Lesing og presisjonsopplæring, artikkel 1. Etablering av leseferdigheter ved bruk av presisjonsopplæringsverktøyet Tempolex, artikkel 2
(MALKS;2013, Master thesis, 2013)For å mestre lesing er man avhengig av at den tekstuelle atferden frembringes med flyt. Flyt kan være en viktig forutsetning for å forstå det som leses. Artikkel 1 fremhever presisjonsopplæring som et nyttig system i ... -
Man tror det man vil tro: Treningstiltak for å redusere bekreftelsestendensen
(MALKS;2022, Master thesis, 2022)Formålet med denne empiriske studien var å undersøke hvorvidt bekreftelsestendensen ble redusert gjennom trening med meningsfulle seleksjonsoppgaver uten og med tilbakemelding, og om en eventuell effekt var overførbar til ... -
Mimicking Meaningfulness: stimulus equivalence and meaning
(Master thesis, 2010)The current paper reflects on some of the basic issues in the concept of stimulus equivalence as proposed by Murray Sidman. The paired-associate paradigm was the predominant method being employed to demonstrate how organisms ... -
Motstand mot ekstinksjon etter kontinuerlig og intermitterende forsterkning, artikkel 1. Motstand mot ekstinksjon etter kombinasjoner av kontinuerlig og intermitterende forsterkning, artikkel 2
(MALKS;2013, Master thesis, 2013)Many behavioral studies have been devoted to research on resistance to extinction. Research has found that behavior reinforced on an intermittent schedule is likely to be more resistant to extinction than behavior reinforced ... -
Nudge i et atferdsanalytisk perspektiv
(MALKS;2017, Master thesis, 2017)Artikkel 1 er en litteraturgjennomgang av empiriske artikler der nudge har blitt brukt. Nudge kommer fra atferdsøkonomien og handler om å gjøre små endringer i en valgsituasjon slik at gunstige valg for individet blir mer ... -
Opplæring i eksperimentelle funksjonelle analyser og visuelle analyser
(Master thesis, 2009)Artikkel 1 omhandler eksperimentelle funksjonelle analyser og visuelle analyser. Under eksperimentelle funksjonelle analyser gjennomgås historikk og sentrale områder for tidligere studier oppsummeres. Kritikk og innvendinger ... -
Presentasjon av grunnreglene «jeg vet ikke» og «jeg husker ikke»: Avhørers respons på barnets bruk av grunnregelresponser i tilrettelagte avhør av førskolebarn.
(MALKS;2022, Master thesis, 2022)Grunnregler er til for å formidle kommunikative forventninger til barnet. Det skal bidra til at barn blir mer informative og bidra til å redusere press ovenfor barna til å svare spørsmål (Earhart et al, 2014). De vanligste ...