Presentasjon av grunnreglene «jeg vet ikke» og «jeg husker ikke»: Avhørers respons på barnets bruk av grunnregelresponser i tilrettelagte avhør av førskolebarn.
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3021274Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Grunnregler er til for å formidle kommunikative forventninger til barnet. Det skal bidra til at barn blir mer informative og bidra til å redusere press ovenfor barna til å svare spørsmål (Earhart et al, 2014). De vanligste grunnreglene er at barnet blir formanet til å snakke sant, korrigering av avhører, «jeg forstår ikke, «jeg vet ikke» og «jeg husker ikke». Barn er pålitelige vitner under forutsetning at avhører velger riktig tilnærming basert på åpne spørsmål og direktives. Earhart et al (2014) så nærmere på avhørers respons i etterkant av barnets «jeg vet ikke» respons. Resultatene viste at avhører ofte ikke aksepterte barnets grunnregelrespons og stilte påtrengende spørsmål i etterkant. Basert på Earhart et al (2014) sin feltstudie skal denne studien undersøke presentasjon og bruk av «jeg vet ikke» og «jeg husker ikke» responser. Formålet med studien er å avdekke hvordan avhører forholder seg til barnets bruk av grunnregelresponsene, og om de følger opp barnet i etterkant. Studien inneholder kvantitativ analyse av transkriberte avhør av barn i førskolealder (3-6 år) utført i Norge (2015-2017). Resultatene viste at barn ofte ble stilt oppfølgingsspørsmål i etterkant av «jeg vet ikke» og «jeg husker ikke» responser, og flere barn endret sine tidligere «jeg vet ikke» og «jeg husker ikke» responser. Dette diskuteres i oppgaven, samt begrensninger barna har knyttet til å gjenkalle minner om påståtte straffbare hendelsen. Avhør av barn er et fagfelt innen kognitiv utviklingspsykologi, og denne studien gir et atferdanalystisk perspektiv på feltet.