Man tror det man vil tro: Treningstiltak for å redusere bekreftelsestendensen
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3021648Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne empiriske studien var å undersøke hvorvidt bekreftelsestendensen ble redusert gjennom trening med meningsfulle seleksjonsoppgaver uten og med tilbakemelding, og om en eventuell effekt var overførbar til abstrakte seleksjonsoppgaver og generaliseringsoppgaver. I dette ABACA innen-subjekt-designet utførte tolv deltakere seleksjonsoppgaver på en datamaskin hvor responsmønster ble registrert. A-fasene besto av abstrakte oppgaver for å måle baseline, samt generaliseringsoppgaver etter andre og tredje baselinefase. B-fasen besto av meningsfulle oppgaver uten tilbakemelding, og C-fasen besto av meningsfulle oppgaver med tilbakemelding. Hovedresultatene viste at det var ingen forskjell i antall korrekte responser mellom de tre første betingelsene, men det økte betraktelig i C-fasen og i den siste A-fasen som fulgte. Disse resultatene er delvis relatert til teorier og tidligere funn av tiltak som kan redusere bekreftelsestendensen. Det kan konkluderes med at tilbakemelding er en viktig variabel når det kommer til å redusere bekreftelsestendensen, ettersom meningsfulle oppgaver med tilbakemelding var mer effektive sammenlignet med meningsfulle oppgaver uten tilbakemelding.