Nudge i et atferdsanalytisk perspektiv
Abstract
Artikkel 1 er en litteraturgjennomgang av empiriske artikler der nudge har blitt brukt. Nudge kommer fra atferdsøkonomien og handler om å gjøre små endringer i en valgsituasjon slik at gunstige valg for individet blir mer sannsynlige. Både atferdsøkonomer og atferdsanalytikere manipulerer miljøvariabler for å endre atferd hos individer. Artikkelforfatter har forsøkt å beskrive nudge i de empiriske artiklene med atferdsanalytiske begreper. Artikkel 2 er en feltstudie som er gjennomført i en organisasjon med ca. 600 ansatte i Norge. Hensikten med studien var å nudge de ansatte til å levere timelister hver dag slik at organisasjonen skulle få bedre oversikt over hvor mye arbeid som ble utført daglig. De ansatte fikk påminnelser via en app der henholdsvis nøytrale nudge og nudge som spiller på sosialt ansvar ble testet. En gruppe ansatte fikk ingen påminnelser. Resultatet viser ikke en signifikant forskjell i innlevering av timelister per dag mellom ansatte som fikk påminnelse og ansatte som ikke fikk påminnelse som kan skyldes påminnelsen. Styrker og svakheter ved feltstudien er diskutert.
Description
Master i læring i komplekse systemer