Effekten av feedback for å redusere bekreftelsestendenser og fremme læring
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3021334Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne studien var å vise hvilken effekt ulik feedback kan ha på seleksjonsmønstre som viser bekreftelsestendenser. Det ble i den forbindelse vurdert både forsinket og umiddelbar feedback i forsøk på å redusere bekreftelsesskjevheter. Designet for studien er innen-deltaker-design, og ti deltakere i ulik alder ble rekruttert til å delta i denne systematiske replikasjon av en tidligere studie på fenomenet. Deltakernes seleksjonsmønstre ble testet gjennom konseptuelle oppgaver bestående av å selektere kort for å verifisere en gitt påstand. Flere av deltakernes seleksjonsmønstre viser en bekreftelsestendens. Resultatene viser at umiddelbar feedback ga størst effekt for å lære et spesifikt responsmønster for å få korrekte oppgavebesvarelser. Likevel brøt flere av deltakerne tidligere seleksjonsmønster etter forsinket feedback. Eksperimentator ønsket også å undersøke hvorvidt funnene kunne generaliseres, gjennom å utvide oppgavene. På tross av korrekte responser i tidligere faser, var det kun fire av ti deltakere som besvarte generaliseringsoppgavene korrekt. Dette er interessant for videre forskning.