dc.contributor.advisor | Holth, Per | |
dc.contributor.author | Julsrud, Ingeborg Kristine | |
dc.date.accessioned | 2022-09-26T12:13:00Z | |
dc.date.available | 2022-09-26T12:13:00Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3021334 | |
dc.description.abstract | Formålet med denne studien var å vise hvilken effekt ulik feedback kan ha på seleksjonsmønstre som viser bekreftelsestendenser. Det ble i den forbindelse vurdert både forsinket og umiddelbar feedback i forsøk på å redusere bekreftelsesskjevheter. Designet for studien er innen-deltaker-design, og ti deltakere i ulik alder ble rekruttert til å delta i denne systematiske replikasjon av en tidligere studie på fenomenet. Deltakernes seleksjonsmønstre ble testet gjennom konseptuelle oppgaver bestående av å selektere kort for å verifisere en gitt påstand. Flere av deltakernes seleksjonsmønstre viser en bekreftelsestendens. Resultatene viser at umiddelbar feedback ga størst effekt for å lære et spesifikt responsmønster for å få korrekte oppgavebesvarelser. Likevel brøt flere av deltakerne tidligere seleksjonsmønster etter forsinket feedback. Eksperimentator ønsket også å undersøke hvorvidt funnene kunne generaliseres, gjennom å utvide oppgavene. På tross av korrekte responser i tidligere faser, var det kun fire av ti deltakere som besvarte generaliseringsoppgavene korrekt. Dette er interessant for videre forskning. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | OsloMet - storbyuniversitetet | en_US |
dc.relation.ispartofseries | MALKS;2022 | |
dc.subject | Atferdsanalyse | en_US |
dc.subject | Bekreftelsestendenser | en_US |
dc.subject | Læring | en_US |
dc.subject | Feedback | en_US |
dc.title | Effekten av feedback for å redusere bekreftelsestendenser og fremme læring | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |