Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHolth, Per
dc.contributor.authorJulsrud, Ingeborg Kristine
dc.date.accessioned2022-09-26T12:13:00Z
dc.date.available2022-09-26T12:13:00Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3021334
dc.description.abstractFormålet med denne studien var å vise hvilken effekt ulik feedback kan ha på seleksjonsmønstre som viser bekreftelsestendenser. Det ble i den forbindelse vurdert både forsinket og umiddelbar feedback i forsøk på å redusere bekreftelsesskjevheter. Designet for studien er innen-deltaker-design, og ti deltakere i ulik alder ble rekruttert til å delta i denne systematiske replikasjon av en tidligere studie på fenomenet. Deltakernes seleksjonsmønstre ble testet gjennom konseptuelle oppgaver bestående av å selektere kort for å verifisere en gitt påstand. Flere av deltakernes seleksjonsmønstre viser en bekreftelsestendens. Resultatene viser at umiddelbar feedback ga størst effekt for å lære et spesifikt responsmønster for å få korrekte oppgavebesvarelser. Likevel brøt flere av deltakerne tidligere seleksjonsmønster etter forsinket feedback. Eksperimentator ønsket også å undersøke hvorvidt funnene kunne generaliseres, gjennom å utvide oppgavene. På tross av korrekte responser i tidligere faser, var det kun fire av ti deltakere som besvarte generaliseringsoppgavene korrekt. Dette er interessant for videre forskning.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - storbyuniversiteteten_US
dc.relation.ispartofseriesMALKS;2022
dc.subjectAtferdsanalyseen_US
dc.subjectBekreftelsestendenseren_US
dc.subjectLæringen_US
dc.subjectFeedbacken_US
dc.titleEffekten av feedback for å redusere bekreftelsestendenser og fremme læringen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel