Blar i HV - Master i Atferdsvitenskap på tittel
Viser treff 57-76 av 275
-
Effekten av å etablere kunnskap om næringsinnhold ved bruk av ekvivalensbasert prosedyre
(Master thesis, 2023)Formålet med studien var å trene kunnskap om næringsinnhold (karbohydrater) i forskjellige matvarer, og undersøke effekten over tre uker. 27 deltakere ble fordelt til tre betingelser. Det ble gjennomført en presortering ... -
Effekten av behavioral skills training for Implementering av discrete trial teaching
(MALKS;2021, Master thesis, 2021)Discrete Trial Teaching (DTT) har vist seg effektivt for å lære mennesker med autismespekterdiagnose mange ulike ferdigheter. Samtidig er det flere studier som viser at DTT må implementeres med høy integritet for å ha god ... -
Effekten av feedback for å redusere bekreftelsestendenser og fremme læring
(MALKS;2022, Master thesis, 2022)Formålet med denne studien var å vise hvilken effekt ulik feedback kan ha på seleksjonsmønstre som viser bekreftelsestendenser. Det ble i den forbindelse vurdert både forsinket og umiddelbar feedback i forsøk på å redusere ... -
Effekten av feedback på ledere og beslutningstakere. En litteraturstudie
(Master thesis, 2023)Feedback blir ofte gitt fra ledelsen i en organisasjon til ansatte for å forbedre prestasjon eller endre atferd, det vil si ovenfra og nedover. Det er like viktig at ledere får også feedback på kvaliteten av de beslutningene ... -
Effekten av forsinket forsterkning med og uten entusiastisk ros på barn med autismespekterforstyrrelse: En systematisk gjennomgang og empirisk studie
(MALKS;2020, Master thesis, 2020)Artikkel 1 er en systematisk gjennomgang med hensikt å gi en oversikt over publiserte artikler som har undersøkt effekten av forsinket forsterkning sammenliknet med umiddelbar forsterkning på atferden til barn diagnostisert ... -
Effekten av intraverbal bidireksjonal naming på danning av ekvivalente stimulusklasser
(Master thesis, 2023)Denne studien hadde som formål å undersøke om effektene av tact- og intraverbaltrening kan, gjennom intraverbal bidireksjonal naming, lede til danning av ekvivalensklasser, og er en utvidelse av Ma et al. (2016). Åtte unge ... -
Effekten av lyttertrening for etablering av intraverbale responser
(MALKS;2018, Master thesis, 2018)Lyttertrening er foreslått som en mulig effektiv metode for etablering av intraverbale responser. Innenfor anvendt atferdsanalyse legges det vekt på at tiltak som gjennomføres skal ha empirisk støtte for effekt og at ... -
Effekten av PROSOCIAL som modell for bedring av samarbeid i to grupper
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien var å undersøke effektiviteten av Prosocial-metodikken som verktøy for endring av samarbeidsdynamikken i grupper. Metodikken er interdisiplinær og forankret i tre vitenskaper; statsvitenskap, ... -
Effekten av The Good Behavior Game på uønsket atferd hos elever i barneskolen: En metaanalyse
(Master thesis, 2023)Uønsket atferd i klasseromssituasjoner er et stadig problem i skolesystemet, som både er tidkrevende og forstyrrende for klasseledere og miljøet i klasserommet. Det er viktig for elever, og samfunnet at det finnes verktøy ... -
Effekten av tilbakemeldinger for å redusere bekreftelsestendensen
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien var å undersøke effekten av tilbakemeldinger for å redusere bekreftelsestendensen hos deltakere. Studien ble gjennomført ved å eksponere to grupper for samme treningstiltak i forskjellig rekkefølge. ... -
Effekten av ulike forsinkelser til forsterkning hos barn med autismespekterforstyrrelse: En systematisk gjennomgang og empirisk studie
(MALKS;2020, Master thesis, 2020)Artikkel I presenterer en systematisk gjennomgang av litteraturen som har undersøkt effekten av umiddelbar forsterkning sammenlignet med forsinket forsterkning hos barn med autismespekterforstyrrelse. De inkluderte studienes ... -
Effekter av å tynne programmerte konsekvenser etter etablering av baselinerelasjoner og før test for stimulusekvivalens
(MALKS;2022, Master thesis, 2022)Denne studien skulle undersøke effekter av hvordan tynning av programmerte konsekvenser under trening og før test påvirket om deltakerne dannet ekvivalensklasser. Tretti voksne personer deltok i eksperimentet, under tre ... -
Effekter av fortrening på danning av stimulusekvivalens: En litteraturgjennomgang og en empirisk studie
(Master thesis, 2023)Artikkel 1 er en litteraturgjennomgang som omhandler stimulusekvivalens og fortrening. Fortrening kan påvirke dannelse av stimulusekvivalens. Studier ble identifisert gjennom søk i databaser og referanselister. Artikler ... -
Effekter av veiledning
(Master thesis, 2010) -
Effektive opplæringsprosedyrer for å fremme bidireksjonal naming: En systematisk litteraturgjennomgang og en empirisk studie
(MALKS;2021, Master thesis, 2021)Artikkel I er en systematisk litteraturgjennomgang med formål om å identifisere effektive opplæringsprosedyrer for å fremme bidireksjonal naming (BiN), publisert etter Horne og Lowes publisering av namingteorien i 1996. ... -
Effektivitet og etikk når det gjelder bruk av nudging innen compliance i virksomheter : Litteraturgjennomgang og empirisk undersøkelse
(MALKS;2022, Master thesis, 2022)Nudging er et verktøy som brukes innen compliance i virksomheter. I denne masteroppgaven gjennomgås litteratur om nudging og compliance med søkelys på etikk og effektivitet. Litteratursøk er gjennomført med funn av 12 ... -
Elementer ved prestasjonsfeedback: Samsvarer norske maler for medarbeidersamtale med forskningen?
(MALKS;2020, Master thesis, 2020)Feedback er et viktig verktøy både for å beholde og utvikle ansatte. Prestasjonsfeedback bidrar til at den ansatte kan identifisere forskjellen på hva som blir gjort, og hva en ønsker å oppnå. Denne masteroppgaven består ... -
Emergens av bidireksjonal naming og stimulusekvivalens som resultat av lytte- og intraverbal trening
(Master thesis, 2023)Denne studien er en replikasjon og utvidelse av Ma et al. (2016) og har som formål å undersøke om nye utrente intraverbaler oppstår som et resultat av å ha trent baseline relasjoner, samt å se om intraverbal naming vil ... -
Empirisk validert behandling. (Artikkel 1) Er rate en kontrollerende variabel for bevaring av ferdigheter? (Artikkel 2)
(MALKS;2012, Master thesis, 2012)På 90-tallet satt Task Force rapportene for alvor empirisk validert behandling på dagsorden. Divisjon 12 i den amerikanske psykologforeningen ble etablert med formål om å promotere og spre effektiv behandling. Tross ... -
En atferdsanalytisk tilnærming til kategorisering
(MALKS;2018, Master thesis, 2018)Article 1 presents an overview of cognitive and behavior analytical approaches to categorization and concept formation. Particular emphasis is placed on how the phenomena can be understood in conjunction with the formation ...