Effekten av å etablere kunnskap om næringsinnhold ved bruk av ekvivalensbasert prosedyre
Abstract
Formålet med studien var å trene kunnskap om næringsinnhold (karbohydrater) i forskjellige matvarer, og undersøke effekten over tre uker. 27 deltakere ble fordelt til tre betingelser. Det ble gjennomført en presortering av kort med skrevne matvarer og kategorier, hvor det ble plukket ut feilsorterte stimuli tilpasset hver deltaker. Det ble deretter gjennomført en mange-til-en betinget diskriminasjonstrening med de tilpassete stimuliene. Betingelse 1 og 2 ble testet på emergens av tre 3-medlemmers klasser, mens betingelse 3 ble testet på tre 5-medlemmers klasser. Under sortering sorterte alle betingelsene til «mer enn 40», «20-40», og «mindre enn 20». Betingelse 2 og 3 kunne i tillegg sortere til «vet ikke». Det ble testet for opprettholdelse etter en uke, hvis et mestringskriterium ikke ble nådd fikk deltakerne ekstra trening og testing. Follow-up ble testet to uker etter opprettholdelsen. Under opprettholdelse og follow-up ble det gjennomført både test for emergente relasjoner og sorteringstest. Resultatene viste at de fleste responderte korrekt både på test for emergente relasjoner og sortering. De fleste hadde ikke behov for ekstra trening og testing, og ekvivalensklassene ble opprettholdt over tre uker for alle betingelsene.
The purpose of the study was to train knowledge about nutritional values (carbohydrates) for different food items, and evaluate the effect over three weeks. 27 participants were assigned to three conditions. A presorting of cards with written food items and categories was conducted, and wrongly sorted stimuli were picked and tailored to each participant. Accordingly, a many-to-one conditional discrimination training were conducted with the tailored stimuli. Conditions 1 and 2 were tested for emergence of a three 3-member class, while condition 3 were tested for a three 5-member class. Under sorting all the conditions sorted to “more than 40”, “20-40”, and “less than 20”. Conditions 2 and 3 could also sort to “don’t know”. Maintenance was tested after a week, and if a mastery criterion were not met the participant received extra training and testing. Follow-up were tested two weeks after maintenance. Under maintenance and follow-up, both a test for emergent relations and sorting test were conducted. The results show that most participants responded correctly on both the test for emergent relations and sorting. Most participants did not need extra training and testing, and the equivalence classes was maintained over three weeks by all conditions.