Empirisk validert behandling. (Artikkel 1) Er rate en kontrollerende variabel for bevaring av ferdigheter? (Artikkel 2)
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/1290Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
På 90-tallet satt Task Force rapportene for alvor empirisk validert behandling på dagsorden.
Divisjon 12 i den amerikanske psykologforeningen ble etablert med formål om å promotere
og spre effektiv behandling. Tross kritikk av rapportene, er det i dagens samfunn økende grad
av forventninger om effektiv behandling. Kunnskap om hvilke behandlingsformer som er
effektive er viktig for enkeltindivider og samfunnet i sin helhet. En del klinisk praksis synes
imidlertid å være uberørt av den stadig voksende forskningsbasen av empirisk validert
behandling. Manglende implementering av forskningsstøttede metoder vil kunne medføre at
klienter mottar behandling som er mer omfattende og mindre effektiv enn annen behandling.
Dette synes etisk betenkelig. Artikkelen belyser gapet mellom klinisk praksis og forskning.
Det rettes også søkelys mot andre utfordringer som manglende konsensus på kriterier for
validering av behandling. Avslutningsvis gjøres det rede for empirisk validerte metoder innen
atferdsanalysen, med et særlig fokus på forfatterens interessefelt; tidlig og intensiv opplæring
av barn med autisme. Fra presisjonsopplæringstradisjonen hevdes det at flytbasert trening produserer ferdigheter
som bevares bedre enn ferdigheter som trenes til prosentvis mestring. Det synes imidlertid
uklart om det finnes empirisk støtte for denne påstanden. Tre eksperimenter sammenliknet
effekt av to ulike betingelser; tempo og presisjon. Det ble kontrollert for antall trials og
feedback. Sammenfattede resultater for de tre eksperimentene viser liten forskjell på bevaring
av ferdigheter for de to betingelsene. Funnene indikerer at tempo ikke er en kontrollerende
variabel for bevaring av ferdigheter
Beskrivelse
Master i læring i komplekse systemer