Effektivitet og etikk når det gjelder bruk av nudging innen compliance i virksomheter : Litteraturgjennomgang og empirisk undersøkelse
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3021209Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Nudging er et verktøy som brukes innen compliance i virksomheter. I denne masteroppgaven gjennomgås litteratur om nudging og compliance med søkelys på etikk og effektivitet. Litteratursøk er gjennomført med funn av 12 kilder, publisert i perioden 2017 – 2021. Gjennomgangen viser at nudging kan antas å ha en viss effekt innen compliance, spesielt i valgsituasjoner uten sterke preferanser eller annen påvirkning. Videre at nudge-intervensjoner bør være rettet mot valgsituasjoner som er godt kartlagt på forhånd, for å sikre effektivitet. Nudging som ikke er transparent og rettet mot automatiserte valg, kan være etisk problematisk og bør derfor ha en sterkere etisk begrunnelse enn mer transparente nudger som legger til rette for gjennomtenkte valg. Informasjon og pålegg om HMS-opplæring gir ikke nødvendigvis deltagelse og tilfredsstillende etterlevelse av HMS-regelverket. Det kan derfor være aktuelt og bruke metoden nudging fra atferdsøkonomi, som tiltak for å øke påmelding og etterlevelse av arbeidsmiljølovens krav om HMS-opplæring. Det er gjennomført et felteksperiment, hvor bruk av nudging for å øke ansattes kurspåmelding ble studert. I felteksperimentet ble det undersøkt om flere ansatte melder seg på kurs, hvis de får en nudge i form av informasjon om kurset med kalenderinnkalling i stedet for innkalling på e-post, eller hvis de får en nudge i form av informasjon om hvor stor andel av målgruppen som har slikt kurs. Vår 2021 var nudgen forenkling og høst 2021 ble forenkling kombinert med nudgen sosialt press. Det ble gjort totalt 431 observasjoner våren 2021 og 324 observasjoner høsten 2021. For to av kursene høsten 2021 var forskjellen mellom gruppen som fikk nudge og gruppen som ikke fikk nudge signifikant. Man kunne ikke slutte at forskjellen mellom gruppen som fikk nudge og gruppen som ikke fikk nudge var signifikant for de resterende 11 kursene. Funnene viser at det er nyttig å måle effekt når man innfører nudging som tiltak. Oppgaven demonstrerer også at nudging er et tiltak som krever svært lite. Gjennom å fortsette og kartlegge valgarkitekturen og måle effekten, bør man kunne øker påmeldingen ytterlig for å nå en kritisk masse.