LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap: Recent submissions
Now showing items 41-60 of 321
-
En skole for alle? «for det er jo mennesker vi tar vare på»
(Master thesis, 2022)Skolehverdagen stiller høye krav til skolens ansatte om å favne alle elever i skolen. Hver dag står lærerne overfor 700 avveininger og valg som skal fremme elevers læring, utvikling og trivsel (Ohnstad, 2015). I arbeidet ... -
«Det er vår elev som leser sakte» - En kvalitativ studie av kartlegging og tiltak som systemarbeid inn mot elever med lav lesehastighet på mellomtrinnet
(Master thesis, 2022)Det er store individuelle forskjeller i leseferdighet mellom elever i samme klasse, og også i hvordan lærere og spesialpedagoger jobber med å øke elevers lesehastighet. Denne undersøkelsen vil fokusere på elevers lesehastighet, ... -
Elever med fysisk funksjonsnedsettelse og kroppsøvingsfaget i et inkluderingsperspektiv
(Master thesis, 2022)Kroppsøving er et obligatorisk skolefag og i lys av en inkluderende fellesskole har alle elever rett på en tilpasset opplæring i faget (Haug, 2014, s. 18). I kroppsøvingsfaget viser det seg dog å være fordringsfullt å følge ... -
«Kjennetegn på underveisvurdering i kroppsøving». En kvalitativ studie om kroppsøvingslærere på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)Dette er en masteroppgave som er skrevet ved OSLOMET, ved Fakultet for lærerutdanning og Internasjonale Studier (LUI). Formålet med studien har vært å finne ut hva som kjennetegner læreres underveisvurderingspraksis i ... -
Facilitating Productive Vocabulary Development: Focus on Lexical Richness in Secondary Students’ writing
(Master thesis, 2022)The present thesis investigates vocabulary use in two compositions written by 41 10th-grade pupils of a Norwegian lower secondary school. They were all fluent in Norwegian. The investigator was their regular English teacher. ... -
Dybdelæring i matematikk -I dybden på elevers løsningsstrategier i multiplikasjon og divisjon
(Master thesis, 2022)I Ludvigsen-utvalgets utredninger som la grunnlaget for revideringen av Kunnskapsløftet, har begrepet dybdelæring en sentral rolle. Utredningene resulterte i fagfornyelsen LK20, og nye læreplaner i alle fag ble tatt i bruk ... -
Programmering med et matematisk læringspotensial - En studie om til hvilken grad lærere knytter arbeidet med programmering opp mot det matematikkfaglige læringsutbytte i undervisningen
(Master thesis, 2022)I denne oppgaven har det blitt sett på implementering av programmering i matematikkfaget. Utgangspunktet for oppgaven er problemstillingen: Til hvilken grad knytter lærere det matematikkfaglige læringsutbyttet til arbeidet ... -
Folkehelse og Livsmestring i musikkfaget, hva er det? Et kvalitativt studium som undersøker Folkehelse og Livsmestring sin betydning i musikkfaget, og musikkens betydning i skolehverdagen
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven undersøker jeg det tverrfaglige temaet Folkehelse og Livsmestring innenfor musikkfaget i norsk skole. Jeg tar for meg problemstillingen «Hvilken forståelse har musikklærere av begrepet Folkehelse og ... -
Læreres forestillinger som forutsetninger for å ta i bruk undersøkende undervisning i matematikk
(Master thesis, 2022)Formålet med masteroppgaven er å studere læreres perspektiv på undersøkende undervisning i matematikk. Jeg ønsket å studere hvordan lærernes forestillinger, knyttet til deres holdninger, kunnskaper og erfaringer, er ... -
Kritisk tenkning i norskfaget: En kvalitativ studie av norsklæreres oppfatninger av kritisk tenkning, og deres muligheter til å realisere fagfornyelsens intensjoner
(Master thesis, 2022)Kritisk tenkning er nedfelt i opplæringsloven og fagfornyelsen (Opplæringslova, 1998, § 1-1; Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 6). Sosiale medier, fake news og den massive informasjonsflyten bidrar til at mennesker trenger ... -
En kvalitativ intervjustudie av lærere og sosiallærere sin erfaring med samarbeidet mellom skolen og barneverntjenesten
(Master thesis, 2022)Det har i flere år vært fokus på samarbeidet mellom skolen og barneverntjenesten. Formålet med denne studien er å se på hvordan samarbeidet fungerer i dag, samt å få økt kunnskap om læreren og skolens rolle i samarbeidet ... -
Dagsaktuelle nyheter som lærestoff i samfunnsfag - En kvalitativ studie som tar for seg lærerperspektivet
(Master thesis, 2022)Denne masterstudien handler om hvilke utfordringer og muligheter samfunnsfaglærere erfarer med å benytte dagsaktuelle nyheter som lærestoff i henhold til læreplanens mål om å utdanne elever som kritiske, demokratiske ... -
Identifisering av elevers kritiske tenkning i tekstarbeid
(Master thesis, 2022)Med et samfunn i endring, er ny kunnskap og kompetanse blitt nødvendig for å kunne finne løsninger på dagens og framtidas utfordringer. Som et resultat av dette har vi blant annet fått et nytt kompetansebegrep i skolen, ... -
«Alt er mulig. Om du virkelig vil, så klarer du det»., Ungdomsskoleelevers motivasjon ved bruk av micro:bit i naturfagundervisning
(Master thesis, 2022)Programmering og naturfaglig kompetanse er viktig for fremtidens samfunn. Programmering har fått økt fokus i norsk skole etter LK20. I tillegg ansees algoritmisk tenkning, som blant annet kan utvikles ved programmering, ... -
Elever med autismespekterforstyrrelser og deres muligheter til å utvikle livsmestringskompetanser – En litteraturstudie
(Master thesis, 2022)Denne studien er en litteraturstudie med formål å undersøke innføringen av begrepet livsmestring som tverrfaglig tema i skolen, og hvordan lærere kan tilrettelegge dette tema for elever med autismespekterforstyrrelser. ... -
«Jeg trener jo for livet!» En kvalitativ studie om læreres erfaringer med å inkludere funksjonsnedsatte elever i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2022)Skolens samfunnsmandat kan forstås som et bredt oppdrag som handler om å danne og utdanne individer, som skal skal bringe demokratiet videre (Opplæringsloven, 1998). Alle elevene skal tilegne seg kunnskaper, ferdigheter ... -
Folkehelse og livsmestring i kroppsøving. En kvalitativ studie om hvordan et utvalg av lærere tenker og arbeider med det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2022)Hensikten med dette forskningsprosjektet har vært å undersøke hvordan et utvalg av lærere tenker og arbeider med det nye tverrfaglige temaet «folkehelse og livsmestring» i kroppsøvingsfaget. Problemstillingen er som følger: ... -
Læringsbetingelser for elever i matematikkvansker under koronapandemien - En kvalitativ studie om elevers læringsbetingelser under perioder digital avstandsundervisning
(Master thesis, 2022)Denne studien handler om lærerperspektivet på digital avstandsundervisning under koronapandemien, og setter søkelys på elever i matematikkvansker. Gjennom studien får vi et innblikk i hva syv ungdomsskolelærere har opplevd ... -
Å peke i tekst og rom - Andrespråktrekk i elevtekster skrevet av elever med nedsatt hørsel
(Master thesis, 2022)For elever med nedsatt hørsel og som dermed bruker norsk tegnspråk som førstespråk regnes norsk skriftspråk som deres andrespråk. Denne studien retter seg mot elevtekster skrevet av denne elevgruppen, og gjennom elevtekstanalyse ... -
Sammenligning av matematikkoppgaver fra TIMSS med norske matematikklærebøker for ungdomstrinnet: En analyse av matematikkoppgaver i lys av rammeverk for matematisk forståelse og kompetanse
(Master thesis, 2022)Dette forskningsprosjektet er en matematikkdidaktisk masteravhandling som tar for seg en sammenligning av matematikkoppgaver fra den internasjonale undersøkelsen TIMSS – Trends in International Mathematics and Science Study ...