LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap: Nye registreringer
Viser treff 21-40 av 322
-
Kropp i kroppsøving
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: Formålet med dette prosjektet er å belyse, diskutere og muligens avdekke ny kunnskap om informantenes plannlegging og gjennomføring av undervisning rundt kompetasemål som omhandler kropp i kroppsøving på ... -
«Tilpasset opplæring for elever med norsk tegnspråk». En kvalitativ studie av hvilke faktorer som påvirker lærere i arbeidet med tilpasset opplæring for elever med norsk tegnspråk i videregående skole
(Master thesis, 2023)Problemstilling: Hvilke faktorer mener lærere er hemmende og fremmende i arbeidet med tilpasset opplæring for elever med tegnspråk i videregående skole? Formål og bakgrunn: Opplæringsrettighetene i og på tegnspråk, for ... -
Musikkfaget i grunnskolen og fremtidens kompetansebehov: - En studie av spenningen mellom nytte- og dannelsesaspekter i Kunnskapsløftet 2020
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgavens problemstilling stiller spørsmålet: «Hvordan kan musikkfaget bidra til å utruste elevene i grunnskolen til å imøtekomme fremtidens kompetansebehov?». I dette spørsmålet ligger det en ladning i ordene ... -
"Hvordan spesialpedagogers relasjonsarbeid kan fremme inkluderende opplæring for elever med vedtak om spesialundervisning". En kvalitativ studie av spesialpedagogers erfaringer og perspektiver
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan spesialpedagoger arbeider med relasjoner og om dette kan fremme inkluderende opplæring for elever med vedtak om spesialundervisning. Studien har rettet søkelyset både ... -
Styrking av motivasjon blant mellomtrinnselever som misliker kroppsøving: En kvalitativ studie med innsikt i læreres erfaringer
(Master thesis, 2023)Kroppsøvingsfagets popularitet har blitt undersøkt og diskutert i en rekke vitenskapelige publikasjoner. Den eksisterende litteraturen viser tydelige motsigelser når det gjelder elever sin trivsel i faget. På bakgrunn av ... -
Undervisning om kjønn og seksualitet i KRLE. En kvalitativ studie av KRLE-læreres erfaringer, utfordringer og tilnærminger til undervisning om ulike syn på kjønn og seksualitet i KRLE-faget
(Master thesis, 2023)Med ambisjonen om at helhetlig seksualitetsundervisning også kommer til uttrykk i KRLE-fagets læreplan for 8-10 trinn, er målet med denne oppgaven å undersøke hvordan et utvalg lærere beskriver sine erfaringer med å undervise ... -
Gutters lesemotivasjon på barneskolen – sett i lys av Stoltenbergrapporten
(Master thesis, 2023)Debatten om gutter som skoletapere etterspør grunner til at gutter statistisk sett presterer dårligere enn jenter på skolen. I Stoltenbergrapporten presenteres et ekspertutvalgs funn om hvordan kjønnsforskjeller i skolen ... -
«Jeg vil ikke ha teori bare for å bruke teori, jeg vil utvikle meg!» En casestudie om refleksjon i Lesson Study
(Master thesis, 2023)Et stadig økende krav til lærernes profesjonsorienterte læringsfellesskap pålegger lærerne å reflektere over og utvikle praksis. Både overordnet del i Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK20) (Kunnskapsdepartementet, ... -
Hvordan kan bruk av historier i undervisningen bidra til å fremme naturvitenskapelig literacy? Et eksempel på tverrfaglig undervisning etter fagfornyelsen, inspirert av storyline som undervisningsmetode
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av et undervisningsopplegg som er laget for å fremme naturvitenskapelige literacykompetanse. Det er et utforskende undervisningsopplegg inspirert av storyline som metode og er ... -
Digitale spill i samfunnsfagundervisning: Hva kjennetegner en god læringskontekst for digitale spill i undervisning? En kvalitativ undersøkelse blant samfunnsfagslærere i grunnskolen
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke problemstillingen: «Hva kjennetegner en god læringskontekst for digitale spill i undervisning?». Problemstillingen er blitt etterfulgt av tre forskningsspørsmål som ... -
Kulturarv og danning sin rolle i religionsfaget
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven tar for seg danning knyttet til ulike perspektiver på religion og kulturarv i det norske skolefaget KRLE. I oppgaven presenterer jeg ulike danningsteorier som et grunnlag for en analytisk presentasjon og ... -
Outside Steals Inside: A Multimodal and Ecocritical Analysis of Deborah Underwood and Cindy Derby’s Outside In
(Master thesis, 2023)This thesis examines the picturebook Outside In by Deborah Underwood and Cindy Derby (2020) in accordance with the ecocritical concepts of ecocitizenship and the pastoral. These concepts can be tied to the Norwegian core ... -
Danning i kroppsøving. En studie av hvordan danningsbegrepet har blitt fremstilt i norske styringsdokumenter i tidsperioden 1939-2020, og blir i dag forstått av fire kroppsøvingslærere
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven blir det utforsket hvordan danningsbegrepet er blitt fremstilt i norske styringsdokumenter mellom 1939-2020, og hvordan det blir forstått av fire kroppsøvingslærere. For gjennomføringen av dette, ... -
Utforskende arbeid som verktøy for argumentasjon og forståelse i naturfag - En kvalitativ studie av ungdomsskoleelevers forståelse av massebevaring og forbrenningsreaksjoner i et utforskende undervisningsopplegg
(Master thesis, 2023)Utforskende arbeid og evnen til å argumentere viktig for læring av konsepter i naturfag. Med innføring av LK20 har utforskende arbeidsmåter kan det være relevant å stille spørsmål ved hvordan lærere kan planlegge og ... -
Danning i utendørs svømme- og livredningsundervisning i skolen - En kvalitativ studie av seks kroppsøvingslæreres forståelse og praksis av utendørs svømme- og livredningsopplæring
(Master thesis, 2023)Svømme- og livredning er et sjeldent innhold i kroppsøvingsfaget, og som introdusert i fagfornyelsen skal undervisningen også foregå utendørs. Eksisterende forskning viser til et tydelig kunnskapshull angående lite praksis, ... -
"Det er viktig å være naturlig god", og andre oppfatninger blant elever i matematikk: En kvalitativ studie om hvordan gutter og jenter identifiserer og posisjonerer seg i matematikken i skolen
(Master thesis, 2020)Formålet med masteravhandlingen er å undersøke diskursive likheter og forskjeller mellom gutter og jenter i hvordan de oppfatter matematikken og seg selv som elever i faget. Gjennom å lytte til elevenes egne fortellinger ... -
Om danning - Med fokus på Læreplanverket av 2020
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven skal svare på hvordan man kan forstå læreplanverket av 2020 som dannende. Forskerspørsmål som ligger til grunn for å kunne svare på problemstillingen er hvordan man kan gjenkjenne danning, hvilke ... -
Norskfagets litteraturdel etter årtusenskiftet – en tematisk analyse av læreplaner med utvalgt eksempel fra læreverket Kontekst
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt om det er endringer i litteraturdelen av norskfaget i perioden etter årtusenskiftet. Problemstillingen jeg har hatt som retningslinje for undersøkelsen lyder som følger: «Er det ... -
Hvordan jobber fire lærere med rasisme i barneskolen? Lærerens refleksjoner og erfaringer
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven forsøker å undersøke ulike aspekter ved læreres arbeid med rasisme. Gjennom dybdeintervjuer med fire lærere med erfaring fra barneskolen, utforsker jeg først lærernes rasismeforståelser. Her er målet ... -
Sosial kompetanse - Hvordan tilrettelegger og fremmer lærere sosial kompetanse i undervisningen?
(Master thesis, 2022)I denne oppgaven utforsker jeg hvordan lærere fremmer og tilrettelegger for utvikling av elevenes sosiale kompetanse i undervisningen på mellomtrinnet. Gjennom denne studien får du belyst betydningen av sosial kompetanse ...