Blar i LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap på emneord "VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283"
Viser treff 41-60 av 118
-
Helse i sosiale medier; En kvalitativ studie av lærerstudenters forståelse av helse ved bruk av sosiale medier
(Master thesis, 2021)Formålet med oppgaven er å undersøke lærerstudenters forståelse av helse ved bruk av sosiale medier. Flere studier har tidligere undersøkt lærere og elevers forståelse av helse i skolen og i kroppsøvingsfaget. Imidlertid ... -
Hva en aktørorientert stedstilnærming kan tilføre samfunnsfaget i grunnskolen - En drøfting med utgangspunkt i en gruppe ungdomsskoleelevers stedsbilder av Tøyen.
(Master thesis, 2018)Læreplanverket for den norske skolen er under store endringer gjennom fagfornyelsen. Fagplanene for samfunnsfag skal omstruktureres og fokuseres. Det er i lys av disse endringene jeg i denne masteroppgaven tar til orde ... -
Hva har formet norske læreplaners verdigrunnlag? - En analyse av aktører, strukturer, og systemer i norske læreplaner for grunnskolen, 1970-2020
(Master thesis, 2020)Formålet med denne kvalitative dokumentanalysen er å undersøke hvilke verdier norske læreplaner har vært opptatt av å fremme de siste 50 årene og hvilke aktører som har vært med på å forme disse verdigrunnlagene. Analysen ... -
Hva ligger til grunn for kroppsøvingslæreres undervisningspraksis og deres syn på faget? En kvalitativ undersøkelse av fem kroppsøvingslærere på én videregående skole
(Master thesis, 2021)Dette forskningsprosjektet tar utgangspunkt i fem kroppsøvingslærere på én videregående skole. Studien sikter på å belyse hvilke faktorer som har betydning for deltakernes undervisningspraksis og syn på kroppsøvingsfaget. ... -
Hva skal jenter med realfag? - En kvalitativ studie av jenters syn på naturfagets relevans
(Master thesis, 2018)Denne kvalitative studiens hensikt var å undersøke jenter på ungdomsskolen og hvordan de opprettholder motivasjon for å lære naturfag dersom interessen er lav. I gjennomføringen av studien ble det oppdaget at den relevansen ... -
Hvilke utfordringer og begrensninger erfarer kroppsøvingslærere i den videregående skole å møte i friluftslivsundervisning?
(Master thesis, 2021)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvilke utfordringer og begrensninger lærere møter i friluftslivsundervisning i kroppsøvingsfaget på videregående skole. Deltakerne i studien har vært seks kroppsøvingslærere ... -
Hvilken plass har prosessorientert skriving i norskfaget i dag? Mulighetene oppgavene i de nye lærebøkene for ungdomstrinnet i norskfaget etter kunnskapsløftet 2020 legger opp til
(Master thesis, 2021)Denne studien undersøker hvordan og i hvilken grad de fire nye lærebøkene i norsk for ungdomstrinnet legger opp til prosessorientert skriving. Totalt har jeg gjennom denne studien analysert 1438 oppgaver, som er fordelt ... -
Hvordan fremme produktiv streving i klasserommet?
(Master thesis, 2021)Til alle tider har skoleforskningen vært opptatt av hva som fører til god læring. Dewey (1910) mente streving er essensielt for læring. Han siktet ikke til streving i form av meningsløs frustrasjon, men i form av å holde ... -
Hvordan kan dannelsesperspektivet i KRLE forstås?
(Master thesis, 2018)Denne oppgaven forsøker å svare på spørsmålsstillingen Hvordan kan dannelsesperspektiv i kristendom, religion, livssyn og etikk (heretter KRLE ) forstås? For å gjøre dette har jeg hentet kunnskap fra politiske styrings ... -
Hvordan kan vi forstå dybdelæring i musikkfaget i lys av nyborgpedagogikken?
(Master thesis, 2021)Fagfornyelsen som trådte i kraft høsten 2020 peker på at skolene skal gi rom for dybdelæring (Utdanningsdirektoratet, 2020c). I den forbindelse ønsker jeg å undersøke hvordan dybdelæring i musikkfaget kan forstås i lys av ... -
Hvordan oppfatter kroppsøvingslærere at konkurranse kan påvirke elevers faglige og sosiale utvikling i kroppsøving? En kvalitativ studie av konkurranse i videregående skole
(Master thesis, 2021)Konkurranse er et komplekst og sammensatt begrep. Hensikten med dette forskningsarbeidet har vært å se på hvordan kroppsøvingslærere oppfatter at konkurranse kan påvirke elevenes faglige og sosiale utvikling. Problemstillingen ... -
«Hvorfor skal vi undervise fag på fag, når fagene egentlig ikke er livet? Det er jo ikke fag i livet …» - En kvalitativ studie av iverksetting av livsmestring som tverrfaglig tema i skolen
(Master thesis, 2021)Høsten 2020 trådte ny læreplan i kraft, og folkehelse og livsmestring skal nå iverksettes som et av tre tverrfaglige temaer i skolens opplæring. Psykisk helse er et økende folkehelseproblem, og forskning viser at skolen ... -
Høyt- og lavtpresterende elevers kilder til mestringsforventning i matematikk
(Master thesis, 2021)Siden Bandura (1977) først la frem teorien om mestringsforventning på 70-tallet, har et stadig voksende forskningsfelt kunnet bekrefte at mestringsforventning har en predikativ effekt på akademisk prestasjon. Formålet med ... -
Idrettsundervisning i folkehøgskolen - En kvalitativ studie med diskursiv tilnærming til idrettsundervisning i folkehøgskolen
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgavens tema er idrettsundervisning i folkehøgskolen. Jeg har undersøkt hva som ligger til grunn for idrettsundervisningen, ved å undersøke hvordan diskurser kommer til uttrykk og bidrar til å konstituere ... -
Innsats som vurderingsgrunnlag i kroppsøving: En kvalitativ forskning om kroppsøvinglæreres meninger om og erfaringer med innsats som vurderingsgrunnlag i kroppsøving
(Master thesis, 2021)Oppgaven retter søkelyset mot kroppsøvingslæreres meninger og erfaringer om innsats som vurderingsgrunnlag i kroppsøving. Bakgrunnen for denne studien er at det er relativt lite forskning om innsats og at kroppsøvingslærere ... -
Islamundervisning i skolen: En kvalitativ studie av KRLE-læreres planlegging for- og erfaringer med islamundervisning i skolen
(Master thesis, 2021)Denne avhandlingen har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan planlegger og erfarer KRLE-lærere undervisningen om islam? I svaret på dette spørsmålet har det blitt brukt kvalitative intervjuer med seks lærere. ... -
"Jeg vet hva jeg ser, men jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det." En kasusstudie av et undervisningsopplegg om drivhuseffekten og global oppvarming på 10.trinn
(Master thesis, 2021)I prosjektet utarbeides et undervisningsopplegg i den hensikt å undersøke om varierte representasjonsformer stimulerer begrepsforståelsen til 10.trinnselever ved en skole øst i Oslo med høy andel tospråklige elever. ... -
Kan kritisk tenkning i naturfag måles gjennom en skriftlig test?
(Master thesis, 2021)Å kunne tenke kritisk er viktig for å kunne manøvrere seg gjennom dagens informasjonssamfunn, ta velbegrunnede avgjørelser for seg selv og samfunnet og for å mestre naturfaget. For å få innsikt i elevers evne til å tenke ... -
"Kartlegging av tallforståelse i et organisatorisk perspektiv." En kvalitativ intervjustudie om "Alle teller!"
(Master thesis, 2021)Dette er en kvalitativ intervjustudie med to skoleeiere og seks lærere som tar utgangspunkt i kartleggingsverktøyet «Alle teller!». Kartlegging i skolen har et forholdsvis stort fokus i media og i forskning, men faglige ... -
Kjønn i kroppsøving - En kvalitativ studie av kroppsøvingslæreres forståelse av kjønn og kjønnsstereotypier i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2021)Gjennom min studie fokuserte jeg på kroppsøvingslæreres forståelse og erfaringer med kjønn i kroppsøving. Dette gjorde jeg gjennom å utforske kroppsøvingslæreres planlegging, organisering, valg av aktivitetsinnhold, syn ...