Hvordan fremme produktiv streving i klasserommet?
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2788966Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Til alle tider har skoleforskningen vært opptatt av hva som fører til god læring. Dewey (1910) mente streving er essensielt for læring. Han siktet ikke til streving i form av meningsløs frustrasjon, men i form av å holde ut i tenkingen og koble sammen matematiske konsepter for å løse et problem. Nesten hundre år senere satte Hiebert og Grouws (2007) fokus på og utdypet denne formen for streving. De ble forløperne til forskningsfeltet rundt productive struggle, oversatt til produktiv streving. Fokuset i denne studien er hvordan læreren kan fremme produktiv streving i klasserommet, samt hvordan man kan utvikle sosiale og sosiomatematiske normer som fremmer dette. I studien observerte jeg matematikktimene i tre klasser på mellomtrinnet over tre uker og gjennomførte deretter intervjuer med lærerne og noen av elevene. Funnene fra datamaterialet og fra tidligere forskning tyder på at læreren har stor mulighet til å fremme produktiv streving. Gjennom å verdsette strevingen som en viktig del av læringen vil man kunne fremme et dynamisk tankesett. Et slikt tankesett er en forutsetning for evnen og viljen til å streve. Da sees nemlig strevingen på som nødvendig for læring, ikke som et bevis på at man ikke er smart nok. Å endre et tankesett er imidlertid en tidkrevende prosess og forutsetter at læreren er vedholdende i forventingene og selv er overbevist om det den vil fremme. Funn peker og i retning av at læreren har stor påvirkning på de sosiale og sosiomatematiske normene, særlig sistnevnte. Allikevel blir ikke forventningene en norm før de er reetablert hos elevene. Elevene har derfor også stor påvirkning på utviklingen av normene, men det ser ut til at de sjelden har en intensjon om å fremme spesifikke normer ved sine handlinger. Dette medfører at det sosiale samspillet mellom elevene noen ganger fremmer produktiv streving, mens det andre ganger hemmer det. Studien antyder også at en fare med sterke normer i klasserommet kan være at enkeltelever faller utenfor fordi de ikke forstår de underforståtte forventningene i klasserommet. Through all times, school research has been concerned with what leads to good learning. Dewey (1910) claimed that struggling is essential for learning. He did not look to struggling as meaningless frustration, but rather as endurance in struggling with a problem and connect different mathematical ideas to figure out how to solve the problem. Almost a hundred years later, Hiebert and Grouws (2007) brought focus to this kind of struggle. They became the ancestors of the research field concerning productive struggle, translated to “produktiv streving” in Norwegian. The topic of this research is how the teacher can promote productive struggle in the classroom, and how one can develop social and sociomathemathical norms promoting this. In my study, I observed three mathematic courses in sixth and seventh grade, over a period of three weeks. Then, I held interviews with the teachers and some of the students. What I found from the data material as well as from existing research, indicates that the teacher has great opportunities to promote productive struggle. By putting worth to the struggle as an important part of the learning process, one will be able to promote a growth mindset. A mindset like this is a precondition for the ability and the willingness to take part in productive struggle. In this way, struggling is viewed as a necessity for learning, and not as proof that one is not smart enough. Changing a mindset, however, is a time-consuming process which requires both endurance in the expectations of the teacher, but also that the teacher is persuaded about what he or she wants to promote. Findings indicate that the teacher has a great impact on the social and sociomathemathical norms, particularly the latter. Nevertheless, no norms are formed until the expectations is reestablished in the students. Students therefore have a great influence on the development of these norms. Apparently, however, they seldom have the intention of promoting specific norms by their actions. This causes the social interaction among the students to alternatingly promote productive struggle and hindering it. The research also suggests a danger about strong norms in the classroom, namely that individual students do not understand the subconscious expectations in the classroom.