Hva skal jenter med realfag? - En kvalitativ studie av jenters syn på naturfagets relevans
Abstract
Denne kvalitative studiens hensikt var å undersøke jenter på ungdomsskolen og
hvordan de opprettholder motivasjon for å lære naturfag dersom interessen er lav. I
gjennomføringen av studien ble det oppdaget at den relevansen naturfagskunnskap
gir dem kan spille en sentral rolle for om de er motiverte. Dette viser også forskning
på området (Kjærnsli & Jensen, 2016c; Schreiner, 2006; Sjøberg, 2009; Stuckey,
Hofstein, Mamlok-Naaman & Eilks, 2013). Relevansen omhandler enten det de
klarer å relatere til sin egen hverdag, om de klarer å se sammenhenger mot framtidig
yrke eller for deltakelse i samfunnet generelt. Mange mente at det de lærer på
skolen, også det de lærer i naturfag, har mest å si for fremtidig yrke, og at dersom
man ikke har tenkt å bli dette bestemte yrket er kunnskapen noe irrelevant. I tillegg
mente flere av jentene i studien at naturfag var et viktig fag man behøvde for å forstå
verden. Dette mente de var viktig for enten videre jobb eller utvikling av verden og
samfunnet. Dersom kunnskapen var irrelevant for dem, var de også lite interesserte
og lite motiverte for å tilegne seg den. Relevans kan derfor spille en stor rolle for
opprettholdelse av motivasjon.
Description
Master i skolerettet utdanningsvitenskap