Blar i LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap på tittel
Viser treff 309-321 av 321
-
«... vil du bli lærer skal du også lære matematikkvansker, det er ikke noe sånn bare for de som er interessert ...» En kvalitativ studie av undervisning i matematikk – tre læreres erfaringer med fokus på elever i matematikkvansker
(Master thesis, 2021)Tema, bakgrunn og formål: Matematikkvansker er et vidt begrep og det er først i senere tid blitt rettet fokus mot disse lærevanskene. Historisk sett har ulike begreper har blitt brukt gjennom historien for å definere ulike ... -
Volleyball i skolen. En kvalitativ undersøkelse av hvordan kroppsøvingslærere gjennomfører volleyball i kroppsøvingsundervisningen og hvorfor de gjør det.
(Master thesis, 2018)Bakgrunnen for denne oppgaven er min interesse for tekniske ferdigheter ved idretter og da spesielt volleyball. Dette er en idrett jeg selv driver med og den stiller krav til høy teknisk utførelse. Kroppsøvingsfaget har ... -
«Vurdering i kroppsøving, uklart eller vanskeleg?» Ein kvalitativ studie om kroppsøvingslærarar sine erfaringar med vurdering i kroppsøving i vidaregåande skule
(Master thesis, 2023)Dette er ei masteroppgåve innan skuleretta utdanningsvitskap med fordjuping i kroppsøvingsdidaktikk, skrive ved OsloMet - storbyuniversitetet. Formålet med dette prosjektet har vore å studere kroppsøvingslærarar sine ... -
«Wow, vi bruker matte hele tiden!» - En studie av elevers oppfatninger om matematikk i yrkesliv og eget liv
(Master thesis, 2018)«Hvorfor må vi lære dette?» er et typisk elevspørsmål i skolen. Dette interesserer meg. Formålet med denne studien ble derfor å undersøke matematikkens bruk og relevans utenfor skolen. Det gjenspeiles i prosjektets ... -
Å lære matematikk gjennom bevegelse og med kroppen - undervisning som imøtekommer førsteklasseelevenes fysiologiske væremåte
(Master thesis, 2020)Med Reform 97 ble det klart at elevene kom til å være fem - seks år gamle ved skolestart, i motsetning til seks – syv år slik det hadde vært tidligere. Førsteklasse skulle ha et tydelig preg av både barnehage og skole og ... -
Å lære matematikk gjennom pedagogisk entreprenørskap – Skaperglede, engasjement og utforskertrang i undervisningen «Hvordan kan de ellers lære, få engasjement, utforskertrang og skaperglede ...»
(Master thesis, 2021)Formålet med masteroppgaven er å bidra til økt forståelse for hvordan elever i begynneropplæringen kan lære matematikk gjennom pedagogisk entreprenørskap. Målsettingen ble utviklet på bakgrunn av Kunnskapsløftet 2020, som ... -
Å lære å være lærer - En kvalitativ analyse av veiledning av nyutdannede lærere
(Master thesis, 2023)Tema for denne oppgaven er veiledning av nyutdannede lærere. Veiledning er et at flere tiltak som støtter nye lærere, og som kan bidra til at flere nyutdannede blir værende i yrket. Dette er en studie med hvor jeg har ... -
Å motivere til leselyst ved hjelp av den utfordrende bildeboka Morkels alfabet
(Master thesis, 2021)I denne studien har jeg undersøkt i hvilken grad et undervisningsopplegg med den utfordrende bildeboka Morkels alfabet (Hole, 2015) kan bidra til å øke lesemotivasjonen til elever på mellomtrinnet. Bakgrunnen for oppgaven ... -
Å møte det ukjente – et redskap for danning Hvordan kan uforutsette hendelser skape produktive læringsøyeblikk i samfunnsfagundervisningen?
(Master thesis, 2018-05-15)Skolens oppgave er å utdanne mennesker til å møte samfunnet, og danne for livslang læring. Samtidig kan samfunnet ses på som usikkert og risikofylt. Hvordan skal skolen gjøre dette på best mulig måte? Dette forskningsprosjektet ... -
Å peke i tekst og rom - Andrespråktrekk i elevtekster skrevet av elever med nedsatt hørsel
(Master thesis, 2022)For elever med nedsatt hørsel og som dermed bruker norsk tegnspråk som førstespråk regnes norsk skriftspråk som deres andrespråk. Denne studien retter seg mot elevtekster skrevet av denne elevgruppen, og gjennom elevtekstanalyse ... -
Å skjelne i og ved hjelp av fiksjonen – kritisk tenking i norskfaget
(Master thesis, 2020)Denne oppgåva omhandlar oppøving av kritisk tenking i arbeid med skjønnlitteratur i norskfaget, og undersøker konkret kva potensial lesing av og samtale om skjønnlitteratur har for å utvikle evna til kritisk tenking hjå ... -
Åpne oppgaver i matematikk: En kvalitativ undersøkelse av elevenes arbeid med åpne oppgaver og matematiske kompetanser som kommer til syne.
(Master thesis, 2018)Elevarbeid med oppgaver i matematikk er en kjent del av læring og undervisning i matematikk. Denne studien tar for seg en undersøkelse av åpne oppgaver og matematisk kompetanser i KOM-prosjektet fra Danmark (Niss & Jensen, ... -
Øvelse gjør mester: En kvantitativ studie av trivsel i kroppsøvingsfaget.
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)På bakgrunn av studier som finner en sammenheng mellom deltakelse i organisert idrett og trivsel i kroppsøvingsfaget, er det kommet forslag om å gjøre faget mindre idrettsrettet og heller vektlegge bevegelsesaktiviteter, ...