Volleyball i skolen. En kvalitativ undersøkelse av hvordan kroppsøvingslærere gjennomfører volleyball i kroppsøvingsundervisningen og hvorfor de gjør det.
Master thesis
Published version

Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/6751Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunnen for denne oppgaven er min interesse for tekniske ferdigheter ved idretter
og da spesielt volleyball. Dette er en idrett jeg selv driver med og den stiller krav til
høy teknisk utførelse. Kroppsøvingsfaget har betydd mye for meg i min skolegang,
og det er blant annet kroppsøvingstimene i skolen som har ført meg til å bli
kroppsøvingslærer.
I forbindelse med utdannelse har det blitt stilt en del spørsmål om
kroppsøvingsfagets idrettsdiskurs. Tema for denne oppgaven er å undersøke
læreres praktiseringen av volleyball i skolen. Nærmere presist: Hvordan og hvorfor
praktiserer kroppsøvingslærere volleyball som en aktivitet i sin kroppsundervisning?
David Kirk (2010) uttrykker at kroppsøvingsfaget baserer seg på en tilegnelse av
teknikker i ulike idretter og hvilke konsekvenser dette har for elevers læring i faget,
da høyere utdannelse styrker denne idrettspraktiseringen (Crum, 1993; Kirk, 2010;
Moen, 2011). Med dette som utgangspunkt, har læreres forståelse og praktisering,
med en oppgave- og instruksjonsbasert undervisningsmetode (Karlefors & Larsson,
2018; Moen, Westlie, Bjørke, & Brattlie, 2018) i faget, påvirket elevers læring,
oppfatning og forståelse for faget.
Lærere er sentrale i kroppsøvingsundervisningen, og det er deres forståelse og
praktisering som ligger til grunn for elevers læring. Gjennom didaktiske tilnærminger
som normativ- og deskriptiv didaktikk, den didaktiske trekant og den didaktiske
relasjonsmodellen, undersøker denne oppgaven om lærere gjennomfører didaktisk
analyse (Imsen, 2016), om undervisningens hva, hvordan og hvorfor sees i
sammenheng med skolens mål (Brattenborg & Engebretsen, 2013; Imsen, 2016).
Spørsmålet er om praktisering av volleyball og idrettsteknikker samsvarer med formålet og læreplanen i faget.
Det er en kvalitativ forskningsmetode som ligger til grunn for innhenting av
datamaterialet. I oppgaven er det blitt benyttet triangulering basert på observasjon og
semi-strukturert intervju. Metoden blir brukt for å undersøke hvilke intensjoner
læreren har med å praktisere volleyball, samt hva som faktisk blir gjort i
undervisningssituasjonen. Datainnsamlingen er innhentet fra tre informanter som
henholdsvis underviste ved 8. trinn, 10. trinn og 3. trinn på videregående skole. Hver
informant ble intervjuet etter at deres periode med volleyballundervisning var blitt
gjennomført.
Oppgaven baserer seg på 3 semi-strukturerte intervjuer og til sammen 10
observasjoner. Det er informantenes tanker og refleksjoner samt deres praktisering
av volleyball i undervisningssammenheng som ligger til grunn for oppgavens
resultat.
I resultatet vises det til at informantene har kunnskap om hva som ligger til grunn ved
formål og læreplan, da deres intensjon med kroppsøving baserer seg på blant annet
samarbeid, fair-play og det å få elever til å like fysisk aktivitet. Volleyball blir forstått
som en fin aktivitet som kan fremme dette. I undervisningen praktiserer informantene
volleyball gjennom idrettsteknikker, da elevene ved 8. trinn, 10. trinn og vg3
gjennomfører og øver på de samme teknikkene ved volleyballens grunnslag,
bagger-slag og fingerslag. Instruksjonsmetoden som blir gjennomført er
oppgavebasert. Elevene gjennomfører, i store deler av observasjonen, strukturerte
øvelser. Informantene har en intensjon om at mer avanserte teknikker innenfor
volleyball skal praktiseres desto høyere klassetrinn elevene er på. Resultatet tyder
på at informantene har ulike oppfatninger av hva, hvordan og hvorfor enkelte
elementer ved mer avanserte teknikker i idretten skal bli eller ikke skal bli praktisert.
Studien antyder at informantene har et didaktisk repertoar som de bruker underveis i
sine undervisningstimer for å aktivisere og gi elever muligheten for mestring ved
ferdighetsmomenter i spillsammenheng. Konkurranse blir også ofte brukt for elevers
aktivisering ved øvelser og spill. Resultatet av dette er at elever antageligvis er mer
opptatt av å få poeng enn å ha fokus på lærerens intensjon med og mål for volleyball
som aktivitet.
Det kan se ut som om det er vanskelig å praktisere et innhold som skal samsvare
med mål i læreplanen, da lærerne ofte ikke bruker god nok tid til å analysere og
reflektere over eget arbeid gjennom bruk av didaktiske metoder og modeller. Det kan
muligens bli et misforhold mellom hva, hvordan og hvorfor elever lærer og lærerens
manglende informasjon om mål og vurdering til elevene.
Beskrivelse
Master i skolerettet utdanningsvitenskap