Øvelse gjør mester: En kvantitativ studie av trivsel i kroppsøvingsfaget.
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/8691Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
På bakgrunn av studier som finner en sammenheng mellom deltakelse i organisert idrett og trivsel i
kroppsøvingsfaget, er det kommet forslag om å gjøre faget mindre idrettsrettet og heller vektlegge
bevegelsesaktiviteter, lek og øving (Moen, Westlie, Bjørke, & Brattli, 2018, s. 80; Säfvenbom, Haugen , &
Bulie, 2015, s. 643; Utdanningsdirektoratet, 2018a). På bakgrunn av dette forslaget oppstod det en debatt
på forskning.no om hvorvidt en slik dreining vil oppfylle hensikten med å øke trivselen. Selv om studiene
finner sammenheng mellom deltakelse i organisert idrett på fritiden og trivsel i kroppsøvingsfaget, betyr det
ikke at idrettens og kroppsøvingsfagets fellestrekk er grunnen til manglende trivsel. Som et bidrag inn
debatten om morgendagens kroppsøvingsfag, undersøktes «Hvilke faktorer har innvirkning på
ungdomstrinnselevers trivsel i kroppsøvingsfaget?». I tillegg til problemstillingen skulle studien ønskelig
også svare på forskningsspørsmålene «Hva ønsker elevene at endres på i kroppsøvingsfaget?» og «Hva
har en innvirkning på ønske om å være fysisk aktiv når en blir eldre?».
Utvalget for studiene er 289 ungdomstrinn elever fra 3 ulike skoler i Oslo og Rogaland. Skolene ble trukket
ut ved hjelp av en flertrinns sannsynlighetsutvelging, hvor alle 10. trinnselevene ved skolene fikk tilbud om
å delta. For å samle inn dataene ble det gjennomført kvantitative forskningsintervju i form av en digital
spørreundersøkelse bestående av både åpne og lukkede spørsmål. På bakgrunn av undersøkelsens
temaer og eksplorative faktoranalyser ble det dannet faktorer innenfor temaene prestasjonsmotivasjon,
undervisningen, kropp i kroppsøvingen, fasiliteter og fravær. Disse ble sammen med enkeltspørsmål som
kjønn, fødselskvartal og graden av fysisk aktivitet på fritiden analysert opp mot den avhengige variabelen
«trivsel i kroppsøving» ved hjelp av korrelasjonsanalyser, standard multiple regresjonsanalyser og twoway
ANOVA.
Funnene viste at faktorene som har størst innvirkning på trivselen i kroppsøvingsfaget er «Mestring», «Håp
om å lykkes» og «lærer-elev-relasjon». Graden av fysisk aktivitet på fritiden har også en innvirkning, men
det er liten forskjell på om aktiviteten skjer i organisert eller uorganiserte former. Det elevene i hovedsak
oppgir at de vil forandre med faget er hvilke aktiviteter som skal praktiseres, men det er liten samlet enighet
om hvilke. Ønske om å være fysisk aktiv når en blir eldre har stor sammenheng med hvor godt en liker å
være fysisk aktiv nå som igjen påvirkes av graden av deltakelse i fysisk aktivitet og opplevelsen av
mestring.
Beskrivelse
Master i skolerettet utdanningsvitenskap